ایران سه مرد مرتبط با اعتراضات ضد دولتی را اعدام کرد | اخبار

[ad_1]

گروه های حقوق بشر می گویند که این افراد شکنجه شدند، مجبور به اعترافات تلویزیونی شدند و از رسیدگی قانونی محروم شدند.

ایران سه مرد متهم به خشونت مرگبار علیه مقامات امنیتی را در تظاهرات ضد دولتی سال گذشته، علیرغم مخالفت گروه های حقوق بشر، اعدام کرده است.

سایت قوه قضاییه میزان از اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در روز جمعه خبر داد. در این بیانیه جزئیاتی از نحوه اجرای حکم اعدام فاش نشده است.

مقامات گفتند که این افراد یک افسر پلیس و دو عضو گروه شبه نظامی بسیج را در اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران، در نوامبر 2022 در جریان اعتراضات سراسری کشتند.

هر سه مرد به اتهام “محاربه”، یک اصطلاح حقوقی اسلامی به معنای “جنگ با خدا”، استفاده از سلاح، تشکیل گروهی برای تضعیف امنیت ملی و همکاری با مجاهدین خلق (مجاهدین خلق) که مقر آن در اروپا است، محکوم شدند. گروهی که تهران آنها را یک سازمان “تروریستی” می داند.

دیوان عالی گفت که دلیل معتبری برای پذیرش درخواست‌های آنها نمی‌بیند، زیرا هدف آنها “سرنگونی جمهوری مقدس اسلامی” و همچنین در آتش‌سوزی در جریان “شورش‌ها” بود.

در اوایل این هفته، از آنجایی که خانواده‌های این سه مرد اظهار داشتند که مشکوک هستند که حکم آنها به زودی اجرا می‌شود، در مقابل زندان مرکزی اصفهان که در آن نگهداری می‌شوند، تظاهرات کردند. آنها همچنین ویدیوهایی منتشر کردند و از مردم خواستند از آنها حمایت کنند.

ویدئوهایی نیز در اوایل این هفته در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد خودروهای زیادی در اطراف محوطه زندان جمع شده‌اند و رانندگان بوق می‌زنند و شعارهایی در حمایت از توقف اعدام سر می‌دهند. پیام کوتاهی که ظاهراً توسط این سه مرد دست نوشته و امضا شده بود، به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد که در آن آنها نوشته بودند: “اجازه ندهید ما را بکشند.”

سرکوب گسترده در پی اعتراضات

اعتراضات در اواسط شهریور 2022 و در پی مرگ مهسا امینی، 22 ساله ای که به اتهام عدم رعایت قانون پوشش اجباری زنان توسط پلیس اخلاق تهران دستگیر شد، آغاز شد.

تظاهرات‌ها در ماه‌های اخیر تا حد زیادی فروکش کرده‌اند، اگرچه هنوز اقدامات پراکنده‌ای از سرکشی وجود دارد، از جمله امتناع تعداد فزاینده‌ای از زنان از پیروی از کد لباس.

گروه های حقوق خارجی می گویند بیش از 500 نفر در جریان ناآرامی ها کشته شده اند. حدود 19000 نفر دستگیر شدند، اما بسیاری از آنها آزاد شدند.

اعدام و شکنجه

گروه های حقوق بشری می گویند که این سه مرد شکنجه شدند، مجبور به اعترافات تلویزیونی شدند و از رسیدگی عادلانه محروم شدند.

ایران هفت نفر را در ارتباط با اعتراضات اعدام کرد. در ژانویه، دو مرد پس از محکومیت به قتل یکی از اعضای بسیج در جریان اعتراضات به دار آویخته شدند. به گزارش میزان، دیوان عالی کشور محکومیت آنها را به اتهام “فساد زمین” تایید کرد.

هادی قائمی، مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر ایران مستقر در نیویورک، گفت: «دادستان به «اعترافات» اجباری تکیه کرد و کیفرخواست مملو از بی‌نظمی‌هایی بود که نشان می‌دهد این یک پرونده با انگیزه سیاسی است.

این گروه گفت کاظمی با یکی از بستگانش تماس گرفت و مقامات را متهم کرد که او را با شلاق زدن به پاهایش، استفاده از شوکر و تهدید به تجاوز جنسی، شکنجه کرده اند.

عفو بین الملل مستقر در لندن نیز از این موارد انتقاد کرد.

شیوه تکان دهنده ای که محاکمه و محکومیت این معترضان از طریق سیستم قضایی ایران در میان استفاده از “اعترافات” شکنجه شده، خطاهای جدی رویه و فقدان مدارک و شواهد انجام شد نمونه دیگری از بی اعتنایی وقیحانه مقامات ایرانی به حق است. دایانا الطهاوی، معاون مدیر عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: زندگی و محاکمه عادلانه.

حداقل 582 نفر در سال 2022 در ایران اعدام شدند که این رقم در سال قبل از آن 333 نفر بود.

در این ماه، ایران چندین زندانی از جمله مردی به نام “سلطان کوکائین” را به دار آویخت، زیرا سازمان ملل متحد نسبت به افزایش تعداد اعدام ها هشدار داده بود. دو نفر دیگر به دلیل محکومیت های توهین به مقدسات، از جمله سازماندهی فعالیت های ضد مذهبی به دار آویخته شدند.

[ad_2]