روز اسیران فلسطینی چیست؟ | اخبار مربوط به درگیری اسرائیل و فلسطین

[ad_1]

روز اسیران فلسطینی هر ساله در 17 آوریل برگزار می شود، تاریخی که در سال 1974 توسط شورای ملی فلسطین به عنوان روز ملی اختصاص داده شده به آزادی زندانیان و حمایت از حقوق آنها تصویب شد.

این تاریخ به این دلیل انتخاب شد که نشان دهنده آزادی زندانی محمود بکر حجازی در اولین تبادل اسرا بین فلسطینی ها و اسرائیل بود.

در اواخر مارس 2008، بیستمین اجلاس سران کشورهای عربی که در دمشق پایتخت سوریه برگزار شد، تصویب این روز را در همه کشورهای عربی در همبستگی با اسرای فلسطینی و عرب بازداشت شده توسط اسرائیل تصویب کرد.

بر اساس گزارش کمیسیون فلسطین برای بازداشت شدگان و زندانیان سابق، در حال حاضر 4900 زندانی در اسرائیل به سر می برند که 31 زن و 160 کودک هستند.

این شامل حدود 1000 زندانی می شود که تحت بازداشت اداری قرار گرفته اند، به این معنی که آنها بدون محاکمه در بازداشت هستند و هرگونه “شواهد” علیه آنها مخفی شده است.

همچنین بیش از 20 زندانی وجود دارد که قبل از امضای توافقنامه اسلو بین اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین در سال 1993 دستگیر شدند. طولانی ترین زندانی، محمد الطوس، از سال 1985 در پشت میله های زندان به سر می برد.

فلسطینی ها مدت هاست که اسرائیل را به خاطر شرایط زندان مورد انتقاد قرار داده اند. بر اساس گزارش کمیسیون، از سال 1967 تاکنون 236 نفر در زندان های اسرائیل جان باخته اند و صدها نفر دیگر پس از آزادی از بیماری هایی که در حبس به آن مبتلا شده اند جان خود را از دست داده اند.

وضعیت اسفبار زندانیان بیمار یکی از نگرانی های اصلی بشردوستانه است، به طوری که بیش از 700 زندانی تحت تأثیر بیماری های مختلف قرار دارند، از جمله حداقل 24 نفر مبتلا به سرطان و نیاز به مراقبت های بهداشتی ویژه دارند.

دستگیری های امسال

در سال گذشته تقریباً هر روز بازداشت‌هایی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی اشغال شده بود، زیرا اسرائیل حملات خود را تشدید می‌کرد.

از آغاز سال 2023، 2300 مورد بازداشت توسط مؤسسات زندان ثبت شده است، از جمله 350 کودک که بیشتر آنها از اورشلیم هستند و 40 زن و دختر.

داخل زندانها

گروه های حقوق بشر و سازمان های زندانیان می گویند شرایط در تاسیسات اسرائیل وخیم است. آنها به محرومیت از ملاقات، شکنجه های روحی و جسمی و سهل انگاری پزشکی، با ناتوانی زندانیان بیمار از درمان مناسب اشاره کردند.

علاوه بر این، سیاست سلول انفرادی از سال 2021 به طور قابل توجهی تشدید شده است، به طوری که حدود 35 زندانی فلسطینی اکنون در سلول انفرادی به سر می برند، از جمله افراد بیمار که از بیماری های مزمن رنج می برند.

سرویس زندان اسرائیل در گذشته از رفتار خود با اسرای فلسطینی دفاع کرده و گفته است که سیاست این رژیم کاملا قانونی است.

مقامات اسرائیلی همچنان ملاقات خانواده با برخی از زندانیان را با تاکید ویژه بر زندانیان غزه رد می کنند.

اعتراض زندانیان

در ماه فوریه و تا 22 مارس، زندانیان فلسطینی پس از اعلام مجموعه‌ای از اقدامات جدید توسط وزیر امنیت ملی راست افراطی، ایتامار بن گویر، یک سری تظاهرات علیه سیاست‌های زندان‌های اسرائیل برگزار کردند.

این اقدامات زندگی فلسطینی‌ها را در زندان‌های اسرائیل به شدت محدود کرد، از جمله با محدود کردن میزان آب مصرفی، ساعات دوش گرفتن و دسترسی آنها به نان.

این اعتراض در نهایت زمانی پایان یافت که زندانیان با سرویس‌های زندان اسرائیل به توافق رسیدند.

[ad_2]