جنگ طولانی در سودان با تهدید مداخله پیش بینی می شود | اخبار درگیری

[ad_1]

تحلیلگران می گویند که جنگ قدرت خشونت آمیز سودان بین نیروهای شبه نظامی ترسناک پشتیبانی سریع (RSF) و ارتش به طور مساوی به نظر می رسد و می تواند ماه ها و حتی سال ها ادامه یابد.

این خط سیر تهدیدی برای تجزیه کشور و همچنین تقسیم نیروهایی است که با یکدیگر می جنگند.

کارشناسان به الجزیره گفتند، با گذشت زمان، ارتش احتمالاً دست بالا را در درگیری – به لطف برتری هوایی و حمایت لجستیکی که از مصر دریافت می کند – به دست خواهد آورد، اما یک پیروزی قاطع نیست.

با این حال، RSF به اندازه کافی کمک منطقه ای – به ویژه از امارات متحده عربی – برای بقا و ادامه جنگ خواهد داشت.

جوناس هورنر، محقق مستقل و متخصص در سودان، گفت: «مصر و امارات به این ارتش‌ها اجازه داده‌اند تا به آنچه هستند تبدیل شوند: در برابر درخواست‌های مردم برای دموکراسی و در برابر یکدیگر مقاومت کنند.

شارث سرینیواسان، نویسنده کتاب وقتی صلح سیاست را می کشد: مداخله بین المللی و جنگ های بی پایان در سودان، افزود: انتظار می رود نبرد برای خارطوم، پایتخت سودان طولانی و خونین باشد، اما ارتش باید شهر را تصرف کند زیرا زرادخانه نظامی بزرگ تری دارد.

او گفت که نیروهای RSF در نهایت می توانند به پایگاه خود در غرب استان دارفور عقب نشینی کنند و همچنین به مناطق کوچکی از زمین نفوذ کرده و در جاهای دیگر تصرف کنند.

من فکر می‌کنم ارتش… می‌تواند توانایی‌های اساسی RSF را بیش از آن‌که ارتش RSF بتواند ارتش را تنزل دهد، کاهش دهد. اما نفوذ و قدرت RSF در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.» سرینیواسان گفت.

INTERACTIVE_SUDAN_FIGHTING_APRIL18_2023-1681819889

تهدیدات از درون

محمد حمدان “همدتی” داگالو، رهبر RSF، با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارشد نظامی، درگیر یک بازی قدرت جمع صفر است.

اولی اهل دارفور است و رهبر شبه‌نظامیان عرب جنجاوید بود که از سال 2003 تا 2009 کشتارهای دسته جمعی تحت حمایت دولت را در منطقه رهبری کردند.

در سال 2013، عمر البشیر، رهبر وقت سودان، همدی را مسئول RSF کرد، نیرویی که برای خنثی کردن کودتاهای نظامی و سرکوب شورش‌ها در سراسر کشور طراحی شده بود.

اما شش سال بعد، همدی با ارتش برای برکناری البشیر همکاری کرد و راهی روشن برای تبدیل شدن به دومین مرد قدرتمند کشور پس از البرهان به او داد.

هر دوی این افراد اکنون دشمنان سرسختی هستند، اگرچه با کودتا در اکتبر 2021 برای از بین بردن روند گذار کشور به دموکراسی همکاری کردند. این ازدواج کوتاه مدت بود زیرا هر یک تهدید به تحکیم قدرت برای خود می‌کرد و باعث شد سلاح‌هایی را تغییر دهند که شما علیه یکدیگر هستید.

جهاد ماشامون، یک تحلیلگر سیاسی متخصص در سودان، توضیح داد که اکنون که جنگ ادامه دارد، تهدید واقعی برای حکومت آنها ممکن است از سوی نیروهای خودی باشد.

او به الجزیره گفت که مقامات ارشد نظامی در ارتش که با جنبش سیاسی اسلامی سودان مرتبط هستند، بر البرهان فشار می آورند تا همدی را از بین ببرد زیرا او قدرت آنها را تهدید می کند. وی تاکید کرد که رهبری عالی ارتش هیچ نتیجه دیگری جز خروج کامل نیروهای RSF و تبعید همدی از سودان را نخواهد پذیرفت.

دلیلی دارم که باور کنم افسران ارتش البرهان را برای این درگیری اخیر با نیروهای RSF تحت فشار قرار دادند.» بنابراین اگر او فروپاشی RSF را دنبال نکند، ممکن است علیه او کودتا شود.»

من می بینم که این تنها در صورتی اتفاق می افتد که البرهان موافقت کند با همدی بدون خروج او از کشور مذاکره کند.

“سناریوی روز قیامت”

حمدی همچنین در برابر درجات و قبیله خود آسیب پذیر است. رهبری ارشد RSF متشکل از افسران ارشد قبیله عرب Rizeigat است که منشاء آن از دارفور است. با این حال، بسیاری از رهبران محلی در این قبیله مظنون به وفاداری بیشتر به موسی هلال، شیخ محلی و رهبر سابق جنجاوید هستند.

هلال رقیب همدی است. پس از بدتر شدن روابط بین دولت سابق و دولت، البشیر به همدی اجازه داد تا هلال را تضعیف کند. در سال 2017، RSF مأمور شد تا او را دستگیر کند و معدن طلایی را که او و حامیانش در دارفور کنترل می‌کردند، تصرف کند.

هلال سرانجام به لطف عفو دولت انتقالی مدنی-نظامی در مارس 2021، شش ماه قبل از کودتا، از زندان آزاد شد.

محل اختفای هلال در حال حاضر مشخص نیست، اما او شبه نظامیان خود و حامیان زیادی در ریزه‌گات دارد. او همچنین مظنون به داشتن افراد وفادار در RSF است.

“مشاهده ای که مردم انجام می دهند، تجزیه احتمالی RSF از درون است. آنت هافمن، کارشناس سودان در مؤسسه کلینگندال، یک اندیشکده مستقل در لاهه، می‌گوید که بسیاری از مبارزان Rizeigat به فکر اتحاد علیه همدی و موسی هلال هستند.

این تنها یکی از اجزای سناریوی روز قیامت است. یک جنگ داخلی در امتداد خطوط قومی با بی‌ثباتی منطقه‌ای و از هم پاشیدگی بیشتر RSF به جای داشتن دو بلوک همگن با کنترل ارضی روشن.»

طرف گرفتن

با احتمال طولانی شدن درگیری، تحلیلگران می گویند که جامعه بین المللی باید طرف های ثالث را تحت فشار قرار دهد تا به درگیری نپیوندند.

سرینیواسان تاکید کرد: در داخل کشور، هم جنبش عدالت و برابری و هم جنبش مینی میناوی آزادی سودان – دو گروه شورشی دارفور که بعداً از کودتای نظامی همدی و البرهان در اکتبر 2021 حمایت کردند – باید متقاعد شوند که طرفداری نکنند.

وی افزود که باید از نیروهای ارتش آزادیبخش خلق سودان-شمال (SPLA-N) به رهبری عبدالعزیز حلو نیز خواسته شود که در جنگ شرکت نکنند.

SPLA-N قدرتمندترین گروه شورشی در سودان است و قلمرو قابل توجهی در کوه های نوبی را کنترل می کند.

یکی از خطرات این است که چگونه بازیگران مسلح می‌توانند فرصت‌طلبانه عمل کنند، که این یک سناریوی واقعا بد است، زیرا منجر به پویایی بسیار بزرگ‌تری از جنگ داخلی می‌شود که شامل چندین بازیگر می‌شود. این بسیار نامرتب خواهد بود،” سرینیواسان گفت.

برخی دیگر از کارشناسان افزودند که باید تلاشی هماهنگ برای تعدیل اقتصاد جنگ انجام شود که به معنای تحت فشار قرار دادن کشورهای همسایه و منطقه برای بی طرف ماندن است.

در حال حاضر گزارش هایی وجود دارد که مصر در حال افزایش حمایت خود از البرهان است، در حالی که خلیفه حفتر، فرمانده شرقی لیبی حداقل سه هواپیمای پر از کمک های نظامی را برای نیروهای RSF ارسال کرده است. از قضا، مصر یکی از حامیان اصلی حفتر در لیبی است.

هورنر هشدار داد که این درگیری با رقابت‌های منطقه‌ای و جنگ قدرت در هم تنیده می‌شود.

«تقریباً در همه کشورهای همسایه، یک حامی البرهان و یک حامی همدی وجود دارد. بنابراین اگر [conflict] به طرف یکی از آنها خم شوید، سپس می‌توانیم دوستانی را ببینیم که به کمک طرف بازنده می‌آیند.” او به الجزیره گفت.

[ad_2]