«وضعیت موجود» در مسجد الاقصی بیت المقدس به چه معناست؟ | اخبار مسجد الاقصی

[ad_1]

وضعیت حقوقی محوطه مسجد الاقصی اورشلیم، که برای یهودیان به عنوان کوه معبد شناخته می شود، نقطه عطف تکراری در مناقشه اسرائیل و فلسطین است.

هفته گذشته پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی یورش برد و نمازگزاران فلسطینی را که در داخل نمازخانه بودند، مورد حمله و دستگیری قرار داد. راکت هایی از غزه و لبنان به تلافی به اسرائیل شلیک شد که منجر به وقوع کوتاه خشونت شد.

در سال 2021، حمله مشابهی منجر به حمله 11 روزه اسرائیل به نوار غزه شد.

برای درک اینکه چگونه یک حمله پلیس می تواند باعث جنگ شود، باید وضعیت حاکم بر محوطه مسجد الاقصی را درک کنیم.

وضعیت موجود چیست؟

برای فلسطینی ها – و بر اساس قوانین بین المللی – موضوع بسیار ساده است.

«اسرائیل هیچ حاکمیتی بر آن ندارد [East] خالد زبارکا، کارشناس حقوقی فلسطینی در مورد این شهر و محوطه، گفت که اورشلیم و بنابراین هیچ حاکمیتی بر الاقصی ندارد، که در شرق بیت المقدس تحت اشغال اسرائیل است. بنابراین، زابارکا می گوید، قوانین بین المللی حکم می کند که اسرائیل حق اجرای وضعیت موجود را ندارد.

به گزارش نیر، برای فلسطینی ها و واقف، نهاد منصوب شده از سوی اردن که مجتمع الاقصی را مدیریت می کند، این وضعیتی است که ریشه در مدیریت این مکان در دوران امپراتوری عثمانی دارد، که حکم می کرد مسلمانان کنترل انحصاری بر الاقصی داشته باشند. هاسون، روزنامه نگار روزنامه هاآرتص که اورشلیم را پوشش می دهد.

با این حال، اسرائیلی‌ها چیزها را متفاوت می‌بینند، حتی اگر قوانین بین‌المللی هیچ تلاشی از سوی یک قدرت اشغالگر برای الحاق سرزمین‌های تحت اشغال خود را به رسمیت نمی‌شناسد.

حسن توضیح می‌دهد: «وضعیت موجودی که اسرائیلی‌ها درباره آن صحبت می‌کنند، با وضعیتی که واقف و فلسطینی‌ها درباره آن صحبت می‌کنند، کاملاً متفاوت است.

برای اسرائیل، وضعیت موجود به توافقنامه ای در سال 1967 اشاره دارد که توسط موشه دایان، وزیر دفاع سابق اسرائیل تدوین شده بود. پس از اشغال شرق اورشلیم توسط اسرائیل، دایان یک شهرک جدید را بر اساس قرارداد عثمانی پیشنهاد داد.

بر اساس وضعیت موجود اسرائیل در سال 1967، دولت اسرائیل به واقف اجازه می دهد تا کنترل روزانه بر منطقه را حفظ کند و فقط مسلمانان مجاز به اقامه نماز در آنجا هستند. با این حال، پلیس اسرائیل دسترسی به این سایت را کنترل می کند و مسئولیت امنیت را بر عهده دارد و غیرمسلمانان اجازه دارند به عنوان گردشگر از این سایت بازدید کنند.

شموئل برکوویتز، وکیل و کارشناس اماکن مقدس اسرائیل، می گوید که وضعیت موجود در سال 1967 توسط هیچ قانون اسرائیل محافظت نمی شود. او می‌گوید در واقع، در سال 1967، دایان وضعیت موجود را بدون قدرت دولت ایجاد کرد.

از سال 1967، قوانین، اقدامات دادگاه و اظهارات دولت اسرائیل چارچوبی برای این وضعیت موجود ایجاد کرده است. برکوویتز توضیح می دهد که در حالی که هیچ قانون اسرائیل یهودیان را از نماز خواندن در الاقصی منع نمی کند، دادگاه عالی اسرائیل حکم داده است که این ممنوعیت برای حفظ صلح موجه است.

برای بسیاری از اسرائیلی ها، حتی این امر با توجه به پیروزی آنها در جنگ 1967 “سخاوتمندانه” تلقی می شود.

تغییرات اخیر در وضعیت موجود

بین سال‌های 1967 تا 2000، غیرمسلمانان می‌توانستند از وقف بلیت بخرند تا به عنوان گردشگر از این مکان دیدن کنند. با این حال، پس از وقوع انتفاضه دوم یا قیام فلسطینی ها در سال 2000 و پس از دیدار مورد مناقشه آریل شارون، نخست وزیر سابق اسرائیل از الاقصی، واقف این مکان را به روی بازدیدکنندگان بست.

این سایت تا سال 2003 برای بازدیدکنندگان بسته بود، زمانی که اسرائیل واقفان را مجبور کرد با ورود غیر مسلمانان موافقت کنند. از آن زمان، پلیس اسرائیل بازدیدکنندگان غیرمسلمان را به ساعات و روزهای خاصی محدود کرده است.

به گفته حسن، واقف این بازدیدکنندگان را نمی شناسد و آنها را «مزاحم» می داند.

در سال 2015، توافق چهارجانبه بین اسرائیل، فلسطین، اردن و ایالات متحده، وضعیت موجود سال 1967 را مجدداً تأیید کرد. به عنوان بخشی از این توافق، بنیامین نتانیاهو، رهبر اسرائیل، تعهد کشورش به وضعیت موجود را مجدداً تأیید کرد.

اگرچه نسخه 1967 از وضعیت موجود هنوز هم به صورت رسمی مورد استفاده قرار می گیرد، زبارکا می گوید: “این تلاشی برای گمراه کردن افکار عمومی بین المللی است.”

به گفته اران صدکیا از دانشگاه عبری اورشلیم و انجمن منطقه‌ای اندیشکده، از سال 2017، یهودیان به طور ضمنی مجاز به دعا در این مجتمع هستند.

همه یهودیان در این تخلفات مقصر نیستند. در واقع، قبل از ورود به محوطه الاقصی، بازدیدکنندگان تابلویی را پشت سر می گذارند که به یهودیان هشدار می دهد که خخخخخخخام ارشد آنها را از ورود آنها به دلیل قداست این مکان منع می کند.

تابلویی که یهودیان را از ورود به محوطه مقدس منع می کند
تابلویی که یهودیان را از ورود به محوطه مسجد الاقصی منع می کند [Adam Sella/Al Jazeera]

حسن می‌گوید که عمدتاً صهیونیست‌های مذهبی، که در حال حاضر توسط تندروهایی مانند وزیر امنیت راست افراطی، ایتامار بن گویر، که در محل دعا می‌کنند و برای تغییر وضعیت موجود فشار می‌آورند، در دولت اسرائیل نمایندگی می‌شوند.

برای آنها این فشار نتیجه داد. حسن می گوید پلیس از سال 2017 به یهودیانی که در محوطه الاقصی نماز می خوانند آزادی بیشتری داده است.

زابارکا شکایت می کند که پلیس اسرائیل “خود را از یک نهاد حرفه ای که از حاکمیت قانون حمایت می کند به نهادی تبدیل شده است که از افرادی که قانون را نقض می کنند محافظت می کند.”

زابرکه گفت، در عین حال، فلسطینی ها این تغییرات را تلاشی برای “یهودی کردن صفوف و نفی مسلمانان و اسلام از الاقصی” می دانند.

برای آنها، الاقصی آخرین گوشه کوچک فلسطین است که تحت اشغال کامل اسرائیل نیست.

حسن می‌گوید به همین دلیل است که فلسطینی‌ها به مخالفت با اشغال این مکان توسط اسرائیل افتخار می‌کنند، اما اگر فلسطینی‌ها الاقصی را از دست بدهند، گویی «همه چیز از دست رفته است. چیزی باقی نمانده است.”

[ad_2]