جنبلاط رهبر دروزی های لبنان از رهبری یک حزب سیاسی استعفا داد | اخبار

[ad_1]

ولید جنبلاط پس از کناره گیری در سن 73 سالگی، خواستار برگزاری انتخابات برای انتخاب رهبر بعدی حزب سوسیالیست مترقی است.

ولید جنبلاط، رهبر دروزی های لبنان، پس از 46 سال از رهبری حزب سوسیالیست مترقی (PSP) کناره گیری کرد.

خبرگزاری دولتی لبنان روز پنجشنبه گزارش داد جنبلاط 73 ساله خواستار برگزاری کنفرانس حزبی در 25 ژوئن برای انتخاب جانشین خود شد.

او در سال 1977 پس از ترور پدرش، کمال جنبلاط، پس از گذشت 2 سال از جنگ داخلی 15 ساله لبنان، توسط عوامل مظنون سوری، ریاست حزب چپگرای PSP را بر عهده گرفت.

PSP از لحاظ تاریخی برای حکومت سکولار مبارزه کرده است و یکی از گروه های اصلی حامی مقاومت فلسطین، همراه با حزب کمونیست لبنان، حزب سوسیال ناسیونالیست سوریه و سایر گروه های جناح چپ بوده است.

اما پایگاه سکولار حزب پس از به قدرت رسیدن جنبلات و غیرنظامیان دروزی برای دفاع از خود در طول جنگ به او متوسل شدند. دروزی ها یک فرقه مذهبی اقلیت هستند که در لبنان، سوریه، سرزمین های فلسطینی و اسرائیل حضور دارند.

جنبلاط یکی از رهبران انقلاب سرو در سال 2005 بود، جنبشی که با ترور رفیق الحریری، نخست وزیر سابق آغاز شد. او برای سال‌ها رهبری تلاش‌ها برای رهایی لبنان از نفوذ سوریه را بر عهده داشت و از منتقدان سرسخت دولت سوریه بود.

مانند بسیاری از لبنانی‌ها، دروزی‌ها به شدت بر سر جنگ در سوریه همسایه هستند و برخی از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کنند و برخی دیگر در کنار مخالفان هستند.

در اکتبر 2019، زمانی که مردم در لبنان به خیابان‌ها آمدند و خواستار پایان دادن به کل ساختار قدرت سیاسی و اقتصادی که از پایان درگیری‌های 1990 بر این کشور حاکم بوده است، به بسیج تلاش‌های مدنی کمک کرد، اما همچنین به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت. صرفا اجرایی بودن

فروپاشی اقتصادی در آن سال باعث شد که پوند لبنان بیش از 90 درصد ارزش خود را از دست بدهد و طبقه حاکم – که به طور گسترده برای آن مقصر شناخته می شود – نتوانست جلوی سقوط آزاد پول را بگیرد. در مارس 2020، بحران با اولین ورشکستگی مستقل کشور به اوج خود رسید.

لبنان از اکتبر 2022 که میشل عون از قدرت کنار رفت، بدون رئیس جمهور بوده و از سال گذشته نیز توسط کابینه موقت اداره می شود.

حامیان PSP بر این باورند که یک جانشین جوان فرصت جدیدی برای حفاظت از منافع این حزب که دارای 8 کرسی در پارلمان 128 عضوی است، فراهم می کند. انتظار می رود که تیمور 41 ساله، پسر بزرگ جنبلات، جایگزین او شود.

[ad_2]