قانون جنجالی ارتش پاکستان: چیست، چگونه کار می کند؟ | اخبار نظامی

[ad_1]

دولت پاکستان گفته است که بر اساس قانون ارتش و قانون اسرار رسمی، علیه حامیان تحریک انصاف پاکستان (PTI) که در آسیب رساندن به ساختمان ها و تأسیسات نظامی در هفته گذشته دست داشته اند، اقدام خواهد کرد.

هواداران حزب تحریک انصاف هفته گذشته پس از دستگیری عمران خان، رهبر حزب و نخست وزیر سابق، به خیابان ها در سراسر کشور یورش بردند. حامیان وی در حال آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی، از جمله اقامتگاه یک فرمانده ارشد نظامی در لاهور و دروازه ستاد ارتش در راولپندی دیده شدند.

ارتش در اسلام آباد پایتخت و همچنین در استان های پنجاب و خیبر پختونخوا پس از اعتراضات مرگبار از سوی دولت فراخوانده شد.

هزاران نفر از جمله رهبران ارشد حزب تحریک انصاف دستگیر شده اند، و دولت بارها گفته است که اقدامات سختی را علیه افرادی که در این شورش ها دخیل هستند، اتخاذ خواهد کرد.

تصمیم برای پیگرد قانونی افراد مشمول قانون ارتش روز سه شنبه پس از نشست کمیته امنیت ملی به ریاست نخست وزیر شهباز شریف اعلام شد.

قانون ارتش چیست و به دنبال چه کسی است؟

قانون ارتش پاکستان که در سال 1952 لازم الاجرا شد، برای محاکمه پرسنل نظامی تحت قوانین قانونی ارتش استفاده می شود. در برخی احکام و موارد، این قانون برای غیرنظامیان نیز قابل اجرا است.

هدف از این اقدام پیگرد قانونی پرسنل ارتش و غیرنظامیان مرتبط با ارتش تا حدی بود.

در سال 1966، در زمان حکومت ایوب خان، رهبر نظامی، اصلاحیه‌ای در قانون ایجاد شد که به موجب آن غیرنظامیان متهم به تحریک شورش از طریق مطالب کتبی و شفاهی می‌توانستند تحت قانون محاکمه شوند.

غیرنظامیانی که متهم به اشتراک اسرار رسمی دولتی با دشمن هستند نیز می توانند در دادگاه نظامی محاکمه شوند، همانطور که غیرنظامیانی که متهم به هدف قرار دادن و حمله به تاسیسات نظامی هستند نیز می توانند محاکمه شوند.

آزمایشات چگونه انجام می شود؟

دادگاهی که به پرونده های مطرح شده بر اساس این قانون رسیدگی می کند، دادگاه میدان نظامی نامیده می شود. این دادگاه نظامی تحت نظارت اداره حقوقی نظامی که شعبه قاضی کل (JAG) نیز نامیده می شود، فعالیت می کند.

رئیس این دادگاه از افسران نظامی فعال و دادستان نیز از افسران نظامی است.

کسانی که در دادگاه محکوم می شوند حق دارند وکیل داشته باشند و اگر توانایی مالی ندارند، می توانند ارتش را به عنوان وکالت تعیین کنند.

اگر متهمان مجرم شناخته شوند، 40 روز فرصت دارند تا به دادگاه تجدیدنظر نظامی اعتراض کنند.

اگر متهم پس از مراجعه به دادگاه تجدیدنظر ارتش احساس کند که محاکمه عادلانه ای نداشته یا از روند رسیدگی ابراز نارضایتی کند، می تواند متعاقباً به دادگاه های بالاتر شکایت کند.

مجازات ها چیست؟

بسته به شدت جرم، مجازات ها می تواند از دو سال تا حبس ابد و حتی اعدام باشد.

آیا پرونده های ناشی از اعتراضات به دادگاه نظامی رسیدگی شده است؟

دولت در حال جمع آوری شواهد است، دادگاه های نظامی هنوز تشکیل نشده اند و پرونده ای برای رسیدگی ارسال نشده است.

به گفته افسر بازنشسته ارتش، انام الرحیم، که قبلاً وابسته به شاخه نظامی JAG بود، این حق دولت فدرال است که تعیین کند که آیا محاکمه باید از طریق دادگاه غیر نظامی یا نظامی انجام شود.

رحیم به الجزیره گفت: «در صورتی که دولت احساس کند که دادگاه های غیرنظامی یا قوه قضاییه غیرنظامی وظایف خود را انجام نمی دهند، می تواند پرونده ها را به دادگاه نظامی ارسال کند.

چه کسانی بر اساس قانون ارتش محاکمه می شوند؟

پاکستان سابقه ارسال پرونده ها به دادگاه های نظامی را دارد.

به گفته رحیم، در زمان تصدی خان به عنوان نخست وزیر بین اوت 2018 تا آوریل 2022، بیش از 20 غیرنظامی تحت قانون محاکمه شدند.

یکی از این احکام، ادریس ختاک، فعال حقوق بشر بود که در سال ۲۰۲۱ به اتهام جاسوسی به ۱۴ سال زندان محکوم شد. ختاک به دلیل ارائه اطلاعات حساس به یک “سازمان اطلاعاتی خارجی” محکوم شد.

در سال 2020، دادگاه عالی پیشاور محکومیت نزدیک به 200 نفر را لغو کرد و دستور آزادی آنها را صادر کرد، مگر اینکه آنها به جرم دیگری مجرم شناخته شوند. گفته می شود که این افراد اعضای گروه های ممنوعه بوده و متهم به حمله به غیرنظامیان و پرسنل نظامی هستند.

کسانی که مجرم شناخته شدند یا به مجازات اعدام یا حبس های متفاوت محکوم شدند.

واکنش چه بود؟

رحیم گفت که «هرگز خوب نیست» که یک دادگاه نظامی در جامعه غیرنظامی فعالیت کند.

او گفت: «این واقعیت که خود دولت غیرنظامی کمک نظامی را برای حفظ صلح می‌خواهد، واقعاً به ارتش اجازه می‌دهد تا قدرت بیشتری داشته باشد تا بتواند نظم و قانون را اجرا کند.»

این تصمیم توسط سازمان های حقوق بشر در پاکستان و خارج از کشور به شدت محکوم شد. عفو بین‌الملل گفته است که محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی خلاف قوانین بین‌المللی است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: «این صرفاً یک تاکتیک ترساندن است که برای خاموش کردن مخالفان با اعمال ترس از نهادی طراحی شده است که هرگز به دلیل استفاده بیش از حد از آن پاسخگو نبوده است». “… حق محاکمه عادلانه تضمین شده توسط قانون اساسی پاکستان با این اقدام به شدت تضعیف شده و قابل توجیه نیست.”

کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز با استفاده از این قوانین برای محاکمه غیرنظامیان مخالفت کرده است.

این گروه گفت: «در حالی که مسئولین آتش‌سوزی و آسیب به اموال عمومی و خصوصی در جریان اعتراض‌های اخیر باید پاسخگو باشند، اما همچنان مستحق رسیدگی عادلانه هستند».



[ad_2]