ایران سفیر عراق را برای اعتراض به حضور “گروه های تروریستی” احضار کرد | اخبار سیاسی

[ad_1]

تهران از نحوه اجرای پیمان امنیتی اخیر خود با بغداد ناراضی است.

تهران، ایران – وزارت خارجه ایران سفیر عراق در تهران را احضار کرد تا به ادامه حضور گروه‌هایی که به گفته آن‌ها فعالیت‌های «تروریستی» انجام می‌دهند «به شدت اعتراض کند».

رسانه‌های وابسته به دولت عراق اعلام کردند که این نماینده روز شنبه برای مواجهه با خشم تهران از «دعوت از اعضای گروه‌های جدایی‌طلب به یک رویداد رسمی» و «تداوم تحرکات برخی گروه‌های تروریستی» در اقلیم کردستان عراق احضار شد.

اگرچه نام این گروه ها ذکر نشد، اما به نظر می رسد که آنها گروه های مسلح کرد، از جمله حزب دمکرات کردستان ایران، گروه ممنوعه ای هستند که از جدایی استان شمال غربی کردستان از ایران و سرنگونی دولت حمایت می کنند.

بنا بر گزارش ها، وزارت امور خارجه حضور این گروه ها را نقض توافقنامه امنیتی ایران و عراق است که ماه گذشته در بغداد امضا شد. رئیس امنیت ایران، علی شمخانی، در آن زمان گفت که تهران امیدوار است این توافق «به طور کامل و اساسی به اقدامات شرورانه» گروه‌های کرد پایان دهد و از استفاده از مرزهای عراق برای تهدید ایران جلوگیری کند.

منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق میزبان اردوگاه‌ها و پایگاه‌هایی است که توسط چندین گروه کرد ایرانی اداره می‌شوند، که ایران آنها را به خدمت به منافع غرب یا اسرائیل در گذشته و انجام عملیات با حمایت آنها متهم می‌کند.

سال گذشته، پس از شروع اعتراضات در ایران پس از کشته شدن یک زن کرد ایرانی که به اتهام نافرمانی از قوانین پوشش زنان در کشور دستگیر شده بود، گروه های کرد دوباره در کانون توجه قرار گرفتند. تهران بارها آنها را به قاچاق سلاح به کشور از طریق اقلیم کردستان همسایه عراق و تلاش برای سازماندهی عملیات “تروریستی” متهم کرده است.

وی همچنین از بغداد خواست تا این گروه ها را خلع سلاح کند و از استفاده از خاک عراق علیه ایران جلوگیری کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پس از آن چندین هفته حملات موشکی و پهپادی را علیه گروه‌ها در اقلیم کردستان عراق انجام داد، در حالی که از دولت عراق برای انجام ندادن بیشتر انتقاد شده بود.

پس از روی کار آمدن دولت فعلی عراق در ماه اکتبر، مقامات مذاکراتی را آغاز کردند که منجر به امضای توافقنامه امنیتی شد.

این موضوع در اواخر آوریل، زمانی که عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق برای اولین بار به تهران سفر کرد و با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد، مورد بحث قرار گرفت. خامنه ای در آن زمان تاکید کرد که توافقنامه امنیتی باید به طور کامل اجرا شود.

[ad_2]