ترسیم نبردهای سنگین در سودان | اخبار نقشه ها

[ad_1]

ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی قدرتمند در پایتخت و دیگر شهرها درگیر شدند.

به گفته نماینده ویژه سازمان ملل در سودان، در سه روز درگیری بین گروه های رقیب در سودان، دست کم 185 نفر کشته و 1800 نفر دیگر زخمی شده اند.

جنگ قدرت ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح را در مقابل ژنرال محمد حمدان داگالو، رئیس نیروی پشتیبانی سریع (RSF)، یک گروه شبه نظامی قرار داد.

این درگیری پس از اختلافات شدید بین البرهان و داگالو، که معمولاً به نام همدی شناخته می‌شود، بر سر ادغام برنامه‌ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی – شرط کلیدی برای توافق نهایی با هدف پایان دادن به بحرانی که از زمان کودتای 2021 ادامه دارد، آغاز شد.

نقشه زیر مناطقی را نشان می دهد که در آن درگیری در سراسر کشور گزارش شده است.

INTERACTIVE_SUDAN_FIGHTING_APRIL18_2023-1681819889
[Al Jazeera]

خارطوم

درگیری در یک پایگاه نظامی در جنوب خارطوم، پایتخت این کشور، صبح روز شنبه آغاز شد.

از آن زمان، میلیون‌ها نفر در خانه‌های خود یا هر جا که بتوانند سرپناهی پیدا کنند، گرفتار شده‌اند و منابع در بسیاری از مناطق رو به اتمام است.

خدمات اورژانس در بیمارستان الشعب و بیمارستان الخرطوم پس از بمباران در 17 آوریل به حالت تعلیق درآمد. بیمارستان الشعب در نزدیکی ساختمان ستاد ارتش مورد گلوله باران مستمر قرار گرفت که باعث زخمی شدن کارکنان و بیماران شد.

احمد عمر خوجالی، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در خارطوم، به الجزیره گفت که قطع آب و برق و همچنین “ناتوانی مجروحان در رسیدن به بیمارستان ها” باعث ایجاد “بحران انسانی” شده است.

تصویر ماهواره ای از Planet Labs PBC آتش ​​سوزی در نزدیکی بیمارستانی در خارطوم را نشان می دهد.
آتش سوزی در نزدیکی بیمارستانی در خارطوم، سودان، یکشنبه، 16 آوریل 2023. [Planet Labs PBC via AP]

درگیری شدید در فرودگاه بین‌المللی خارطوم و اطراف آن نیز گزارش شده است که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد هواپیماهای مسافربری به طور کامل منهدم شده‌اند. سازمان هوانوردی غیرنظامی سودان پس از حمله روز شنبه به فرودگاه، حریم هوایی این کشور را بست.

سودان
آتش زدن ساختمان ها و گشت نظامی در شمال شرقی فرودگاه بین المللی خارطوم، سودان، دوشنبه، 17 آوریل 2023. [Maxar Technologies via AP]
فرودگاه خارطوم
[Reuters]

معیارهای

نبردهایی نیز در شهر شمالی مروو در جریان است.

اسامه سید احمد، خبرنگار الجزیره که از فرودگاه Merowe گزارش می دهد، گفت که حملات هوایی علیه تعدادی از اهداف زمینی RSF در منطقه صورت گرفته است.

«در شهر مروو، وضعیت تقریباً فلج کامل وجود دارد. هم اکنون صدای بمباران توپخانه در منطقه فرودگاه به گوش می رسد. معلوم نیست کدام کشور آن را راه اندازی کرده است.»

سودان
آتش زدن و انهدام هواپیمای میگ در فرودگاه Merowe در Merowe، سودان، دوشنبه، 17 آوریل 2023. [Maxar Technologies via AP]

در سراسر کشور

به گزارش OCHA، درگیری های قابل توجهی در الفاشر در دارفور شمالی، العبید در کردوفان شمالی، نیالا در دارفور جنوبی و کاسالا در ایالت کاسالا گزارش شده است.

روز یکشنبه، سه کارمند برنامه جهانی غذا در یک تیراندازی متقابل در یک پایگاه نظامی در کبکابیا در غرب سودان کشته شدند.

در شرق این کشور، صدای تیراندازی در شهر بندر سودان در دریای سرخ شنیده شد، جایی که ارتش سودان مدعی شد که یک پایگاه استراتژیک RSF را تصرف کرده است.

درگیری در گاداریف، دامسین و کوستی نیز گزارش شده است.

[ad_2]