در اعتراضات سنگال پس از حکم زندان سونکو، 9 نفر کشته شدند | اخبار مربوط به اعتراضات

[ad_1]

وزیر کشور آنتوان دیوم گفت که 9 معترض در داکار پایتخت و شهر جنوبی سیگیزموند کشته شدند.

وزارت کشور سنگال اعلام کرد در درگیری بین پلیس ضدشورش و حامیان عثمان سونکو، رهبر مخالفان، پس از آنکه دادگاه او را به دو سال زندان محکوم کرد، دست کم 9 نفر در سنگال کشته شدند.

درگیری‌ها پس از حکم روز پنجشنبه آغاز شد که می‌تواند سونکو، سرسخت‌ترین رقیب رئیس‌جمهور مکی سال را از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده رد صلاحیت کند.

خودروها و اتوبوس‌ها در پایتخت، داکار، به آتش کشیده شدند و شورش‌هایی در جاهای دیگر، از جمله شهر زیگین شور، جایی که سونکو شهردار آن از سال 2022 بوده، گزارش شده است.

وزیر کشور آنتوان دیومت روز جمعه در تلویزیون ملی گفت: «ما با تأسف به خشونتی که منجر به تخریب اموال عمومی و خصوصی و متأسفانه 9 کشته در داکار و زیگین‌کورد شد، اشاره کردیم.»

سونکو، 48 ساله، در جلسه اتهام تجاوز جنسی که در آن متهم به تجاوز به زن شاغل در سالن ماساژ در سال 2021، زمانی که 20 ساله بود و تهدید به مرگ علیه او شد، شرکت نکرد. او ارتکاب تخلف را رد کرد و گفت که این اتهامات دارای انگیزه سیاسی است.

دادگاه سونکو را از اتهام تجاوز تجاوز جنسی تبرئه کرد، اما او را به جرم دیگری که در قانون جزا به عنوان رفتار غیراخلاقی نسبت به افراد زیر 21 سال توصیف شده است، مجرم تشخیص داد.

وزارت عدلیه گفت که رهبر مخالفان اکنون می تواند در هر زمانی به زندان برده شود.

پلیس در اطراف خانه او در داکار مستقر شد زیرا ناآرامی ها در پایتخت و جاهای دیگر پس از صدور حکم آغاز شد.

بامبا سیس یکی از وکلای رهبر اپوزیسیون با استناد به قانون انتخابات سنگال گفت: با این حکم، سونکو نمی تواند نامزد شود.

حزب پاستف سونکو گفت که این حکم بخشی از یک توطئه سیاسی است و در بیانیه ای از شهروندان خواست که “تمام فعالیت ها را متوقف کنند و به خیابان ها بیایند”.

سونکو، کارمند سابق دولت، در انتخابات ریاست‌جمهوری 2019 به شهرت رسید و پس از مبارزاتی که رئیس‌جمهور سال و نخبگان حاکم کشور را هدف قرار داده بود، سوم شد. او سال را به عنوان یک دیکتاتور فاسد و بالقوه توصیف کرد، در حالی که حامیان رئیس جمهور سونکو را یک اراذل و اوباش نامیدند که بی ثباتی می کارد. دستگیری اولیه او به اتهام تجاوز جنسی در سال 2021 باعث درگیری هایی شد که حداقل 12 کشته برجای گذاشت.

روز پنجشنبه، دود سیاه غلیظی از محوطه دانشگاه مرکزی در داکار بلند شد، جایی که معترضان بعد از ظهر چندین اتوبوس را به آتش کشیدند و به سمت پلیس ضدشورش سنگ پرتاب کردند که با گاز اشک آور پاسخ داد.

عبداکریم فوفانا سخنگوی دولت گفت که نیروهای امنیتی کنترل اوضاع در پایتخت را در دست دارند.

رصدخانه اینترنتی NetBlocks گفت: چند رسانه اجتماعی و پلتفرم‌های پیام‌رسانی در اواخر عصر امروز در سنگال محدود شدند، اقدامی که “احتمالاً به طور قابل توجهی بر توانایی ارتباط مردم تأثیر می‌گذارد.”

ندیاک فول، استاد حقوق دانشگاه، گفت که سونکو می تواند در صورت تسلیم شدن به مقامات، به دنبال بررسی پرونده باشد. با این حال، حامیان سونکو این اتهامات را محکوم کردند و آن را ترفندی برای ممانعت از شرکت او در انتخاباتی که قرار است در فوریه برگزار می شود، دانستند. دولت و قوه قضائیه این موضوع را تکذیب می کنند.

تظاهرات در سنگال غیر معمول نیست و معمولا در حوالی انتخابات افزایش می یابد. اما دور دوم ریاست جمهوری سال برای کشوری که عموماً یکی از قوی‌ترین دموکراسی‌های آفریقای غربی به حساب می‌آید، بسیار پرآشوب بوده است.

به طور جداگانه، سونکو از شش ماه حبس تعلیقی به دلیل افترا درخواست تجدید نظر می کند، جرمی که او نیز آن را رد می کند.

[ad_2]