مقامات تونس مقر حزب مخالف النهضه | اخبار

[ad_1]

این اقدام یک روز پس از دستگیری رهبر حزب غنوشی به عنوان بخشی از سرکوب مداوم مخالفان در تونس صورت گرفت.

مقامات این حزب گفتند که مقامات تونس یک روز پس از دستگیری راشد غنوشی، رهبر حزب مخالف النهضه، مقر این حزب را بسته اند.

احمد گلول، مشاور غنوشی، به الجزیره گفت که پلیس روز سه شنبه در حال جستجوی ساختمان است و حداقل به مدت سه روز بسته خواهد بود.

ریاض چایبی، یکی از مقامات ارشد حزب به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک واحد پلیس در مقر حزب (در تونس) حضور یافت و به همه دستور داد که قبل از بستن آن آنجا را ترک کنند.

چايبي افزود: نيروي انتظامي دفاتر ديگر حزب در كشور را نيز تعطيل و هرگونه ملاقات در اين اماكن را ممنوع اعلام كرد.

غنوشی، رهبر دیرینه النهضه، اواخر روز دوشنبه در خانه خود در پایتخت تونس دستگیر شد که آخرین مورد از تعدادی از چهره های مخالف بازداشت شده است.

یکی از مقامات النهضه روز سه شنبه به الجزیره گفت که غنوشی به بیمارستان منتقل شده است، اگرچه جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

النهضه، یک حزب خودخوانده «دمکراتیک مسلمان»، پیش از انحلال رئیس جمهور قیس سید در ژوئیه 2021، بزرگترین حزب پارلمان تونس بود.

از ابتدای فوریه، مقامات این کشور شمال آفریقا بیش از 20 مخالف و شخصیت سیاسی را دستگیر کرده اند.

در میان آنها سیاستمداران، وزرای سابق، بازرگانان، اتحادیه های کارگری و صاحب محبوب ترین ایستگاه رادیویی در تونس، Mosaique FM، دیده می شود.

سید مدعی شد که بازداشت شدگان «تروریست‌هایی» بودند که در «توطئه علیه امنیت دولتی» شرکت داشتند.

مندر لونیسی، معاون رئیس جمهور النهضه، اواخر روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که غنوشی برای بازجویی به پادگان پلیس منتقل شد و وکلایش اجازه حضور ندارند.

دستگیری وی پس از آن صورت گرفت که وی هشدار داد در صورت حذف هر یک از نیروهای سیاسی این کشور – از جمله اسلام گرایان سیاسی و چپ -، تونس با جنگ داخلی روبرو خواهد شد.

یک منبع وزارت کشور به نقل از رسانه های تونس تایید کرد که دستگیری غنوشی با این اظهارات مرتبط است.

“مرحله جدیدی از بحران”

غنوشی رئیس پارلمان تونس بود قبل از اینکه سید آن را منحل کند و در یک سری اقدامات که مخالفان آن را “کودتا” نامیدند، قدرت های گسترده ای را به دست گرفت.

مخالفان سید او را به بازگرداندن حکومت استبدادی به تونس متهم می کنند که تنها دموکراسی بود که بیش از یک دهه پیش از قیام های بهار عربی در خاورمیانه به وجود آمد.

سید از زمان تصرف دراماتیک قدرت، با فرمان حکومت می کند و سال گذشته قانون اساسی را تصویب کرد که به کابینه او اختیارات نامحدودی می داد و پارلمان را اخته می کرد.

گروه های حقوق بشر از دستگیری هایی که چهره های برجسته جبهه نجات ملی (NSF)، ائتلاف اصلی اپوزیسیون شامل النهضه را هدف قرار می دهد، انتقاد کردند.

احمد نجیب چبی، رئیس NSF اواخر روز دوشنبه گفت: «دستگیری رهبر مهم‌ترین حزب سیاسی کشور، که همواره تعهد خود را به اقدامات سیاسی مسالمت‌آمیز نشان داده است، نشان‌دهنده مرحله جدیدی از بحران است.

وی افزود: این انتقام کور از مخالفان است.

غنوشی در اواخر فوریه به اتهامات مرتبط با تروریسم پس از متهم شدن به «ظالم» خواندن افسران پلیس در دادگاه حاضر شد.

غنوشی بیش از 20 سال در تبعید زین العابدین بن علی، دیکتاتور فقید تونس بود، اما پس از قیام سال 2011 کشور بازگشت تا به یک چهره مسلط در سیاست تونس تبدیل شود.

[ad_2]