“خارج از نمودار”: گزارش سازمان ملل فروپاشی سریع آب و هوا را برجسته می کند | اخبار بحران آب و هوا

[ad_1]

سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که سطح آب دریاها دو برابر می شود و گازهای گلخانه ای در جو به یک رکورد رسیده است.

یک آژانس سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که سطوح بی سابقه گازهای گلخانه ای باعث “تغییرات در مقیاس سیاره ای در خشکی، اقیانوس و جو” شده است که نشان می دهد هشت سال گذشته گرم ترین سال های ثبت شده روی زمین بوده است.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) روز جمعه در گزارش وضعیت آب و هوای جهانی خود در سال 2022 اعلام کرد که سطح آب دریاها بیش از دو برابر سریع‌تر از سرعت دهه اول اندازه‌گیری از سال 1993 تا 2002 افزایش می‌یابد و در سال گذشته رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. .

این سازمان در گزارشی که جزئیات هرج و مرج ناشی از تغییرات اقلیمی را توضیح می دهد، گفت: ذوب شدید یخچال ها و سطوح بی سابقه گرمای اقیانوس ها که باعث انبساط آب می شود، به افزایش متوسط ​​4.62 میلی متری سطح دریاها در سال از سال 2013 تا 2022 کمک کرده است.

در این گزارش آمده است: «ذوب شدن یخچال‌ها و افزایش سطح آب دریاها – که دوباره در سال 2022 به سطح رکورد رسید – برای هزاران سال ادامه خواهد داشت. یخ های دریای قطب جنوب به کمترین حد خود رسید و ذوب شدن برخی از یخچال های طبیعی اروپا به معنای واقعی کلمه از جدول خارج شد.

سیل های کشنده، خشکسالی و موج گرما در سراسر جهان رخ داد که میلیاردها دلار هزینه داشت. میزان دی اکسید کربن و متان جذب کننده گرما در هوا به بالاترین سطح ثبت شده در دوران مدرن رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد که بار دیگر، غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو همچنان به سطوح بی‌سابقه می‌رسد – که به گرم شدن زمین و اقیانوس‌ها، ذوب یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی، افزایش سطح دریاها و گرم شدن و اسیدی شدن اقیانوس‌ها کمک می‌کند.» پتری تالاس در پیشگفتار این گزارش می نویسد.

به‌طور کلی، WCO اعلام کرد، سال 2022 به‌عنوان پنجمین یا ششمین سال گرم‌ترین سال ثبت شده با میانگین دمای جهانی 1.15 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین پیش از صنعتی شدن، علی‌رغم تأثیر خنک‌کننده رویداد سه‌ساله اقلیمی «لانینیا» در اقیانوس آرام، رتبه‌بندی شد.

دانشمندان آب و هوا هشدار داده اند که جهان می تواند در سال 2023 یا 2024 از یک رکورد جدید دمای متوسط ​​پیشی بگیرد که ناشی از تغییرات اقلیمی و بازگشت مورد انتظار شرایط گرم شدن ال نینو است.

رکوردشکنی

در این گزارش آمده است که هشت سال گذشته گرم ترین سال ثبت شده در جهان بوده است.

بریتانیا، فرانسه، ایرلند، پرتغال، اسپانیا، بلژیک، لوکزامبورگ، ایتالیا، آلمان، سوئیس و نیوزلند همگی گرم ترین سال های تاریخ خود را داشتند.

طالاس نوشت: «در سال 2022، خشکسالی طولانی در شرق آفریقا، بارندگی بی سابقه در پاکستان، و موج گرمای بی سابقه در چین و اروپا ده ها میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد، باعث ناامنی غذایی، افزایش مهاجرت انبوه و هزینه میلیاردها دلار خسارت و خسارت شد». .

در گزارش 55 صفحه ای آمده است که موج گرمای چین طولانی ترین و گسترده ترین موج گرمای ثبت شده در چین بوده است و تابستان نه تنها گرمترین بوده، بلکه رکورد قدیمی را با بیش از 0.5 درجه سانتیگراد (0.9 درجه فارنهایت) شکسته است.

خشکسالی در آفریقا بیش از 1.7 میلیون نفر را در سومالی و اتیوپی آواره کرد، در حالی که سیل ویرانگر در پاکستان که در یک نقطه یک سوم کشور را زیر آب گذاشت، حدود 8 میلیون نفر را آواره کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی پیش از روز زمین در روز شنبه هشدار داد که “تنوع زیستی در حال فروپاشی است، زیرا یک میلیون گونه در آستانه انقراض هستند”. او از جهان خواست تا به “جنگ های بی رحمانه و بی معنی علیه طبیعت” پایان دهد.

گوترش گفت: «ما ابزار، دانش و راه‌حل‌ها را برای مقابله با تغییرات اقلیمی در اختیار داریم.

[ad_2]