ترکیه 110 نفر را به ظن ارتباط با پ ک ک پیش از انتخابات بازداشت کرد | اخبار انتخابات

[ad_1]

رئیس جمهور اردوغان متهم به سرکوب اپوزیسیون مرتبط با پ ک ک برای جلب حمایت پیش از انتخابات شده است.

پلیس ترکیه 110 نفر را به اتهام ارتباط با حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در هفته‌های پیش از انتخابات سرنوشت‌ساز بازداشت کرده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که سیاستمداران، وکلا و روزنامه‌نگاران در میان بازداشت‌شدگان در این اقدامات هستند.

مقامات روز سه‌شنبه گفتند که افراد بازداشت شده مظنون به تأمین مالی پ‌ک‌ک هستند و علاوه بر جذب اعضا یا انجام تبلیغات از طرف این گروه، که ترکیه و چندین کشور غربی آن را یک سازمان «تروریستی» می‌دانند، هستند.

پ ک ک از سال 1984 با دولت ترکیه در جنگ بوده است.

رسانه های ترکیه از حملات روز سه شنبه در 21 استان از جمله دیاربکر در جنوب شرقی این کشور با اکثریت کردها خبر دادند.

این اقدامات هفته‌ها قبل از انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در 14 مه انجام شد که جدی‌ترین چالش در برابر حکومت دو دهه‌ای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بر ترکیه است.

طیب تمل، معاون حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که طرفدار کردها است، مستقیماً این دستگیری ها را به تلاش های اردوغان برای کسب سومین دوره ریاست جمهوری مرتبط دانست.

وی در توییتی نوشت: «در آستانه انتخابات، دولت دوباره از ترس از دست دادن قدرت به بازداشت متوسل شد.

تمل و چندین منبع دیگر گفتند سیاستمداران، روزنامه نگاران، وکلا و فعالان حقوق بشر در این حملات هدف قرار گرفتند که جزئیات آن مخفی نگه داشته می شود.

کانون وکلای دیاربکر در توییتر اعلام کرد که وکلا از تماس با موکلان خود به مدت 24 ساعت منع شده اند و احتمال دارد تعداد بازداشت شدگان همچنان افزایش یابد.

انجمن تحقیقات حقوقی و رسانه ای (MLSA)، یک سازمان غیرانتفاعی ترکیه، گفت که رهبران سازمان های غیر دولتی از جمله کسانی بودند که خانه هایشان در اوایل صبح بازرسی شد.

اردوغان سخت ترین آزمون انتخاباتی حکومت 20 ساله خود را در کاندیدای اپوزیسیون کمال کولچداراوغلو یافت. نظرسنجی ها به او برتری جزئی نسبت به رهبر دیرینه ترکیه می دهد.

HDP حمایت ضمنی خود را از کولچداراوغلو با تصمیم برای عدم معرفی نامزدی در رقابت های ریاست جمهوری گسترش داد. HDP بخشی از ائتلاف اصلی اپوزیسیون نیست، اما به شدت با اردوغان به دلیل سیاست های او در قبال این حزب و PKK مخالفت می کند. دولت ترکیه HDP را به ارتباط با پ‌ک‌ک متهم کرد و صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر سابق HDP پس از مجرم شناخته شدن در پرونده‌های مختلف تهدید مقامات و توهین به رئیس‌جمهور به زندان افتاد.

حمایت اردوغان در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و اتهامات اقتدارگرایی ضربه قابل توجهی خورده است. او همچنین به دلیل واکنشش به زمین لرزه های ویرانگر فوریه که 50000 نفر را کشت و هزاران خانه را ویران کرد مورد انتقاد قرار گرفت.

اردوغان که از سال 2003 رهبری ترکیه را برعهده داشت و از سال 2014 ریاست جمهوری را برعهده داشت، همچنان از حمایت قابل توجهی برخوردار است و همچنان می تواند با حزب عدالت و توسعه در صدر قرار گیرد.

[ad_2]