سودانی ها به مصر می گریزند در حالی که قاهره برای جلوگیری از “بحران پناهجویان” تلاش می کند | اخبار

[ad_1]

در حالی که ده‌ها هزار سودانی از مرز مصر به سمت شمال عبور می‌کنند و از خشونت فرار می‌کنند، داستان‌هایی از چند روز تاخیر در مرز به گوش می‌رسد و مسافرانی که در گرما بدون غذا، آب یا سرپناه رنج می‌برند.

اما ناظران می گویند که مهاجرت دسته جمعی که به بحران پناهجویان در مصر تبدیل شده است، فعلا بعید به نظر می رسد.

سودان دو هفته پیش هنگامی که ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) به رهبری ژنرال محمد حمدان “همدی” داگالو با غیرنظامیان بی پناهی که در تیراندازی متقابل گرفتار شده بودند به یکدیگر حمله کردند. آتش.

در حالی که دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی شهروندان و پرسنل خارجی خود را تخلیه کردند و سودانی‌ها برای فرار به سمت مرزها حرکت کردند، جت‌های جنگنده در بالای سرشان غرش کردند.

اواخر روز جمعه، فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در توییتی نوشت که حدود 50000 نفر از سودان به مصر، چاد، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی گریخته اند – و انتظار می رود این تعداد افزایش یابد.

هرج و مرج یا دسترسی کنترل شده؟

دو نقطه مرزی به مصر، ارجین و قستول اشکیت در وادی حلفا وجود دارد و به ترتیب در سواحل غربی و شرقی دریاچه نوبیا قرار دارند. به همه مردان بین 17 تا 49 سال گفته شده است که برای درخواست ویزای مصر در کنسولگری به حلفا مراجعه کنند.

زنان و مردان زیر 17 سال و بالای 49 سال می توانند بدون ویزا وارد آرگن شوند، به این معنی که بسیاری از خانواده ها از هم جدا شده اند و باید در آرگن منتظر بمانند تا اقوام مرد خود عبور کنند.

مصطفی که خواست تنها با نام کوچک خود معرفی شود، اندکی پس از ورود به جنوب مصر به الجزیره گفت: «ما با مشکلات زیادی مواجه شدیم زیرا پسرم بالای سن بود و به ویزا نیاز داشت که شاید یک روز کامل طول کشید. شهر اسوان به همراه همسر و چهار فرزندش.

اما هنگامی که این مانع برطرف شد، مصطفی و خانواده اش هیچ مشکلی را در مصر پیش بینی نمی کردند، زیرا می توانستند به آنجا مهاجرت کنند.

پردازش در طرف مصری کند است و برخی از مردم روزها منتظر شنیدن نام خود هستند تا بتوانند به کشور ادامه دهند. یک روزنامه نگار مصری که به شرط ناشناس ماندن با الجزیره صحبت کرد، گفت که چنین تاخیری نشان دهنده این است که مراقبت های بیشتری برای غربالگری همه افرادی که از آنجا عبور می کنند انجام می شود.

دولت از تشکیل یک کارگروه بحران برای نظارت بر اوضاع با اعضای وزارتخانه های دفاع، کشور و امور خارجه و همچنین سازمان اطلاعات مرکزی خبر داد.

طرف سودانی پست مرزی هیچ امکاناتی برای مسافران ندارد و طرف مصری فقط هلال احمر مصری را در اختیار دارد که به مردم کمک می کند، زیرا طبق گزارش ها، دولت به آژانس های دیگر اجازه کار در مرز را نداده است.

یک وکیل مصری حقوق بشر که به شرط ناشناس ماندن با الجزیره صحبت کرد، گفت که گروه های جامعه مدنی در حال آماده شدن برای کمک به مهاجران هستند، اما منتظر مجوز از دولت هستند.

هیچ تایید رسمی وجود ندارد، اما ناظران می گویند که سازمان ملل به مشورت با دولت مصر پایان داده است و برای ارزیابی نیازها در جنوب در اسوان است.

کریستین بیشای، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایمیلی گفت که سازمان ملل از “کسانی که نیازمند اقلام امدادی نجات دهنده هستند تا از طریق تیم های مرزی هلال احمر مصر تحویل داده شوند” حمایت خواهد کرد. از جمله کمک های ارائه شده می توان به “آب و اقلام بهداشتی، حمل و نقل و کمک های پزشکی” اشاره کرد.

اسوان
سودانی‌ها در بیرون ایستگاه قطار در اسوان جمع می‌شوند تا روز جمعه راهی قاهره شوند [Al Jazeera]

سفرهای پرهزینه

مسافرانی که به مصر می‌رسند نسبتاً ثروتمند هستند و می‌توانند از پس هزینه‌های بسیار بالا برای سفر به شمال برآیند. یک زن میانسال سودانی که در ایستگاه اسوان منتظر قطار بود، به الجزیره گفت که برخی از صاحبان اتوبوس، قیمت بلیط تکی خارطوم پایتخت سودان به اسوان را از 100 دلار به 400 تا 600 دلار افزایش داده اند.

پس از اینکه مجبور شد هزینه خود و سه عضو خانواده خود را برای ورود به مصر بپردازد، از اینکه او را در ایستگاه وادی کرکار پیاده کردند، تعجب کرد، جایی که مجبور شدند 9 برابر قیمت معمول بلیط اسوان را در 15 دقیقه دورتر بپردازند.

هزینه ها با رسیدن آنها به اسوان تمام نمی شود، زیرا تقریباً همه مسافران با قطار یا اتوبوس به پایتخت مصر سفر می کنند، جایی که برنامه هایی برای پرواز به کشورهای دیگر یا داشتن خانه یا خانواده دارند. در حالی که ایستگاه در ساعات حرکت شلوغ است، شب ها در ایستگاه یا خیابان های اسوان مردمی نمی خوابند و تمام هتل های شهر با ظرفیت کامل هستند.

مدیریت آنها به الجزیره گفت: برخی از هتل ها در روستای نوبی در ساحل غربی رود نیل در اسوان به دلیل همبستگی نوبیایی بین مردم جنوب مصر و شمال سودان، تخفیف های قابل توجهی را به مسافران سودانی ارائه کرده اند.

در حالی که برخی از مسافران به دلیل کمبود دارو برای بیماری های مزمن مانند دیابت، حالشان ناخوشایند بود، توانایی مالی خرید آن را داشتند و به زودی بهبود یافتند.

این روزنامه نگار گفت که هنگامی که مسافران از گذرگاه مرزی عبور کردند، وضعیت مصر آن چیزی نبود که معمولاً از یک “بحران پناهجویان” انتظار می رفت، و نه دولت مصر به دلیل نگرانی های امنیتی می خواست مصر در این مسیر توسعه یابد.

این روزنامه نگار گفت که دولت نمی خواهد دسترسی رایگان برای افرادی که از مرز عبور می کنند فراهم کند و مایل به ایجاد کمپ نخواهد بود.

به غیر از گزارش های مسافران، اطلاعات کمی از مناطق جنوب اسوان به دست می آید و روزنامه نگاران مصری فقط مجوز رفتن به آنجا را دریافت کرده اند، اما انتظار می رود وضعیت در روزهای آینده روشن تر شود.



[ad_2]