دادگاه تونس رئیس یک ایستگاه رادیویی را که در سرکوب دستگیر شده بود آزاد کرد | اخبار حقوق بشر

[ad_1]

با سرکوب منتقدان توسط دولت سید، چندین روزنامه نگار از Mosaique FM مورد بررسی قرار گرفتند.

رئیس محبوب‌ترین ایستگاه رادیویی تونس، Mosaique FM، ماه‌ها پس از زندانی شدن او به همراه تعداد زیادی از چهره‌ها، از جمله رهبران اپوزیسیون، منتقد اقدام رئیس‌جمهور قیس سید برای تمرکز قدرت در دستانش، به قید وثیقه آزاد شد.

Mosaique روز پنجشنبه گزارش داد که دادگاه تجدید نظر تونس تصمیم گرفته است نورالدین بوتر را با وثیقه یک میلیون دیناری (324000 دلاری) آزاد کند، اما مدیر رسانه همچنان تحت ممنوعیت سفر قرار دارد.

بوتار آن مقدار را ندارد، به خصوص که سیستم دادگاه تمام دارایی های او را مسدود کرد. دلیله مصدک وکیل وی به خبرگزاری فرانسه گفت: ما در حال جمع آوری این مبلغ هستیم، بنابراین آزادی او امروز دشوار خواهد بود.

در ماه مارس، پارلمان اروپا “انحراف اقتدارگرایانه” سید را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری بوتار شد.

آزادی بوتر پس از آن صورت می گیرد که هفته گذشته دو خبرنگار دیگر از مسجد توسط پلیس بازجویی شدند. هیثم المکی و مجری رادیویی او الیس غرب در مورد اظهاراتشان در مورد نیروهای امنیتی قدرتمند کشور مورد سوال قرار می گیرند.

به گزارش Mosaique، یکی دیگر از روزنامه نگاران Mosaique که تحت نظر است خلیفه گوسمی است که هفته گذشته به اتهام افشای اطلاعات امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شد.

با تعمیق تغییر اقتدارگرایانه سعید، ده‌ها مخالف، فعال، روزنامه‌نگار و چهره‌های مخالف در ماه‌های اخیر دستگیر شده‌اند که با محکومیت جامعه بین‌المللی و گروه‌های حقوقی مواجه شده‌اند.

بسیاری از این دستگیری ها به اتهام توطئه علیه امنیت دولتی بودند. سید، استاد سابق حقوق و بدون تجربه سیاسی قبلی، گفت که این اقدامات با هدف “حفظ دولت و نهادهای آن” انجام شده است.

این سیاستمدار آکادمیک از زمان انتخابش به عنوان رئیس جمهور در سال 2019، دولت و پارلمان منتخب دموکراتیک را برکنار کرده، کنترل بر قوه قضاییه را گسترش داده و استقلال هیئت انتخاباتی را کاهش داده است.

او همچنین قانون اساسی جدید را در گام هایی بازنویسی کرد که به عنوان از بین بردن دستاوردهای دموکراتیک انقلاب 2011 دیده می شود.

رئیس بزرگترین حزب مخالف النهضه، راچد غنوشی، اخیرا به یک سال زندان محکوم شد، در حالی که 17 عضو فعلی یا سابق النهضه از دسامبر بازداشت شده اند.

دیده بان حقوق بشر (HRW) از این دستگیری ها انتقاد کرد و هشدار داد که دولت کاملا مصمم است مخالفان را نابود کند.

[ad_2]