مخالفت هند با تحریم مراسم تحلیف پارلمان جدید توسط مودی | اخبار سیاسی

[ad_1]

دهلی نو، هند – نخست وزیر هند، نارندرا مودی، روز یکشنبه ساختمان جدید پارلمان را در دهلی نو، پایتخت این کشور افتتاح خواهد کرد، تصمیمی که حداقل 19 حزب اپوزیسیون را بر آن داشته تا برنامه های خود را برای تحریم این مراسم اعلام کنند.

در بیانیه ای مشترک، احزاب ملی و منطقه ای روز چهارشنبه اعلام کردند که دراپادی مورمو، رئیس جمهور هند باید پارلمان جدید را باز کند و مودی را به برکناری اولین رئیس قبیله ای کشور متهم کرد.

رئیس جمهور هند یک نهاد اجرایی غیرحزبی است که به طور غیرمستقیم انتخاب می شود و تنها دارای اختیارات تشریفاتی است، اما اولین شهروند کشور محسوب می شود و بالاترین مقام قانون اساسی است.

در بیانیه ای که از سوی احزاب مخالف منتشر شد، آمده است: «تصمیم نخست وزیر مودی برای افتتاح به تنهایی ساختمان جدید پارلمان، که به طور کامل رئیس جمهور مورمو را به حاشیه برد، نه تنها یک توهین جدی است، بلکه حمله مستقیم به دموکراسی ما است که پاسخی متناسب را می طلبد».

وقتی روح دموکراسی از پارلمان بیرون می‌کشد، ما هیچ ارزشی در ساختمان جدید نمی‌یابیم.» ما تصمیم جمعی خود را برای تحریم افتتاحیه اعلام می کنیم.»

مودی و مورمو
مودی پس از انتخاب او به عنوان اولین رئیس قبیله کشور در ژوئیه سال گذشته به مورمو تبریک گفت. [File: India’s Press Information Bureau/Handout via Reuters]

سوپریا سرینات، سخنگوی حزب کنگره به الجزیره گفت که مودی “حق اخلاقی” برای باز کردن پارلمان را ندارد زیرا “او هر روز دموکراسی را می کشد”.

آقای مودی همه چیز را برای خودش انجام می دهد. زمانی که او سنگ بنا را گذاشت، رئیس جمهور سابق رام نات کوویند دعوت نشد. اکنون دوباره برای مراسم تحلیف، رئیس جمهور مورمو تعلیق شد.

“او [Murmu] او حافظ قانون اساسی است، او اولین رئیس جمهور زن قبیله ای کشور است و دعوت نکردن او به مراسم تحلیف واقعا شرم آور است و بدترین توهینی است که می توان به زن قبیله ای که به ریاست جمهوری رسیده است، کرد. گفت و افزود که «تاریخ به یاد خواهد آورد» اعتراض آنها به مراسم تحلیف.

پارلمان جدید هند
نشان ملی هند در بالای ساختمان جدید پارلمان قرار گرفته است [File: Rajat Gupta/EPA]

“وسواس با تصور از خود”

دی راجا، یکی از رهبران ارشد حزب کمونیست هند، در مخالفت با تصمیم مودی، در توییتر نوشت که نخست وزیر هند بازوی اجرایی دولت است در حالی که پارلمان نهاد قانونگذاری است.

راجا نوشت: «وسواس با تصویر از خود و دوربین‌ها بر نجابت و هنجارها غلبه می‌کند. “جی” یک کلمه افتخاری رایج در زبان هندی است.

شهزاد پوناوالا، سخنگوی حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری مودی، استدلال کرد که گشایش پارلمان جدید “یک موضوع با اهمیت مشترک” است و احزاب مخالف را متهم به سیاسی کردن این گشایش کرد.

«در حالی که معبد دموکراسی در 28 افتتاح خواهد شد [of May]، مادر نفاق، کنگره، تلاش می کند بهانه هایی برای جلوگیری از آن بیافریند. او به الجزیره گفت که خود رهبران کنگره در گذشته خواستار ساخت یک ساختمان جدید شده بودند، اما امروز آن را “بیهودگی” می نامند.

مجلس اتحاد مسلمین سراسر هند (AIMIM)، یکی دیگر از احزاب مخالف مخالف گشایش پارلمان جدید توسط مودی، گفت که رئیس لوک سبها یا رئیس راجیا سبها باید این کار را انجام دهند.

«نیازهای ملت بیشتر است و آنها فراتر از ساختمان برای نمایندگان مجلس هستند. در 10 سال گذشته کشور به شدت پیر شده است. ما به منابع برای فقرا نیاز داریم. سید عاصم وقار، سخنگوی AIMIM به الجزیره گفت: ساختمان‌ها معده خالی را پر نمی‌کنند، اما غلات پر می‌کنند.

ساختمان جدید پارلمان که بخشی از بازسازی 2.8 میلیارد دلاری دفاتر و اقامتگاه های مربوط به دوران بریتانیا در مرکز دهلی نو است، دو روز پس از پایان 9 سال قدرت دولت مودی و در آستانه انتخابات سراسری حیاتی که قرار است در ماه مه سال آینده برگزار شود، افتتاح می شود.

پروژه سنترال ویستا – همانطور که بازسازی پایتخت در دوران بریتانیا به طور رسمی شناخته می شود – شامل یک پارلمان جدید 120 میلیون دلاری، اقامتگاه نخست وزیر و معاون رئیس جمهور و 10 بلوک ساختمان برای استقرار وزارتخانه ها و ادارات دولتی است.

در دسامبر 2020، مودی سنگ بنای پارلمان جدید را گذاشت، که گفته می شود ظرفیت افزایش 888 نماینده در مجلس سفلی به نام لوک سبها دارد، در مقابل قدرت فعلی 545 و 384 در راجیا سبها. مجلس بالا، در مقایسه با 250 در حال حاضر.

پارلمان جدید هند
مجسمه مهاتما گاندی در مجلس فعلی در پیش‌زمینه قرار دارد، در حالی که در پس‌زمینه جرثقیل‌های غول‌پیکر برای ساخت ساختمان‌های جدید دیده می‌شود. [File: Manish Swarup/AP]

ساخت و ساز ساختمان ها در بحبوحه همه گیری مرگبار کووید-19 به انتقادات گسترده ای منجر شد، به ویژه در طول موج دوم وحشیانه در تابستان 2021. WHO تخمین می زند که در مجموع 531,843 نفر در هند از زمان شروع همه گیری در ژانویه جان خود را از دست داده اند. 2020..

Shrinate کنگره گفت که این پروژه راه اندازی شده و در اولویت رنج مردم و از دست دادن زندگی و معیشت در طول همه گیری همه گیر قرار گرفته است.

پروژه سنترال ویستا همچنین به دلیل ناسازگاری با سیاست های حفاظت از محیط زیست دولت مورد انتقاد قرار گرفته و نگرانی هایی را در مورد آسیب هایی که این پروژه به ساختمان های تاریخی در منطقه Raisina Hill دهلی نو وارد می کند، افزایش داده است.

ایشوار مرندی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سیدو کانهو مورمو در شهر دومکا در ایالت جارکند، روزی را که مورمو به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد، یاد کرد.

مرندی، که متعلق به همان قبیله سانتال مورمو است، گفت که جامعه با داشتن بالاترین مقام قانون اساسی در دولت یکی از اعضای خود احساس قدرت می کند.

او به الجزیره گفت: «اما اکنون می بینیم که او هیچ کجا، بدون دعوت، جامعه را تکان می دهد.



[ad_2]