تشدید نبرد بین ارتش سودان و نیروهای RSF برای سومین روز | اخبار درگیری

[ad_1]

مردم خارطوم پس از سومین روز از درگیری‌های شدید بین ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی نیروی پشتیبانی سریع (RSF) با تشدید نبرد برای کنترل این کشور بیدار شدند.

حملات هوایی و گلوله باران روز دوشنبه بخش هایی از پایتخت و شهر همجوار اومدورمان را هدف قرار داد. صدای تیراندازی مداوم نیز در نزدیکی مقر نظامی شنیده شد و دود سفید از منطقه بلند شد. ساکنانی که در خانه های خود پناه گرفته اند از قطعی برق و حوادث غارت خبر داده اند.

این درگیری ها بخشی از جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح، و ژنرال محمد حمدان داگالو، رئیس RSF است. این دو ژنرال متحدان سابقی هستند که به طور مشترک در اکتبر 2021 کودتای نظامی انجام دادند که گذار کوتاه مدت سودان به دموکراسی را پس از برکناری عمر البشیر، حاکم دیرینه در سال 2019 از مسیر خارج کرد.

در ماه های اخیر مذاکراتی برای بازگشت به جاده دموکراسی انجام شده است. تحت فشار بین المللی، البرهان و داگالو که به نام همدی نیز شناخته می شود، با احزاب سیاسی و گروه های طرفدار دموکراسی موافقت کردند.

با این حال، این توافق در مورد موضوعات کلیدی مناقشه، از جمله نحوه ادغام نیروهای RSF در نیروهای مسلح و کنترل نهایی توسط چه کسی، نامشخص بود. امضای این قرارداد بارها در بحبوحه تنش های فزاینده بین البرهان و همدی به تعویق افتاد.

دیپلمات‌های ارشد از کشورها از جمله دبیرکل سازمان ملل، رئیس اتحادیه عرب، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، وزیر امور خارجه ایالات متحده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار توقف جنگ شدند. قرار بود شورای امنیت سازمان ملل در اواخر روز دوشنبه درباره رویدادهای سودان بحث کند.

درگیری ها همچنین به منطقه جنگ زده غربی دارفور و مناطق شمال و شرق سودان، نزدیک مرزهای مصر و اتیوپی گسترش یافته است. در آخر هفته، برنامه جهانی غذا پس از کشته شدن سه تن از کارکنان خود در درگیری در دارفور، عملیات خود را در سودان به حالت تعلیق درآورد.

[ad_2]