سوریه در دیدار با وزیران عرب با محدود کردن تجارت مواد مخدر موافقت کرد | اخبار سیاسی

[ad_1]

این مذاکرات مهم در بحبوحه تلاش های مستمر برخی کشورهای عربی برای ادغام مجدد سوریه به اتحادیه عرب انجام می شود.

سوریه پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عربی با هدف بحث در مورد عادی سازی روابط با دمشق موافقت کرده است که با قاچاق مواد مخدر در مرزهای خود با اردن و عراق مقابله کند.

این گروه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دمشق پس از دیدار وزرای امور خارجه سوریه، مصر، عراق، عربستان سعودی و اردن در امان پایتخت اردن موافقت کرده است که «اقدامات لازم را برای پایان دادن به قاچاق در امتداد مرزهای اردن و عراق انجام دهد». .

این مذاکرات تاریخی بیش از یک دهه پس از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال 2011 و پس از سرکوب معترضان توسط بشار اسد، رئیس جمهور این کشور انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه اردن گفت که هدف این گروه تقویت تماس های خود با دولت سوریه و بحث در مورد “ابتکار اردن برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه” است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه اردن، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه پیش از آغاز این مذاکرات، با ایمن صفدی، همتای اردنی خود دیدار و گفتگو کرد.

این وزارتخانه گفت که آنها در مورد پناهندگان، مسائل آب و امنیت مرزی از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفتگو کردند.

امان در حال مبارزه با گروه های مسلحی است که مواد مخدر را از سوریه قاچاق می کنند، از جمله آمفتامین بسیار اعتیادآور Captagon. اردن هم مقصد و هم مسیر اصلی ترانزیتی به کشورهای نفت خیز خلیج فارس برای کاپتاگون است.

عادی سازی لینک

در سال‌های اخیر، با تثبیت کنترل اسد بر بیشتر بخش‌های کشور، همسایگان سوریه شروع به برداشتن گام‌هایی برای نزدیک شدن کرده‌اند.

پس از زلزله مرگبار 6 فوریه در ترکیه و سوریه و بازگرداندن روابط بین عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین که از طرف های مخالف در درگیری حمایت کرده اند، اقدامات پیشروی شتاب بیشتری گرفته است.

نشست روز دوشنبه دو هفته پس از آن برگزار شد که مذاکرات در شهر جده عربستان بین شورای همکاری خلیج فارس و همچنین مصر، اردن و عراق برای دستیابی به توافق در مورد بازگشت احتمالی سوریه به منطقه عرب شکست خورد.

کشورهای عربی تلاش کردند در مورد دعوت از اسد به نشست 19 ماه مه اتحادیه عرب در ریاض برای بحث در مورد سرعت عادی سازی روابط با اسد و اینکه تحت چه شرایطی ممکن است به سوریه اجازه بازگشت داده شود، به اجماع برسند.

ابرقدرت منطقه‌ای عربستان سعودی مدت‌هاست که در برابر عادی‌سازی روابط با اسد مقاومت می‌کند، اما پس از نزدیک‌شدن با ایران – متحد کلیدی منطقه‌ای سوریه – رویکرد جدیدی را انتخاب کرده است.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان، ماه گذشته برای اولین بار از زمان قطع روابط عربستان با سوریه در بیش از یک دهه پیش، از دمشق دیدن کرد.

رسانه دولتی ایران اعلام کرد که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در چارچوب یک سفر دو روزه “بسیار مهم” روز چهارشنبه به دمشق سفر خواهد کرد.

قطر، اردن و کویت با حضور اسد در نشست سران اتحادیه عرب مخالفت کردند و گفتند که دعوت قبل از موافقت دمشق برای مذاکره بر سر طرح صلح زودهنگام خواهد بود.

ایالات متحده گفته است که سیاست خود را در قبال دولت سوریه که آن را “دولت سرکش” می نامد تغییر نخواهد داد و از کشورهای عربی خواسته است در ازای تعامل با اسد چیزی دریافت کنند.

جنگ 12 ساله سوریه حدود نیم میلیون نفر را گرفته است و نزدیک به نیمی از جمعیت در حال حاضر پناهنده یا آواره داخلی هستند.

بخش‌هایی از این قلمرو همچنان خارج از کنترل دولت است، اما اسد امیدوار است عادی‌سازی کامل روابط با پادشاهی‌های ثروتمند خلیج فارس به تامین مالی بازسازی زیرساخت‌های ویران شده از جنگ کمک کند.

[ad_2]