روسای مالی G20 با درخواست اصلاحات از سوی Global South | تجارت و اقتصاد

[ad_1]

زوریخ، سوییس – نگهبانان اقتصاد جهانی این هفته در صندوق بین‌المللی پول (IMF) گرد هم می‌آیند تا در مورد مجموعه‌ای از چالش‌ها – کند کردن رشد جهانی، آسیب‌پذیری‌های بخش بانکی و درخواست‌های فزاینده برای اصلاحات چندجانبه بحث کنند.

همراه با نشست های سالانه صندوق بین المللی پول با بانک جهانی در واشنگتن دی سی، وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی (FMCBG) از گروه بیست یا G20 در 12 تا 13 آوریل ملاقات خواهند کرد.

اگرچه مشکلات پیش روی اقتصاد جهانی در راس برنامه ها قرار خواهد گرفت، تنش های مربوط به جنگ در اوکراین ممکن است ارائه یک برنامه اقدام منسجم را دشوار کند.

ادوارد گلاسوپ، دستیار مدیر اقتصاد کلان در ارنست اند یانگ، به الجزیره گفت: «برای تقویت اعتماد به سیستم مالی جهانی، نمایندگان گروه 20 احتمالاً در مورد ارائه ضمانت‌های موقت برای سپرده‌های بانکی بحث خواهند کرد.

به نظر می رسد که فدرال رزرو اجتناب ناپذیر است [United States Federal Reserve] به دنبال گسترش خطوط سوآپ روزانه خواهد بود [currency exchanges between major central banks, usually transacted on a weekly basis] گلاسوپ افزود تا پایان آوریل برای حفظ جریان کافی پول در بازارهای جهانی.

در ژانویه، بانک جهانی پیش بینی خود را برای رشد اقتصاد جهانی در سال 2023 به تنها 1.7 درصد کاهش داد که از 3 درصد کاهش یافت. در همین حال، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول هفته گذشته پیش بینی کرد که جهان با سال ها رشد کم خون مواجه خواهد شد.

وام دهندگان مستقر در واشنگتن هشدار داده اند که افزایش نرخ بهره با هدف مهار تورم باعث آشفتگی مالی در سیستم بانکی جهانی می شود.

طی 13 ماه گذشته، فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره معیار خود را 4.5 واحد درصد افزایش داده است و سایر بانک های مرکزی بزرگ نیز از این روند پیروی می کنند.

نرخ‌های بهره بالاتر، که ارزش دارایی‌های با نرخ ثابت را کاهش می‌دهد و احتمال نکول در ابزارهای با نرخ شناور را افزایش می‌دهد، تا حدی عامل سقوط بانک سیلیکون ولی و بانک امضاء شده است. آشفتگی بازار به سرعت در سراسر اروپا گسترش یافت و منجر به تصاحب بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی UBS در ماه مارس شد.

«دوره ارزان بودن پول زمانی به پایان رسید که بانک‌های مرکزی شروع به افزایش نرخ بهره برای کاهش قیمت‌های مصرف‌کننده کردند. گلوسوپ گفت: اشتهای جهانی برای ریسک از آن زمان کاهش یافته است.

در جاهای دیگر، چرخه اخیر فدرال رزرو، سرمایه‌گذاران بین‌المللی را بر آن داشته است تا سرمایه‌های خود را به سمت دارایی‌های مالی ایالات متحده سوق دهند و از سرمایه‌گذاری‌های پرخطر در کشورهای در حال توسعه دور شوند و اقتصاد آنها را متزلزل کند.

به ویژه، منجر به افزایش هزینه های تامین مالی مجدد و کاهش ارزش گسترده ارز در برابر دلار شد. علاوه بر افزایش قبوض واردات، کاهش ارزش ارز، خدمات بدهی خارجی موجود را گران‌تر می‌کند.

این امر به درخواست‌ها برای گروه 20 که کشورهای عضو آن 85 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) و دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، برای کاهش بدهی کشورهای در حال توسعه کمک کرده است.

گوزمان
مارتین گوزمان، وزیر دارایی سابق آرژانتین می گوید بانک های مرکزی با افزایش نرخ بهره به کشورهای در حال توسعه آسیب می رسانند. [File: Agustin Marcarian/Reuters]

مارتین گوزمن، وزیر دارایی سابق آرژانتین، به الجزیره گفت: «در تلاش برای کنترل تورم در داخل، فدرال رزرو و همتایان آن به کشورهای در حال توسعه در صورت ادامه افزایش نرخ بهره، به ضررشان ادامه خواهند داد.

در دسامبر گذشته، بانک جهانی تخمین زد که کشورهای کم درآمد امسال با 62 میلیارد دلار بدهی خارجی مواجه خواهند شد که 35 درصد افزایش سالانه است.

گوزمان گفت: “بخشی از این افزایش به دلیل پویایی ارز است، اما درجه آن به وضوح بین وام دهندگان متفاوت است.”

تقریباً 66 درصد از بدهی رسمی کشورهای کم درآمد به چین، بزرگترین طلبکار مستقل جهان، بدهکار است. در آخرین نشست FMCBG، خبرگزاری رویترز گزارش داد که هند پیشنهادی را ارائه کرده است که از طلبکاران دوجانبه – از جمله چین – خواسته است تا ضرر وام های معوق را جذب کنند.

در همین حال، چین وام دهندگان چندجانبه مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را به چالش کشیده است تا کاهش وام های خود را نپذیرند.

پکن از این تلاش‌های کاهش بدهی‌ها حمایت می‌کند [among all creditors] گوزمن گفت: باید مشارکتی و جامع باشد. بنابراین FMCBG این هفته فرصت خوبی برای بحث در مورد چارچوب کلی خواهد بود.

چارچوب مشترک G20 تلاشی است برای هماهنگ کردن بخشودگی بدهی های دولتی بین اعضای خود و درخواست همان شرایط تجدید ساختار از طلبکاران خصوصی. تاکنون تنها چهار کشور ثبت نام کرده اند. هیچ کس هنوز مذاکره درباره بدهی خود را تمام نکرده است.

گوزمن ادامه داد و خاطرنشان کرد: «دستورالعمل‌های بهبود یافته مانند تعلیق پرداخت بدهی در طول مذاکرات و گسترش چارچوب مشترک به کشورهای با درآمد متوسط. [as opposed to just low-income nations] به اعتبار ابتکار کمک خواهد کرد.

علاوه بر کاهش بدهی های چندجانبه، ناظران همچنین خواستار اصلاحات داخلی در موسسات مالی بین المللی (IFI) و بانک های توسعه چندجانبه (MDB) هستند.

کریستالینا جورجیوا
کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که جهان ممکن است سال ها با رشد کم خون مواجه شود. [File: Michael Reynolds/EPA-EFE]

برای آویناش پرساود، فرستاده آب و هوایی میا موتلی، نخست وزیر باربادوس، “لحظه کنونی فرصتی ایده آل برای بازگرداندن اعتماد به چندجانبه گرایی، به ویژه IFIs و صندوق بین المللی پول است.”

پرساود با اشاره به برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول مانند صندوق تاب‌آوری و پایداری، که در آن منابع مالی کشور به 150 درصد از تعهدات سرمایه‌ای آنها محدود می‌شود، به الجزیره گفت: «برای شروع، محدودیت‌های سهمیه‌ای وجوه برای وام‌دهی اضطراری بسیار ناچیز است. سرمایه.

این امر میزان استقراض را برای شرایط اضطراری مالی و آب و هوایی محدود می کند. در عوض، صندوق باید به دنبال ایفای نقش مشابهی باشد که فدرال رزرو در هفته های اخیر ایفا کرده است، یعنی یک وام دهنده کوتاه مدت با شرایط وام دهی اندک.

Persaud همچنین رویکرد “محتاطانه” بانک جهانی در مورد تحمل ریسک را رد کرد.

او گفت: «بانک می‌تواند میلیاردها دلار بیشتر برای کشورهای در حال توسعه با تعدیل نسبت وام به حقوق صاحبان سهام تنها با 1 درصد افزایش دهد.»

اظهارات او در گزارش گروه 20 در ماه ژوئیه منعکس شد، که نشان داد با تغییر جزئی نسبت های اعتباری خود، MDB ها می توانند صدها میلیارد دلار ظرفیت وام دهی جدید را باز کنند.

با این حال، Persaud تغییر رهبری امسال در بانک جهانی را “مثبت” می بیند.

در ماه فوریه، آجی بانگا پس از اینکه سلف او، دیوید مالپاس، این سمت را در میان اتهاماتی مبنی بر منکر تغییرات آب و هوایی ترک کرد، نامزد شد، که مالپاس آن را رد کرد.

پرساود گفت: “ذینفعان شروع به تغییر نظر خود در مورد مسائل مربوط به بدهی کشور در حال توسعه و محیط زیست کرده اند.” انتصاب بانگا این را نشان می دهد. او یک لحظه کوتاه خواهد داشت تا اوضاع را در اوایل دوره ریاست جمهوری خود تغییر دهد. بیایید امیدوار باشیم که G20 از آن پشتیبانی کند.

[ad_2]