ایالات متحده رسما گزارشگر WSJ را “به اشتباه بازداشت شده” در روسیه می داند | اخبار آزادی مطبوعات

[ad_1]

واشنگتن در حال تجدید درخواست خود برای آزادی فوری ایوان گرشکویچ است که به اتهام جاسوسی در بازداشت مسکو است.

ایالات متحده رسماً ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال را به عنوان «به‌طور غیرقانونی بازداشت» توسط روسیه معرفی کرد و درخواست‌ها برای آزادی این شهروند آمریکایی را تجدید کرد.

این اقدام روز دوشنبه بیش از 10 روز پس از آن صورت گرفت که مقامات روسیه اعلام کردند گرشکویچ را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده اند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ابتدا آن را “مضحک” خواند.

حکم آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در مورد بازداشت “نادرست” این موضع رسمی ایالات متحده را مبنی بر اینکه گرشکویچ به ناحق زندانی شده است، می کند و در را برای واشنگتن باز می کند تا منابع بیشتری را برای فشار برای آزادی او اختصاص دهد.

به طور خاص، این نامگذاری پرونده گرشکویچ را به دفتر فرستاده ویژه رئیس جمهور در امور گروگان ها منتقل می کند، که تلاش هایی را برای تضمین آزادی “کسانی که به ناحق در خارج از کشور بازداشت شده اند، حمایت از خانواده های آنها و پایان دادن به دیپلماسی گروگان گیری” را هدایت می کند.

«خبرنگاری جرم نیست. وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد: ما ادامه سرکوب صداهای مستقل در روسیه توسط کرملین و جنگ مداوم آن علیه حقیقت را محکوم می کنیم.

گروه‌های رسانه‌ای مدافع و وال استریت ژورنال قبلاً بازداشت گرشکویچ را محکوم کرده بودند، که در حالی صورت گرفت که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو در بحبوحه جنگ جاری روسیه در اوکراین افزایش یافته است.

با این حال، مقامات روسی اصرار دارند که گرشکویچ “در عمل دستگیر شده است”.

اوایل روز دوشنبه، واشنگتن مسکو را به نقض قوانین بین المللی با ممانعت از دسترسی کنسولی مقامات آمریکایی به خبرنگار متهم کرد.

وزارت امور خارجه گفت که همچنان به تلاش برای تماس با گرشکویچ ادامه می دهد، اما مقامات روسیه به درخواست های وی پاسخ نداده اند. دسترسی کنسولی به دیپلمات ها این امکان را می دهد که با شهروندان بازداشت شده در کشورهای خارجی ارتباط برقرار کنند.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بعد از ظهر دوشنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «این نقض تعهدات روسیه بر اساس کنوانسیون کنسولی ما و نقض قوانین بین‌المللی است».

ما بر لزوم دسترسی دولت روسیه به ما در اسرع وقت تاکید کردیم.»

بلینکن در اوایل ماه جاری در تماس تلفنی با همتای روس خود سرگئی لاوروف، خواستار “آزادی فوری” گرشکویچ شد، خواسته ای که واشنگتن روز دوشنبه تکرار کرد.

دولت ایالات متحده همه حمایت های لازم را از آقای گرشکویچ و خانواده اش ارائه خواهد کرد. ما از فدراسیون روسیه می خواهیم که فورا آقای گرشکویچ را آزاد کند.”

در بیانیه ای پس از تعیین رسمی روز دوشنبه، اما تاکر سردبیر وال استریت ژورنال و آلمار لاتور ناشر گفتند که با مقامات ایالات متحده برای فشار برای آزادی گرشکویچ همکاری می کنند.

آنها گفتند: “او یک روزنامه نگار برجسته است و دستگیری او حمله به مطبوعات آزاد است و باید باعث خشم همه مردم و دولت های آزاد در سراسر جهان شود.”

این روزنامه نگار اکنون یکی از دو شهروند آمریکایی است که ایالات متحده می گوید به طور غیرقانونی در روسیه بازداشت شده اند.

پل ویلان، کهنه سرباز سابق تفنگداران دریایی ایالات متحده، پس از محکوم شدن به 16 سال حبس در سال 2020 به اتهام جاسوسی که واشنگتن می گوید دروغ است، در زندان روسیه باقی می ماند.

اواخر سال گذشته، روسیه بریتنی گرینر بسکتبالیست آمریکایی را در یک مبادله زندانی آزاد کرد که شامل ویلان نبود. گرینر چند روز قبل از حمله گسترده روسیه به اوکراین به اتهام مواد مخدر بازداشت شد.



[ad_2]