عزاداری شهر هندی در آتش زدن کتابخانه تاریخی در مدرسه مسلمانان | اخبار اسلام هراسی

[ad_1]

بیهار شریف، هند – خرده های شیشه، سنگ، آجر و بطری های الکل در سراسر مجموعه پراکنده است. درب ورودی ساختمان اصلی حوزه علمیه گم شده است. بقایای فن‌ها، پنجره‌ها، درها و اثاثیه‌های سوخته روی زمین قرار دارد که توسط دوده سیاه شده است. از سقف شکسته یک گوشه آب می چکد.

این صحنه زمانی بود که الجزیره در اوایل این ماه از مدرسه عزیزیه، یک مدرسه مسلمان برجسته در شهر بیهار شریف در منطقه نالاندا در ایالت بیهار در شرق هند بازدید کرد.

مدرسه ای در ناحیه موراپور شهر که بیش از یک قرن پیش تأسیس شد، در 31 مارس در جریان رام ناوامی، جشنواره هندو که در آن گروه های حقوق بشری می گویند تعداد زیادی از راهپیمایی ها از محله های عمدتا مسلمان در سرتاسر هند عبور می کنند، مورد حمله قرار گرفت. حمل سلاح، سردادن شعارهای تحریک آمیز و حتی حمله به مغازه ها، خانه ها و اماکن مذهبی.

مدرسه علمیه مدرس عزیزیه در 31 مارس توسط گروهی در نالاندا بیهار به آتش کشیده شد.
مدرسه تاریخی مسلمانان پس از حمله به آن در جشن رام نوامی [Meer Faisal/Al Jazeera]

ساکنان گفتند که گروهی متشکل از حدود 1000 مرد – مسلح به چوب و بمب های بنزینی – به مدرسه یورش بردند و آن را به آتش کشیدند و کتابخانه را که نزدیک به 5000 کتاب از جمله نسخه های خطی و اسناد تاریخی ارزشمند در آن نگهداری می شد، ویران کردند.

موهان بهادر، یک نگهبان امنیتی در مدرسه، به الجزیره گفت که جمعیت فریاد می زدند “جای شری رام” (سلام پروردگار رام)، یک شعار مذهبی که به شعاری برای تجمع گروه های دست راستی هندو علیه اقلیت های آنها، عمدتا مسلمانان و مسلمانان تبدیل شده است. مسیحیان . .

بهادر گفت که وقتی دید موکب در حال پیشروی به سمت مدرسه است، سعی کرد درهای آن را قفل کند. او گفت: «اما اوباش سنگ پرتاب کردند و دروازه را شکستند.

بهادر با بیان اینکه ترسیده و از صحنه گریخته است، گفت: «مردی از جمعیت مرا هل داد و سیلی زد و فریاد زد «حرامزاده نپالی، ما تو را می کشیم».

محمد شهاب الدین در حالی که در مدرسه عزیزیه در نالاندا بیهار یک قرآن نیمه سوخته را در دست دارد به انبوهی از کتاب های خاکستر اشاره می کند.
امام محل، محمد شهاب الدین، نسخه ای از قرآن نیمه سوخته را در دست دارد [Meer Faisal/Al Jazeera]

محمد شاکر قاسمی، مدیر مدرسه، به الجزیره گفت که در خانه بود تا روزه رمضان خود را افطار کند که خشونت آغاز شد.

او گفت: «وقتی نگهبان مرا صدا زد، با عجله به بیرون رفتم و به جاده اصلی رسیدم که در آنجا چند پسر را دیدم که سنگ پرتاب کردند و یک تالار ازدواج را آتش زدند.

کسمی گفت که وقتی صبح روز بعد از مدرسه بازدید کرد، از چیزی که دیده بود شوکه شد.

“آنها [rioters] سعی کرد همه چیز را نابود کند وقتی دیدم هزاران کتاب خاکستر شده اند گریه ام گرفت. من نمی توانم باور کنم که آنها این کار را انجام دادند و هرگز فکر نمی کردم این اتفاق در اینجا بیفتد.» او به الجزیره گفت.

از جمله کتاب‌هایی که کتابخانه مدرسه داشت، نسخه‌هایی از قرآن، کتاب‌های حدیثی و کتاب‌های دست‌نویس اسلامی با قدمت بیش از 100 سال بود. قاسمی گفت: «همه آن کتاب ها از بین رفته اند.

هنگامی که الجزیره در 2 آوریل از مدرسه بازدید کرد، آثار خشونت هنوز تازه بود.

محمد شهاب‌الدین، امام مسجد مجاور که مورد حمله قرار گرفت، در حال غربال کردن انبوه خاکستر بود و صفحات نیمه سوخته قرآن و کتاب‌های دیگر را جمع‌آوری و کنار می‌گذاشت.

«ما داشتیم برای افطار آماده می شدیم که جمعیت هجوم آورد. ما مجبور شدیم برای امنیت خود فرار کنیم. دروازه را شکستند، مناره‌های مسجد را فرو ریختند و ماشین‌هایی را که در حیاط مسجد پارک شده بودند، آتش زدند.

محمد شاه الدین قرآن را از روی انبوه کتاب های سوخته در مدرسه علمیه نالاندا بیهار غربال می کند.
شهاب الدین از میان انبوهی از کتاب های سوخته در مدرسه شهر بیهار شریف نگاه می کند [Meer Faisal/Al Jazeera]

امام گفت که قبل از اینکه توسط پلیس نجات یابد، ساعت ها خود را در اتاقی در مسجد حبس کرد.

قاسمی و شهاب الدین گفتند که پلیس در زمان وقوع خشونت در خیابان ها غایب بود و ساعاتی بعد به محل رسید، اگرچه نزدیک ترین ایستگاه پلیس در لاهری تنها 500 متر (1640 فوت) با مدرسه فاصله دارد.

آشوک میشرا، یک افسر ارشد پلیس در نالاندا، گفت که پلیس پس از شناسایی مجرمان با استفاده از فیلم دوربین های امنیتی، 130 نفر را در حالی که رانندگی برای دستگیری بیشتر در جریان بود، دستگیر کرد.

مشرا به الجزیره گفت: «تلاش ها برای عادی سازی وضعیت با برگزاری راهپیمایی های مسالمت آمیز انجام می شود.

مردی به یک صندلی شکسته در مسجدی در نالاندا بیهار نگاه می کند
مردی به صندلی های شکسته در مسجدی در شهر بیهار شریف نگاه می کند [Meer Faisal/Al Jazeera]

نوشاد علم، یک مقام ارشد در پاتنه پایتخت بیهار که از مناطق آسیب دیده در نالاندا بازدید کرد، به الجزیره گفت که دولت ایالت در حال انجام اقداماتی برای تضمین صلح و هماهنگی در این منطقه است.

در همین حال، آتش زدن مدرسه و کتابخانه تاریخی آن خشم مسلمانان این ایالت را برانگیخته است.

عمر اشرف، وبلاگ نویس 27 ساله تاریخ، به الجزیره گفت: «همه کتاب ها ارزشمند و منحصر به فرد بودند.

«حتی مبلمان موجود در کتابخانه هم منحصر به فرد بود. کتاب های کمیاب در فلسفه، منطق و طب سنتی وجود داشت. به نظر می رسد این حمله یک اقدام عمدی برای حذف ادبیات ارزشمند ما باشد.

اشرف گفت که این مدرسه در حدود سال 1900 توسط بی بی سهرا، یک نیکوکار برجسته مسلمان که ثروت خود را وقف آموزش مردم و سایر فعالیت های اجتماعی کرد، تأسیس شد.

وی گفت که بیش از 500 کودک در یکی از قدیمی ترین مدارس بیهار ثبت نام کرده اند که دانش آموزان به غیر از معارف اسلامی در قرآن، فقه و حدیث، در رشته های انگلیسی، ریاضی، علوم و علوم انسانی نیز تحصیل می کنند.

بقایای اتوبوس سوخته در پارکینگ محمد مرتضی.  شورشیان دو مسجد، یک مدرسه علمیه، مغازه ها و خودروها را به آتش کشیدند.
بقایای یک اتوبوس در جریان خشونت در شهر بیهار شریف در ایالت بیهار سوخت [Meer Faisal/Al Jazeera]

در بیانیه ای هفته گذشته، گروه حقوق بشر دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) هند از جشنواره های هندو برای جمع کردن رأی دهندگان استفاده می کند که منجر به افزایش خشونت می شود.

میناکشی گانگولی، مدیر این گروه در آسیای جنوبی، گفت: «این اوباش با حس حمایت سیاسی که به آنها اجازه می‌دهد بدون مجازات بمانند، جسور شده‌اند.

با این حال، بیهار در حال حاضر توسط ائتلافی که مخالف BJP است اداره می شود.

روز شنبه، نیتیش کومار، وزیر ارشد ایالت، گفت که دولت او در تلاش است تا خسارات وارده به مردم در جریان ناآرامی‌ها در بیهار شریف را جبران کند.

«دولت کار خود را انجام می دهد. هر جا خسارتی بود [due to violence] ما در حال بررسی این مورد هستیم. وی به خبرنگاران گفت: ما هر کاری که لازم باشد برای مردم انجام خواهیم داد.

[ad_2]