ریتا لی نماد راک برزیلی در سن 75 سالگی درگذشت | اخبار درگذشت

[ad_1]

خانواده وی روز سه شنبه اعلام کردند، ریتا لی، خواننده و ترانه سرای مشهور راک برزیلی، نماد جنبش هنری Tropicalia، پس از دو سال مبارزه با سرطان ریه درگذشت. او 75 ساله بود.

در بیانیه ای که در پروفایل اینستاگرام این خواننده منتشر شد، از مردم دعوت کرد تا او را در روز چهارشنبه بیدار کنند، گفت: “ما در اواخر شب گذشته مرگ ریتا لی را در خانه اش در سائوپائولو اعلام می کنیم که در محاصره تمام عشق خانواده اش همانطور که همیشه می خواست.”

مرگ او موجی از ادای احترام هنرمندان، سیاستمداران و افراد مشهور را برانگیخت که از نقش پیشگام او در راک برزیل استقبال کردند.

رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا او را صدا کرد “هنرمندی جلوتر از زمان خود” و “یکی از بزرگ ترین و درخشان ترین نام های موسیقی برزیل”.

ریتا لی جونز د کاروالیو در 31 دسامبر 1947 در سائوپائولو از یک دندانپزشک آمریکایی تبار و یک پیانیست برزیلی ایتالیایی تبار متولد شد.

او در مرکز جنبش سیاسی «تروپیکالیا» برزیل قرار داشت که در سرپیچی از دیکتاتوری نظامی که در سال 1964 آغاز شد، پدیدار شد و کارهای او در آن زمان اغلب سانسور می‌شد.

با بیش از 20 آلبوم ضبط شده و فروش 55 میلیون آلبوم، آهنگ های او به موضوعات مربوط به فمینیسم و ​​جنسیت در دوره ای می پردازد که این مسائل تابو بود.

اگرچه او صدای خود را “ضعیف و کمی ناهماهنگ” می‌دانست، مانند یک گنجشک، از مجموعه‌ای طولانی از آلبوم‌های پرفروش، از جمله ریتا لی و ریتا لی و روبرتو د کاروالیو لذت می‌برد و ده‌ها آهنگ او به طور گسترده در آن پخش می‌شد. در آمریکای لاتین فیلم‌های تلویزیونی را تماشا کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی گلوبو در سه برنامه خود از اجرای آهنگ Poison Weed (Poison Weed) استفاده کرد.

من برای ازدواج و شستن کتانی به دنیا نیامده‌ام. من همان آزادی را می‌خواستم که پسرانی که در خیابان با ماشین‌های اسباب‌بازی‌شان بازی می‌کردند،» او به نسخه برزیلی رولینگ استون در سال 2008 گفت.

«وقتی وارد موسیقی شدم، متوجه شدم که «مطابقات» کاملاً حاکم است، حتی بیشتر در موسیقی راک. گفتم: وای، دندان هایم را در اینجا فرو می کنم و به معنای واقعی کلمه به آنها سخت می گیرم.

او یک خواننده و ترانه سرا بود که به خاطر تطبیق پذیری اش ستوده شد و حداقل پنج ساز می نواخت: درام، گیتار، پیانو، سازدهنی و اتوهارپ. او همچنین یکی از اولین نوازندگان برزیلی بود که از گیتار الکتریک استفاده کرد.

ریتا لی خواننده برزیلی با میکروفون می خواند
لی در حال اجرا در بوئنوس آیرس، آرژانتین در نوامبر 2002 [File: Natacha Pisarenko/AP Photo]

لی در دهه 1960 با گروه Os Mutantes که توسط آرنالدو باپتیستا و سرجیو دیاز تشکیل شده بود، به شهرت رسید و در کنار اسطوره های پاپ برزیلی مانند ژیلبرتو گیل و کائتانو ولوسو بازی کرد و مورد تحسین بین المللی قرار گرفت.

لی که توسط باپتیستا، که با او ازدواج کرده بود، به دلیل اختلافات هنری ادعایی از Os Mutantes بیرون رانده شد، در دهه 1970 با گروه Tutti Frutti بازی کرد.

این گروه در اواخر دهه منحل شد و لی را وادار کرد تا حرفه انفرادی را دنبال کند و او اغلب با همسرش، روبرتو د کاروالیو، پدر سه فرزندش، اجرا می‌کرد.

در نهایت، محبوبیت او از برزیل فراتر رفت.

او در پرتغال، انگلیس، اسپانیا، فرانسه و آلمان اجرا داشته است. در سال 1988، روزنامه بریتانیایی دیلی میرور فاش کرد که شاهزاده چارلز آن زمان آهنگ او را به نام لنک عطر تحسین می کرد و او را خواننده مورد علاقه خود می دانست.

او در سال 2001 برای آلبوم 3001 برنده جایزه گرمی لاتین در بخش بهترین آلبوم پرتغالی زبان شد.

لی در سال 2021 به سرطان ریه مبتلا شد و از آن زمان تحت درمان قرار گرفته است.



[ad_2]