طوفان مرگبار موکا بنگلادش، میانمار را درنوردید | اخبار آب و هوا

[ad_1]

هزاران نفر از مردم در صومعه‌ها، بتکده‌ها و مدارس جمع شده‌اند تا در برابر طوفان قدرتمندی که روز یکشنبه سواحل میانمار و جنوب شرقی بنگلادش را درنوردید، پناه بگیرند.

هنگامی که طوفان موکا به خشکی رسید، درختان را ریشه کن کرد، خانه های شکننده را در کمپ های آوارگان روهینگیا در بنگلادش پراکنده کرد و موج طوفان را به مناطق کم ارتفاع آورد.

سرویس های امداد و نجات در میانمار اعلام کردند که دو نفر در اثر رانش زمین جان خود را از دست دادند، در حالی که رسانه های محلی از مرگ مردی در میانمار بر اثر سقوط درخت بر روی وی خبر دادند.

به گفته اداره هواشناسی بنگلادش، با بادهایی تا 195 کیلومتر در ساعت (120 مایل در ساعت)، موکا بین بازار کاکس، محل زندگی نزدیک به یک میلیون آواره روهینگیا در بنگلادش، و سیتوه در میانمار، برخورد کرد.

خیابان‌های سیتوه به رودخانه تبدیل شدند، زیرا بدترین طوفان خلیج بنگال در بیش از یک دهه گذشته این شهر ساحلی را درنوردید.

تنویر چاودری، خبرنگار الجزیره گفت که کمپ اصلی آوارگان روهینگیا در بازار کاکس از فشار مرکزی توفان در امان مانده است. چودوری گفت: سرعت باد زیاد بود و “باران خفیف بیشتر از باران شدید بود.”

وی گفت: در حالی که ارزیابی خسارات در حال انجام است، مشخص شدن آن زمان می برد.

“روزها و هفته ها طول می کشد تا خسارت واقعی تایید شود [from the cyclone] چون چندین جزیره کوچک پراکنده در ساحل وجود دارد که ماهیگیران هیچ وسیله ارتباطی ندارند و به هشدارها توجه نمی کنند.

سرویس اطلاعات نظامی میانمار اعلام کرد که طوفان به خانه‌ها، ترانسفورماتورهای الکتریکی، دکل‌های تلفن همراه، قایق‌ها و تیر چراغ‌ها در شهرهای سیتو، کیاکپیو و گوا آسیب رساند. طوفان همچنین سقف ساختمان های ورزشی در جزایر کوکوس را در حدود 425 کیلومتری (264 مایلی) جنوب غربی بزرگترین شهر کشور، یانگون، پاره کرد.

یک تیم نجات از ایالت شان شرقی این کشور در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که اجساد زوجی را که بر اثر رانش زمین ناشی از باران شدید به خانه آنها در شهر تاچیلاکه دفن شده بودند، پیدا کردند.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که یک مرد بر اثر سقوط یک درخت بانیان بر روی او در شهرستان پیین او لوین در منطقه مندالای مرکزی میانمار له شد.

رسانه های محلی گزارش دادند که در سیتو، یک برج تلفن همراه در اثر باد شدید فرو ریخت و ساختمان های دیگر آسیب دیدند.

تین ناین او، که داوطلبانه در سیتوه است، گفت که بیش از 4000 نفر از 300000 ساکن سیتو به شهرهای دیگر منتقل شدند و بیش از 20000 نفر در ساختمان های مستحکمی مانند صومعه ها، بتکده ها و مدارس واقع در کوه های شهر پناه گرفتند.

او افزود که بسیاری از مردم محلی در مناطق مرتفع بیش از 3 متر (10 فوت) بالاتر از سطح دریا زندگی می کنند، جایی که ساکنان معتقدند طوفان نمی تواند به آنجا برسد.

تیتون میترا، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در میانمار در توییتی نوشت: «موکا به خشکی رسیده است. 2 میلیون نفر در معرض خطر هستند. انتظار می رود خسارت و تلفات گسترده باشد. ما آماده پاسخگویی هستیم و به دسترسی بدون مانع به تمام جوامع آسیب دیده نیاز داریم.»

رحمان، مدیر هواشناسی بنگلادش، گفت که مقامات در کاکس بازار، که در مسیر پیش بینی شده طوفان قرار داشت، پیش از این اعلام کردند که حدود 1.27 میلیون نفر را تخلیه کرده اند، اما در اوایل بعدازظهر به نظر می رسد که طوفان بیشتر کشور را از دست خواهد داد زیرا به سمت شرق حرکت می کند. دپارتمان در داکا

او به خبرنگاران گفت: «سطح خطر در بنگلادش تا حد زیادی کاهش یافته است.

وزش باد شدید همراه با باران در جزیره سنت مارتین در خلیج بنگال در بعدازظهر ادامه یافت، اما بیم آن می رود که جزر و مد اتفاق نیفتد زیرا طوفان در هنگام جزر شروع به عبور از سواحل بنگلادش کرد.

سازمان ملل و رسانه های محلی گفتند که شبکه های ارتباطی در راخین پس از ریزش توفان به خشکی قطع شد.

راماناتان بالاکریشنان، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل، گفت: «برخورد کردن یک طوفان به منطقه‌ای که در آن نیاز بشردوستانه عمیقی وجود دارد، یک سناریوی کابوس است که صدها هزار نفر از افراد آسیب‌پذیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ظرفیت مقابله‌شان به‌دلیل بحران‌های متوالی به شدت از بین رفته است».

روکسی متیو کوهل، اقلیم شناس در موسسه هواشناسی استوایی هند در پونا، هند، گفت که طوفان ها در خلیج بنگال سریع تر می شوند که تا حدی به دلیل تغییرات آب و هوایی است.

چاودوری از الجزیره گفت که سیستم های هشدار طوفان بنگلادش “یکی از بهترین ها در میان کشورهای در حال توسعه” بوده و در سال های اخیر به نجات جان انسان ها کمک کرده است.

وی گفت: «مردم همیشه با کمک هشدارها، داوطلبان و اپلیکیشن‌های تلفن همراه، روزها از خطرات احتمالی طوفان جلوتر هستند.

در این تصویر ویدیویی، درختی در جاده ای خالی سقوط می کند که طوفان موکا در سیتو، ایالت راخین، میانمار نزدیک می شود.
در این تصویر ویدیویی، در حالی که طوفان موکا در 14 مه 2023 به سیتوه، میانمار نزدیک می شود، درختی در جاده ای سقوط می کند. بنگلادش و میانمار روز یکشنبه در حالی که طوفان بسیار شدید مناطق ساحلی را شروع کرد، آماده شدند و مقامات از هزاران نفر در هر دو کشور خواستند تا به دنبال سرپناه باشید [AP Photo]

“ما می ترسیم”

وزش باد خانه های ساخته شده از برزنت و بامبو را در اردوگاه آوارگان روهینگیا در کیاکفیو در ایالت راخین میانمار متلاشی کرد.

خین شو، رهبر کمپ، به خبرگزاری فرانسه گفت که ساکنان آن با نگرانی در حال افزایش جزر و مد دریا بودند.

خین شو گفت: «اکنون بررسی خواهیم کرد که آیا آب دریا به محل ما بالا می‌آید… اگر آب دریا بالا بیاید، ممکن است کمپ ما دچار سیل شود.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت، در تکناف بنگلادش، بادهای شدید درختان را ریشه کن کرد، رفت و آمد را متوقف کرد و ساکنان را مجبور به فرار کرد.

محمد سید، 28 ساله، از کمپ پناهندگان نایاپارا در بازار کاکس به خبرگزاری فرانسه گفت: «خانه های اردوگاه ما، که از بامبو و برزنت ساخته شده اند، می توانند در بادهای ملایم و ملایم منفجر شوند.

مدارسی که به عنوان پناهگاه طوفان تعیین شده اند… پناهگاه های قوی نیستند که بتوانند در برابر بادهای طوفانی مقاومت کنند. ما می ترسیم.»

هزاران نفر روز شنبه سیتوه را ترک کردند، در کامیون‌ها، ماشین‌ها و توک‌توک‌ها انباشته شدند و به سمت زمین‌های بلندتر در داخل کشور حرکت کردند، زیرا پیش‌بینی‌کنندگان درباره موج طوفان تا ارتفاع 3.5 متری (11 فوت) هشدار دادند.

ماونگ وین، 57 ساله، که شب را در پناهگاهی در شهر کیاوکتاو در داخل کشور گذراند، گفت: “حال ما خوب نیست زیرا غذا و چیزهای دیگر برای پختن نیاوردیم.” ما فقط می توانیم منتظر دریافت غذا از کمک های مردمی باشیم.»

امین الرحمن، کمیسر بخش، اواخر روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که مقامات بنگلادشی 190000 نفر را در بازار کاکس و نزدیک به 100000 نفر را در چیتاگونگ به محل امن منتقل کرده اند.

انجمن صلیب سرخ میانمار گفت که در حال آماده شدن برای یک واکنش اضطراری بزرگ است.

در بنگلادش، مقامات پناهندگان روهینگیا را از ساختن خانه‌های سیمانی منع کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که این امر می‌تواند آنها را تشویق کند که به‌جای بازگشت به میانمار، جایی که پنج سال پیش پس از سرکوب وحشیانه نظامی از آنجا گریختند، به‌جای بازگشت به میانمار، برای همیشه ساکن شوند.

کمپ ها معمولاً اندکی در داخل خاک هستند، اما بیشتر آنها بر روی تپه ها ساخته شده اند که آنها را در معرض خطر رانش زمین قرار می دهد.

پیش بینی ها انتظار دارند که طوفان باران سیل آسا را ​​به همراه داشته باشد که می تواند باعث رانش زمین شود.

یکی از رهبران جامعه روهینگیا در کمپ آوارگان کیاکفیو به خبرگزاری فرانسه گفت: «وزش باد حدود ساعت 8:30 صبح امروز شروع شد و در حال قوی‌تر شدن است».

«یک خانه در کمپ فروریخت و سقف پناهگاهی که توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ساخته شد [the UN High Commissioner for Refugees] آنها منفجر شده بودند، آنها که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند.

همچنین صدها نفر از جزیره سنت مارتین بنگلادش، یک منطقه تفریحی محلی درست در مسیر طوفان فرار کردند و هزاران نفر دیگر به پناهگاه‌های طوفان در صخره‌های مرجانی رفتند.

بقیه گفتند که از نزدیک شدن طوفان می ترسند.

جهانگیر سرور 23 ساله ساکن سنت مارتین در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در وحشت هستیم زیرا پناهگاه های طوفان کافی در اینجا نداریم.

ما بارها از مدیران درخواست کرده‌ایم که همه به مکان امنی در شهر تکناف منتقل شوند. اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.»



[ad_2]