بحران سیاسی در کویت اپوزیسیون را در انتظار یک دوره جدید قرار داده است اخبار

[ad_1]

شهر کویت، کویت – یک دولت جدید دیگر در کویت – هفتمین دولت این کشور در سه سال اخیر.

روز یکشنبه، در تلاش برای کاهش بن بست سیاسی به ظاهر مستمر، با فرمان سلطنتی دولت جدید کویت به ریاست شیخ احمد نواف آل احمد الصباح، نخست وزیر، منصوب شد.

ژوئن گذشته، فرمان قبلی سلطنتی کویت، پارلمان این کشور را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات جدید شد، با هدف آغاز “عصر جدیدی” در این کشور خلیج فارس که با بی ثباتی سیاسی دست و پنجه نرم می کرد.

با این حال، ماه گذشته – و پس از اصطکاک طولانی بین دولت و پارلمان، که تنها در ماه سپتامبر انتخاب شد – قوه مقننه توسط دادگاه قانون اساسی کویت منحل شد و همان پارلمانی که قبل از آن بود جایگزین شد.

دلیل ذکر شده در این تصمیم عدم همکاری دولت بود، اما این تصمیم بسیاری را در کویت شگفت زده کرد، به ویژه با توجه به تفاوت آن با فرمان سلطنتی که فقط 9 ماه پیش صادر شده بود.

اما علیرغم این وضعیت، از زمان صدور حکم در 19 مارس، هیچ اظهارنظری از سوی دربار سلطنتی کویت و دولت این کشور در این مورد منتشر نشده است.

لوئیس آلاراکیا، استاد مدعو علوم سیاسی در دانشگاه ریچموند، تصمیم دادگاه را «غیرضروری و تقابل‌آمیز» خواند و گفت: «راه‌حل آسانی برای این معضل، که عمدتاً با استعفای غافلگیرکننده دولت در ژانویه ایجاد شد، وجود ندارد».

عدم همکاری تدریجی دولت قبل در جلسات مجمع قبل از سال جدید منجر به استعفای کابینه در دی ماه شد که در نهایت منجر به تصمیم اخیر قوه قضائیه شد.

در کشوری با فعال ترین پارلمان در منطقه خلیج فارس، این تصمیم می تواند به عنوان حمله به اپوزیسیون کویت نیز تعبیر شود که اکثریت کرسی ها در انتخابات سپتامبر به اعضای اپوزیسیون رسید.

الاراکیا، که بر مجالس قانونگذاری خلیج فارس تمرکز می کند، استدلال می کند که این تصمیم “کویت را وارد یک بحران قانون اساسی کرده است. [putting] اعضای اپوزیسیون در موقعیت نامناسب انتقاد از دادگاه».

اپوزیسیون کویت نسبت به انتقاداتی که هم متوجه دربار سلطنتی و هم به دستگاه قضایی کشور می شود، محتاط است.

او گفت که در مورد عمیق تر شدن بن بست، آلاراکیا به “به احتمال زیاد بازگشت به نقطه اولیه” اشاره می کند، جایی که یک مجمع ناکارآمد منجر به دور دیگری از انتخابات می شود، بدون توجه به مسیرهای احتمالی رو به جلو.

الاراکیه دو سناریو احتمالی را برای توسعه بعدی سیاست کویت ترسیم کرد. اولی منجر به برگزاری انتخابات جدید می شود، به ویژه با توجه به عدم محبوبیت مجلس تازه بازسازی شده. دومی شامل انحلال مجلس بازسازی شده یا در نتیجه فشار مخالفان یا در نتیجه یک فرمان سلطنتی دیگر است. اما در هر دو سناریو، آلارچیا می‌گوید، اگر تضمینی برای همکاری اجرایی وجود نداشته باشد، «بن بست مکرر یک احتمال واقعی باقی می‌ماند».

بن بست قانون اساسی

انتخابات 2022 شاهد بازگشت چندین چهره مخالف به پارلمان بود که مجالس قبلی را پس از از دست دادن کرسی های خود پس از حکم دادگاه قبلی در سال 2012 که به طور مشابه پارلمان را باطل کرد و آن را از نظر قانون اساسی باطل اعلام کرد، تحریم کردند.

در آن زمان، مانند اکنون، بن بست بین مجلس و دولت، ریشه بی ثباتی سیاسی بود.

امیر کویت پس از انتخابات، پسرش شیخ احمد نواف الاحمد الصباح را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد. در کمتر از شش ماه، پس از مخالفت پارلمان با انتخاب اولیه وی، او مجبور به تعیین دولت جدید شد.

سپس نمایندگان مجلس لایحه بخشش وام پوپولیستی را ارائه کردند. عدم موافقت وزرا و تلاش نافرجام برای سازش در نهایت به بن بست مجلس شورای ملی منجر شد.

با توجه به این وضعیت، صداهای زیادی در نخبگان سیاسی کویت شنیده می شود که استدلال می کنند نباید بازگشتی به تصمیم دادگاه مبنی بر ابطال پارلمان قبلی داشته باشد.

یعقوب الصانع وزیر سابق دادگستری یکی از آنهاست.

الصانع به الجزیره گفت: «یک دولتمرد مسئولیت هایی را که محیط سیاسی اش ارائه می دهد بر عهده می گیرد. «نقشه راهی وجود دارد که دادگاه ارائه کرده و انحراف از آن به او منتهی خواهد شد [the national assembly’s] دوباره حل می شود این نباید برای دولت یا مخالفان نتیجه قابل قبولی باشد.

محمد الفهد، استاد حقوق اساسی در دانشکده حقوق بین‌الملل کویت، استدلال می‌کند که فراتر از تناقضات قانونی در حکم دادگاه قانون اساسی، یک نگرانی سیاسی فوری‌تر وجود دارد: مخالفت عمومی با مجلس بازگشته.

الفهد مانند بسیاری در کویت در سراسر طیف سیاسی معتقد است که “مجمع 2020 … از حمایت عمومی برخوردار نیست” و باید با انتخابات جدید منحل شود. الفهد افزود آنچه که او آن را “افسردگی سیاسی گسترده” ناشی از بازگشت به وضعیت موجود نامطلوب خواند، می تواند منجر به “بی علاقگی شدید عمومی به روند انتخابات” شود.

انتخابات سپتامبر سال گذشته شاهد آن بود که مردمی امیدوار به پای صندوق‌های رای رانده شدند و این وعده سلطنتی بود که کویت وارد مرحله ملی متمرکز بر آینده خود خواهد شد.

نتایج انتخابات اکثریت را در اپوزیسیون مشاهده کرد، دو زن را به مجلس قانونگذاری بازگرداند و ترکیبی از سیاستمداران قدرت نخبه را از مجلس قبلی برکنار کرد.

اکنون آن دستاوردهای اپوزیسیون حاصل از رای گیری از بین رفته است – و همراه با آن دوران جدیدی که وعده داده شده بود.

الفهد گفت: باید هر چه زودتر انتخابات جدید برگزار شود. و مجمع 2020 باید منحل شود – زیرا انحلال آن خطرات بحران سیاسی فعلی را از بین می برد.

[ad_2]