درگیری در سودان در تعطیلات عید با وجود گزارش آتش بس | اخبار

[ad_1]

ساکنان به الجزیره گفتند، حتی پس از اعلام آتش‌بس توسط ارتش سودان، درگیری‌های شدید در پایتخت سودان ادامه دارد و این ضربه‌ای به تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به نزدیک به یک هفته درگیری بین ارتش و یک گروه شبه‌نظامی رقیب است.

ارتش شامگاه جمعه اعلام کرد که با آتش بس سه روزه موافقت کرده است تا مردم بتوانند عید فطر را جشن بگیرند. حریف آن، نیروی پشتیبانی سریع (RSF)، پیشتر در روز گذشته گفت که با آتش بس 72 ساعته، همچنین به مناسبت عید، موافقت کرده است.

ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای مسلح امیدوارند که شورشیان تمام الزامات آتش‌بس را رعایت کنند و تمام خصومت‌هایی را که باعث اختلال در آن می‌شود، متوقف کنند».

اعلام ارتش به دنبال یک روز دیگر از اقدام نظامی در خارطوم و اولین اعزام ارتش پیاده به پایتخت از زمان آغاز درگیری ها در شنبه گذشته صورت گرفت.

سربازان و افراد مسلح RSF در محله های سراسر شهر، از جمله در هنگام اذان ویژه نماز صبح عید، به سوی یکدیگر تیراندازی کردند.

“ساکنان امید چندانی به آتش بس ندارند”

هیبا مورگان از الجزیره که از خارطوم گزارش می دهد، گفت که ساکنان اطراف پایتخت از حملات توپخانه ای مداوم گزارش می دهند.

او گفت: “ساکنان می گویند جنگ شدید و درگیری مستقیم بین ارتش و نیروهای RSF در جنوب پایتخت وجود دارد.”

مورگان گفت که با وجود پنجمین تلاش برای آتش بس، ساکنان مناطق مختلف کشور می گویند که درگیری ها ادامه دارد و معتقدند که آتش بس دوام نخواهد آورد.

شلیک بدون وقفه در طول روز با صدای شلیک توپخانه و حملات هوایی همراه بود. تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین توده‌های دود را در خارطوم و شهرهای دوقلوی رودخانه نیل، امدورمان و بحری – همراه با برخی از بزرگترین مناطق شهری آفریقا، نشان می‌دهد.

این جنگ صدها نفر را، عمدتاً در خارطوم و غرب سودان، کشته است، و سومین کشور بزرگ این قاره – که در آن حدود یک چهارم مردم در حال حاضر به کمک های غذایی متکی هستند – در یک فاجعه انسانی فرو برد.

با غرق شدن فرودگاه در جنگ و ناامن بودن آسمان، کشورهایی از جمله ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی، آلمان و اسپانیا موفق به تخلیه پرسنل سفارت نشدند.

در واشنگتن دی سی، وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در سودان کشته شده است. کاخ سفید گفت هنوز تصمیمی برای تخلیه پرسنل دیپلماتیک آمریکا گرفته نشده است، اما در صورت لزوم برای چنین احتمالی آماده می شود.

حداقل پنج امدادگر کشته شدند، از جمله سه نفر از برنامه جهانی غذا، که از آن زمان فعالیت خود را در سودان – یکی از بزرگترین ماموریت های کمک غذایی جهان – به حالت تعلیق درآورده است.

یکی از مقامات سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) روز جمعه در شهر العبید بر اثر اصابت تیراندازی به وسیله نقلیه خود در حالی که تلاش می کرد خانواده اش را به مکان امن منتقل کند، کشته شد.

پل دیلون از سازمان بین المللی مهاجرت گفت که این افسران در اثر شدت گرفتن درگیری بین طرف های متخاصم سودان در العبید کشته شدند.

دیلون از ژنو به الجزیره گفت: «کارمند ما، همسرش و فرزند تازه متولد شده‌شان سوار ماشین شخصی شدند و به سمت جنوب حرکت کردند تا به مکان امن‌تری بروند.

او گفت: «در حدود 50 کیلومتری خارج از العبید، آنها خود را در یک آتش متقابل بین دو جناح دیدند.

کارمند ما به شدت مجروح شد اما توانست ماشین را تا یک کلینیک بهداشتی رانندگی کند. دیلون افزود: متأسفانه او به دلیل جراحات وارده جان خود را از دست داد.

مسائل بشردوستانه

درگیری ها ترک خانه های خود و پیوستن به جمعیتی را که از خارطوم خارج می شوند، دشوار کرده است.

محمد صابر ترابی، ساکن خارطوم، 27 ساله، می خواست برای عید با والدین خود در 80 کیلومتری شهر (50 مایل) دیدار کند.

او به رویترز گفت: «هر بار که می‌خواهم خانه را ترک کنم، درگیری‌هایی رخ می‌دهد. دیشب گلوله باران شد و اکنون نیروهای ارتش در زمین حضور دارند.»

ویدئویی که ارتش روز جمعه منتشر کرد نشان داد که سربازان ارتش که سلاح‌های نیمه‌خودکار را به صدا در می‌آوردند، در خیابانی با تشویق‌های مردمی مواجه شدند.

رویترز مکان این ویدئو را در بخش شمالی شهر تایید کرد، اما نتوانست زمان ضبط آن را تایید کند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که دست کم 413 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند و بیمارستان ها مورد حمله قرار گرفته و 20000 نفر به چاد همسایه گریخته اند.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: «تعداد فزاینده ای از مردم از جمله در خارطوم بدون غذا، آب و انرژی می مانند».

سودان با هفت کشور همسایه است و بین مصر، عربستان سعودی، اتیوپی و منطقه ناآرام ساحل آفریقا قرار دارد. خصومت‌ها باعث شعله‌ور شدن تنش‌های منطقه‌ای می‌شوند.

چهار سال پس از سقوط عمر البشیر، رهبر سابق این کشور در تظاهرات گسترده و دو سال پس از کودتای نظامی، اختلاف بر سر طرحی که مورد حمایت بین‌المللی برای تشکیل یک دولت غیرنظامی جدید بود، باعث این خشونت‌ها شد.

هر دو طرف یکدیگر را به خاطر خنثی کردن این انتقال سرزنش می کنند.

دو طرف همچنین در منطقه دارفور در غرب می‌جنگند، جایی که یک توافق صلح جزئی در سال 2020 در یک درگیری طولانی امضا شد که منجر به اتهامات جنایات جنگی علیه البشیر شد.

[ad_2]