خانواده می گویند دکتر سودانی پس از کمپین اسمیر «ربوده» شد | اخبار مربوط به بحران های انسانی

[ad_1]

در اوایل بعدازظهر روز شنبه، 10 مرد مسلح به خانه دکتر علا نوگود در خارطوم یورش بردند و او را در حالی که برادر کوچکتر و مادرش درمانده تماشا می کردند، بردند.

به گفته خانواده وی، این افراد ادعا کردند که به اطلاعات نظامی سودان تعلق دارند و لپ تاپ، نوت بوک، گذرنامه و تلفن همراه نوگود را مصادره کردند. سپس بدون اینکه بگویند او را به کجا می برند، حرکت کردند.

علاویه، مادر نوگود، به الجزیره گفت: «آنها بین کتف و گردن علاء لگد می زدند. “من می خواهم اخباری در مورد او داشته باشم. من واقعاً می ترسم زیرا می دانم که آنها با مردم رفتار خوبی ندارند.»

نوگود مدت‌هاست که منتقد سرسخت عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق و حزب کنگره ملی او (NCP) بوده است.

او به عنوان سخنگوی انجمن حرفه‌ای سودانی – اتحادیه‌ای که در سال 2019 به سرنگونی البشیر کمک کرد – مدت‌هاست که بقایای رژیم سابق را به تلاش برای خرابکاری در انتقال سودان به دموکراسی متهم می‌کند.

اما از زمانی که ماه گذشته شخصیت های برجسته NCP حمایت خود را از ارتش در درگیری با نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی اعلام کردند، نوغد و دیگر منتقدان برجسته البشیر هدف تهدیدها و کمپین های بدنامی قرار گرفتند.

یکی از افسران ارتش دوران البشیر، طارق الهادی، ویدئویی را در فیس بوک و یوتیوب آپلود کرد که در آن نوغد را به “کافر” بودن متهم کرد.

دوستان و همکاران نوگود همچنین ادعا می کنند که افراد ناشناس مکالمه فیسبوکی بین او و RSF را در 24 می جعل کرده اند.

اگرچه الجزیره نتوانست صحت مکالمه فیس بوک را تأیید کند، نوگود اعضای رژیم سابق را به استفاده از نرم افزار ویرایش عکس متهم کرد تا به نظر برسد که او با RSF درگیر است. سه روز بعد او را بردند.

“همین روز دیگر، [Nogod] با برادرش در مورد کمپین توهین آمیز علیه او صحبت کرد. علویه گفت: من نمی ترسم.

الجزیره تلاش کرد با نبیل عبدالله، سخنگوی ارتش برای اظهار نظر در مورد بازداشت این فعالان تماس بگیرد، اما پاسخی دریافت نکرد.

“او همیشه حقیقت را می گفت”

به گفته دوستان و خانواده نوگود، علیرغم حرفه پزشکی اش در سودان، جاه طلبی بیشتری برای کمک به ایجاد تغییرات دموکراتیک در کشور داشت.

در سال 2019، او عضو یک بلوک آزاد از احزاب سیاسی و گروه‌های جامعه مدنی شد که آنچه را که اکنون به عنوان نیروهای آزادی و تغییر – فرماندهی مرکزی (FFC-CC) شناخته می‌شود، تشکیل دادند.

FFC-CC به دلیل موافقت با شراکت با ارتش و RSF برای تشکیل یک دولت انتقالی در ماه‌های پس از برکناری البشیر از قدرت، مورد انتقاد شدید گروه‌های مردمی طرفدار دموکراسی قرار گرفت.

دوستان نزدیک نوگود گفتند که او پس از پیوستن به وزارت بهداشت فدرال در سال 2020 احترام خود را حفظ کرد. یکی از همکاران سابق وی در این وزارتخانه که از ترس انتقام گیری نخواست نامش فاش شود، گفت که نوگود جرأت کرده بود به رفتارهای نادرست گذشته رسیدگی کند. در بخش سلامت

او از ترس اینکه او را در معرض خطر بیشتری قرار دهد توضیحی نداد، اما اضافه کرد که نوگود برخی از پرها را بهم ریخته است.

او به الجزیره گفت: «اگر همه در یک اتاق بودند و یک نظر وجود داشت که کسی نمی‌خواست آن را بگوید، او همیشه حقیقت را بدون توجه به آن می‌گفت. او از نظر سیاسی صریح بود و همه این را در مورد او دوست نداشتند.

نوگود پس از کودتای نظامی اکتبر 2021 که انتقال سودان به دموکراسی را از مسیر خود خارج کرد، به سخنان خود علیه ارتش ادامه داد.

در ماه‌های پس از کودتا، عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارشد ارتش، چهره‌های NCP را به موقعیت‌های قدرتمندی در بوروکراسی دولتی بازگرداند.

من همیشه از صحبت کردن او می ترسیدم. من به او گفتم متوقف شود، اما او همیشه به من می گفت که نمی ترسم.»

تلاش برای بی طرف ماندن

هنگامی که جنگ در 15 آوریل آغاز شد، نوگود یکی از ده ها عضو اتحادیه پزشکی سودان بود که برای کمک به مجروحان در خارطوم باقی ماندند.

دوست صمیمی او، محمد صیغیر، داروساز و همکار FFC، گفت: «دکتر نوگود همیشه خود را به خاطر مردم سودان در معرض خطر قرار می دهد.

در عرض چند روز، اتاق‌های اورژانس در سراسر شهر مملو از بیمارانی شد که به مراقبت‌های نجات‌بخش نیاز داشتند. با این حال، به دلیل فروپاشی بخش بهداشت، نجات آنها به طور فزاینده ای دشوار – اغلب غیرممکن شد.

نیروهای RSF به طور مکرر به بیمارستان ها حمله می کردند، پرسنل بهداشتی را بیرون می کردند و امکانات بهداشتی را به پست های نظامی تبدیل می کردند. علاوه بر این، ارتش به طور بی رویه چند بیمارستانی را که هنوز در حال کار هستند در پایتخت گلوله باران می کند و همچنین آنها را با حملات هوایی هدف قرار می دهد.

با این حال، نوگود به صحبت با رسانه ها ادامه داد و این حملات را محکوم کرد. او در 24 مه به الجزیره گفت که ارتش محموله های کمکی از سازمان بهداشت جهانی را که قرار بود به بیمارستان های خارطوم برود، مصادره کرده است.

نوگود همچنین به الجزیره توضیح داد که از شناسایی قطعی عاملان حملات و حملات به مراکز درمانی خودداری می کند تا با واکنش هر دو طرف مواجه نشود.

با این حال، او در معرض کمپین‌های بدنام کردن و تهدید قرار گرفت و ادعا کرد که از RSF حمایت می‌کند. پس از دستگیری وی، برخی از حامیان ارتش سودان در توییتر اتهامات مشابهی را علیه وی مطرح کردند.

سیگیر گفت: «آخرین باری که با او صحبت کردم، به او گفتم که دامی از سوی رژیم گذشته علیه شما گذاشته شده است.

من شخصاً به او هشدار دادم و شگفت زده شدم [learn] عبدالمونعم الطیب، یکی از دوستان نزدیک نوغد، اضافه کرد که او در خانه اش بود و در جایی پنهان نشد. وقتی از او پرسیدم که آیا مخفی شده است، گفت: من در جای امنی هستم.

اگرچه محل اختفای نوگود ناشناخته است، اما بازداشت او تعدادی از فعالان و اتحادیه ها را بر آن داشته است که خواستار آزادی فوری او شوند. اما دیگران می ترسیدند اگر علنا ​​از آزادی او دفاع کنند، ممکن است به سرنوشت مشابهی دچار شوند. ماهیت بازداشت نوگود و فقدان اطلاعات پیرامون او نیز بر این حس افزوده است که سودان با ادامه درگیری در این کشور به طور فزاینده ای بی قانونی می شود.

همکار سابق نوگود در وزارت بهداشت گفت: “هیچ کس نباید به دلیل انتقاد از کاری که SAF یا NCP انجام داده اند یا به دلیل داشتن نظر مجازات شود.”

دکتر نوگود یک الگو است [to me]. او یک شخصیت پدری است.

[ad_2]