دادگاه فرانسه پروفسور کانادایی را به جرم بمب گذاری در کنیسه محکوم کرد | اخبار دادگاه

[ad_1]

دادگاهی در فرانسه یک دانشگاه کانادایی را به دلیل بمب گذاری مرگبار در کنیسه پاریس در سال 1980 به طور غیابی به حبس ابد محکوم کرد که باعث محکومیت فعالان حقوق بشر در کانادا شد که مدت ها استدلال می کردند که پرونده علیه حسن دیاب ناعادلانه است.

دادگاه روز جمعه به دنبال درخواست دادستان فرانسوی برای حداکثر مجازات ممکن علیه دیاب، که اکنون 69 سال دارد و ساکن اتاوا، پایتخت کانادا است، انجام شد.

این تصمیم در دادگاه با سکوت مواجه شد. برخی از قربانیان و خانواده‌هایشان در پایان دادرسی سه هفته‌ای که در جریان آن پرونده مظنون خالی ماند، یکدیگر را در آغوش گرفتند.

مقامات فرانسوی دیاب را که سال‌ها بی‌گناهی خود را حفظ کرده است، متهم کردند که مواد منفجره را در موتورسیکلتی که در نزدیکی کنیسه‌ای در خیابان کوپرنیک در منطقه 16 پاریس در اوایل عصر 3 اکتبر 1980 منفجر شد، جاسازی کرد.

در این انفجار یک دانش آموز که با موتورسیکلت در حال عبور بود، یک راننده، یک روزنامه نگار اسرائیلی و یک سرایدار کشته و 46 نفر دیگر زخمی شدند.

ترجمه: حسن دیاب، متهم به بمب گذاری در کنیسه خیابان کوپرنیک در فرانسه در سال 1980، در انتظار تصمیم دادگاه فرانسه در اتاوا است. او عصبی است اما امیدوار است.

دیاب پس از صدور حکم با خبرنگاران در اتاوا، وضعیت خود را “کافکایی” خواند.

به گزارش سی‌بی‌سی نیوز، او گفت: «ما امیدوار بودیم که سلامت عقل حاکم شود.

وکلای دیاب می گویند که او در زمان حمله سال 1980 در زادگاهش لبنان و برای امتحانات دانشگاهی درس می خواند و قربانی هویت اشتباه بود، قربانی یک سیستم قضایی که مصمم به یافتن یک مجرم است.

حامیان او همچنین می گویند که پرونده فرانسه بر اساس اطلاعات سری و نمونه های دست خط معیوب است.

ویلیام باردن، وکیل مدافع، روز پنجشنبه به دادگاه گفت: «من برای جلوگیری از تخلف قضایی در برابر شما هستم و اعلام برائت تنها تصمیم قضایی ممکن است».

رئیس شورای نمایندگی مؤسسات یهودی فرانسه (CRIF) استقبال کرد رای روز جمعه، با بیان اینکه “عدالت بالاخره اجرا شد” و از کانادا خواست تا با مقامات قضایی فرانسه همکاری کند.

اما حامیان این استاد جامعه‌شناسی تصمیم دادگاه را رد کردند و الکس نیو، رئیس سابق عفو بین‌الملل کانادا، آن را «شرم‌آور» خواند.

«عدالت برای این بمباران 42 سال پیش به شدت مورد نیاز است. نیو در توییتی نوشت.

به گزارش خبرگزاری کانادایی پرس، دونالد بین، وکیل باسابقه کانادایی دیاب، روز جمعه در تجمعی در اتاوا گفت: «شواهد نشان می‌دهد که او بی‌گناه است و با این حال او را مجرم شناخته‌اند».

«این یک نتیجه سیاسی است. این یک قضاوت نادرست است.

در سال 2014، کانادا به درخواست مقامات فرانسوی دیاب را مسترد کرد.

با این حال، قضات تحقیق نتوانستند به طور قطعی گناه او را در طول تحقیقات ثابت کنند و دیاب آزاد شد و در سال 2018 فرانسه را به عنوان یک مرد آزاد به کانادا ترک کرد.

سه سال بعد، یک دادگاه فرانسوی تصمیم قبلی را لغو کرد و دیاب را به اتهام قتل، اقدام به قتل و تخریب اموال در ارتباط با یک شرکت “تروریستی” محاکمه کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا کانادا با استرداد احتمالی دیاب موافقت خواهد کرد یا خیر، اما فعالان حقوق بشر کانادایی از دولت نخست وزیر جاستین ترودو خواسته اند تا هرگونه درخواست فرانسه را رد کند.

کانادا باید کاملاً روشن کند که هیچ درخواست دوم برای استرداد دکتر دیاب پذیرفته نخواهد شد.» کمیته پشتیبانی حسن دیاب روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر نباید تخلف قضایی صورت گیرد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار داگ فورد نخست وزیر انتاریو صحبت می کند
ترودو گفت که دولت او گام های بعدی را پس از حکم روز جمعه “با دقت” بررسی خواهد کرد [Carlos Osorio/Reuters]

ترودو در پاسخ به سوالی درباره حکم دادگاه فرانسه به خبرنگاران گفت که دولت او “به دقت به گام های بعدی، آنچه که دولت فرانسه انتخاب می کند و دادگاه های فرانسه تصمیم می گیرد.”

او گفت: «اما ما همیشه آنجا خواهیم بود تا از کانادایی ها و حقوق آنها دفاع کنیم.

در سال 2018، نخست وزیر گفت: «چه اتفاقی افتاد [Diab] هرگز نباید اتفاق می افتاد.»

او گفت: “این چیزی است که بدیهی است که وضعیت بسیار دشواری برای خودش، برای خانواده اش بوده است، و به همین دلیل است که ما درخواست کرده ایم یک بررسی خارجی مستقل برای بررسی دقیق چگونگی این اتفاق و اطمینان از اینکه هرگز دوباره تکرار نمی شود، انجام دهیم.” زمان.



[ad_2]