عکس: در عراق ماه رمضان در موصل ویژه است | اخبار دین

[ad_1]

موصل، عراق – در این شهر شمالی عراق، گفته می شود که ماه رمضان طعمی متفاوت از سایر شهرهای عراق دارد.

چند روز مانده به شروع ماه مبارک، مردم برای آماده شدن برای ایام روزه داری به بازارها می روند. قدیمی ترین و معروف ترین آنها باب السرای در موصل قدیم است.

محمد غانم، 42 ساله، یک مغازه ادویه فروشی در بازار العطارین در باب السرای دارد. او به الجزیره گفت که بازارها در ماه رمضان همیشه شلوغ تر هستند زیرا مردم برای پذیرایی از وعده های غذایی بزرگ خانوادگی آماده می شوند.

نکته دیگر در مورد این بازار که مردم را به خود جذب می کند این است که مردم می توانند هر آنچه را که نیاز دارند از جمله لباس، غذا، وسایل خانه و همه چیز را با قیمت های پایین در مقایسه با سایر بازارها در اینجا پیدا کنند. حتی مردم شهرهای همجوار برای خرید در ماه رمضان به این بازار می آیند.

یکی از ویژگی های موصل برای ماه رمضان، آب کشمش است که از بهترین کشمش کوه های اقلیم کردستان عراق و همچنین نعناع تازه تهیه می شود.

مسحراتی یا مشارجی در گویش عراقی از دیگر ویژگی های ماه رمضان است. این فعالیت فولکلور فقط در ماه مبارک انجام می شود که مردی در خیابان های شهر قدیم قدم می زند و بر طبل خود می کوبد و روزه داران سخت را به بیدار شدن و خوردن سحری قبل از شروع روز روزه فرا می خواند. مشاراتی در ماه رمضان و در تعدادی از کشورهای مسلمان دیگر ظاهر می شود.

گوفران تامر، 31 ساله ساکن موصل، برای ششمین سال متوالی در خیابان های موصل قدیم قدم می زند تا مردم را از خواب بیدار کند. او اولین کسی بود که پس از آزادسازی شهر موصل از دست گروه مسلح داعش (داعش) این میراث را به موصل بازگرداند.

یکی دیگر از چهره‌های محبوب مردم موصل که مردم موصل عاشق آن هستند، حکاوتی یا داستان‌نویس است که برای اولین بار در دوران عثمانی ظاهر شد و در مکان‌های عمومی نشسته بود تا برای عابرانی که می‌ایستند و برای گوش دادن دور هم جمع می‌شوند، داستان تعریف کند.

او داستان های قدیمی را که از پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگش شنیده است، یا داستان هایی که شخصی برای او نوشته است، یا داستان هایی که خودش می نویسد، تعریف می کند، اما همه آنها منبع حکمت و درس زندگی هستند.

[ad_2]