“به سادگی بهترین”: تینا تیونر خواننده در 83 سالگی درگذشت | اخبار درگذشت

[ad_1]

تینا ترنر، خواننده آمریکایی الاصل که جامعه کشاورزی و یک رابطه بد را ترک کرد و به یکی از بزرگترین هنرمندان موسیقی تاریخ تبدیل شد، در سن 83 سالگی درگذشت.

نماینده او گفت که او روز چهارشنبه پس از یک بیماری طولانی در خانه خود در کوسناخت در نزدیکی زوریخ سوئیس در آرامش درگذشت.

ترنر کار خود را در دهه 1950، در سال های اولیه راک اند رول آغاز کرد و به یک پدیده MTV تبدیل شد.

ترنر در ویدئوی ترانه‌ای که در صدر جدول قرار دارد با آن چه عشق باید انجام دهد، که در آن عشق را «احساس دست دوم» می‌نامد، تجسم سبک دهه 1980 است در حالی که در خیابان‌های نیویورک با موهای بلوند خود در خیابان‌های نیویورک قدم می‌زند. کت جین، دامن کوتاه و کفش پاشنه بلند.

ترنر با ذوقی که برای آزمایش های موسیقی و تصنیف های رک و صریح داشت، کاملاً با چشم انداز پاپ دهه 1980 مطابقت داشت، جایی که طرفداران موسیقی برای صداهای تولید شده الکترونیکی ارزش قائل بودند و ایده آلیسم دوران هیپی را تحقیر می کردند.

ترنر که «ملکه راک اند رول» نام داشت، شش جایزه از هشت جایزه گرمی خود را در دهه 1980 به دست آورد.

نینا ترنر
تینا ترنر و میک جگر در تالار مشاهیر راک اند رول در نیویورک، 18 ژانویه 1989. [File: Reuters/Stringer]

او در طول دهه 40 آهنگ برتر از جمله “مرد معمولی”، “بهترین”، “رقصنده خصوصی” و “بهتر با من خوب باش” داشت. نمایش او در سال 1988 در ریودوژانیرو 180000 نفر را به خود جلب کرد که همچنان یکی از بزرگترین مخاطبان کنسرت برای هر هنرمندی است.

در آن زمان ترنر از ازدواج ده ساله خود با گیتاریست آیک ترنر رها شده بود.

این سوپراستار در مورد آزارهایی که از همسر سابقش در طول ازدواج و مشارکت موسیقی آنها در دهه های 1960 و 1970 متحمل شده بود، صحبت کرده است. او چشم های کبود، لب شکسته، فک شکسته و جراحات دیگری را توصیف کرد که بارها او را به اورژانس فرستاد.

جانت جکسون خواننده در شماره ای از رولینگ استون در مورد ترنر نوشت: «داستان تینا داستان فداکاری نیست، بلکه داستانی از پیروزی باورنکردنی است.

جکسون گفت: “او به یک شخصیت بین المللی تبدیل شد – یک نیروی ظریف.”

در سال 1985، ترنر یک چرخش تخیلی بر شهرت خود به عنوان یک بازمانده انجام داد. او نقش رهبر بی‌رحم یک پاسگاه در زمین‌های بایر هسته‌ای را بازی کرد و در سومین قسمت از فرنچایز Mad Max، Mad Max Beyond Thunderdome، مقابل مل گیبسون بازی کرد.

بیشتر آهنگ های موفق ترنر توسط دیگران نوشته شده است، اما او آنها را با صدایی زنده می کند که جان پارلس، منتقد موسیقی نیویورک تایمز آن را «یکی از عجیب ترین سازهای پاپ» می نامد.

پارلس در یک بررسی کنسرت در سال 1987 نوشت: “این سه لایه است، با یک رجیستر پایین بینی، یک زاری، برش میانی و یک رجیستر بالا که به طرز شگفت انگیزی واضح است که شبیه یک فالستتو به نظر می رسد.”

او در 26 نوامبر 1939، آنا مای بولاک در جامعه روستایی Nutbush در تنسی به دنیا آمد، که او در آهنگ 1973 خود “Nutbush City Limits” به عنوان “یک جامعه قدیمی و آرام، یک شهر یک اسب” توصیف کرد.

پدرش به‌عنوان ناظر مزرعه کار می‌کرد و مادرش زمانی که خواننده ۱۱ ساله بود خانواده را ترک کرد، بر اساس خاطرات خواننده در سال ۲۰۱۸، My Love Story. در نوجوانی به سنت لوئیس نقل مکان کرد تا دوباره به مادرش بپیوندد.

تینا ترنر
تینا ترنر در 14 ژانویه 2009 در شهر کلن آلمان کنسرت اجرا می کند. [File: Hermann J. Knippertz/AP Photo]

آیک ترنر، که آهنگ 1951 او به نام Rocket 88 اغلب اولین رکورد راک اند رول نامیده می شود، او را در سن 17 سالگی هنگامی که میکروفون را در دست گرفت تا در نمایش باشگاه خود در سنت لوئیس بخواند، او را کشف کرد.

رهبر گروه بعداً یک آهنگ موفق “A Fool In Love” را با دستیار خود ضبط کرد و قبل از ازدواج آن دو در تیهوانا، مکزیک، نام هنری تینا ترنر را به او داد.

ترنر یک شب در سال 1976 همسرش آیک را در حالی که در حال تور در دالاس بود، پس از اینکه شوهرش در ماشین سواری به او برخورد کرد و او به او پاسخ داد، ترک کرد. طلاق آنها در سال 1978 قطعی شد.

تالار مشاهیر راک اند رول، آیک و تینا ترنر را در سال 1991 معرفی کرد و آنها را “یکی از بزرگترین اجراهای زنده تاریخ” نامید. آیک ترنر در سال 2007 درگذشت.

ترنر پس از ترک همسرش، سال‌ها تلاش کرد تا دوباره در کانون توجه قرار گیرد، آلبوم‌های انفرادی و تک‌آهنگ‌هایی را منتشر کرد که شکست خوردند و در کنفرانس‌های شرکتی اجرا کردند.

در سال 1980 با مدیر جدید راجر دیویس آشنا شد که یک کارگردان موسیقی استرالیایی بود که به مدت سه دهه مدیریت او را ادامه داد. این منجر به تک‌نوازی شماره 1 شد – What’s Love Got To Do With It – و سپس در سال 1984 آلبوم Private Dancer او را به صدر جدول رساند.

“Private Dancer” به بزرگترین آلبوم ترنر تبدیل شد که در آن بیش از 200 میلیون آلبوم به فروش رسید.

در سال 1985، ترنر با اروین باخ، نوازنده آلمانی، که شریک طولانی مدت او شد، آشنا شد و در سال 1988 به لندن نقل مکان کرد و یک اقامت ده ساله در اروپا را آغاز کرد. او دو آلبوم استودیویی را در دهه 1990 منتشر کرد که فروش خوبی داشت، به ویژه در اروپا، آهنگ تم فیلم باند در سال 1995 GoldenEye را ضبط کرد و در سال‌های 2008 و 2009 به یک تور جهانی موفق رفت.

پس از آن، او از تجارت نمایش بازنشسته شد. او با باخ ازدواج کرد و تابعیت آمریکایی خود را کنار گذاشت و شهروند سوئیس شد.

او از زمان بازنشستگی با مشکلات سلامتی زیادی دست و پنجه نرم کرده است و در سال 2018 با یک تراژدی خانوادگی روبرو شد که پسر بزرگش، کریگ، در سن 59 سالگی در لس آنجلس جان خود را گرفت. پسر کوچکترش رونی در دسامبر 2022 درگذشت.

از او باخ و دو پسر آیک که آنها را به فرزندی پذیرفتند به یادگار مانده است.

هواداران، افراد مشهور و سیاستمداران روز چهارشنبه به این خواننده فقید ادای احترام کردند. جنیفر مک کلن، نماینده کنگره آمریکا در توییتی نوشت: «او به سادگی بهترین بود.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، مرگ ترنر را «خبری فوق‌العاده غم‌انگیز» و «ضایعه بزرگ» برای طرفداران و صنعت موسیقی خواند. او گفت: “موسیقی او زنده خواهد ماند، زنده خواهد ماند.”

برایان آدامز خواننده کانادایی نیز از ترنر تمجید کرد. من برای همیشه قدردان زمانی که با هم در تور، در استودیو و به عنوان دوستان گذراندیم، خواهم بود. از شما سپاسگزارم که الهام بخش میلیون ها نفر در سراسر جهان هستید، برای اینکه حقیقت خود را بیان می کنید و صدای خود را به ما می دهید.”



[ad_2]