قدرت های جهانی تشدید تنش در سودان را با ادامه درگیری ها محکوم کردند | اخبار

[ad_1]

درگیری‌های شدید می‌تواند به معنای درگیری طولانی‌مدت در کشوری باشد که از قبل با یک فروپاشی اقتصادی و شیوع خشونت قبیله‌ای مواجه است.

جامعه جهانی تشدید خشونت ها در خارطوم، پایتخت سودان را محکوم کرد.

پس از چند روز تنش بین نیروهای مسلح و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) تیراندازی و انفجارهای شدید گزارش شد.

بر سر فرودگاه خارطوم، پایگاه‌های نظامی، کاخ ریاست‌جمهوری و اقامتگاه فرمانده ارتش درگیری‌ها در جریان است.

احزاب به سرعت خشونت را محکوم کردند و خواستار آرامش شدند.

ایالات متحده

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که وضعیت در سودان “شکننده” است اما تاکید کرد که هنوز فرصتی برای تکمیل انتقال به یک دولت غیرنظامی وجود دارد.

بلینکن استدلال می کند که برخی از بازیگران “ممکن است در برابر این پیشرفت مقاومت کنند.”

جان گادفری، سفیر ایالات متحده در سودان، در توییتر گفت که “در حال حاضر در محل خود با تیم سفارت پناه گرفته است، همانطور که سودانی ها در خارطوم و جاهای دیگر انجام می دهند”.

گادفری نوشت: تشدید تنش ها در بخش نظامی به نبرد مستقیم بسیار خطرناک است. من فوراً از رهبران ارشد نظامی می‌خواهم که جنگ را متوقف کنند.»

بریتانیای کبیر

سفارت انگلیس در سودان از شهروندان خود خواسته است در خانه بمانند.

سفارت آمریکا در توییتر اعلام کرد: ما از نزدیک وضعیت خارطوم و سایر بخش‌های سودان را که در آن درگیری‌های نظامی ادامه دارد، زیر نظر داریم. ما به همه شهروندان بریتانیایی در سودان توصیه می‌کنیم که در خانه بمانند و توصیه‌های سفر ما را برای به‌روزرسانی‌های بیشتر دنبال کنند.»

روسیه

خبرگزاری دولتی روسیه ریا گزارش داد سفارت روسیه در سودان اعلام کرد که از تشدید خشونت ها در این کشور نگران است و خواستار آتش بس و مذاکره شد.

سفارت گفت که جو در خارطوم متشنج است اما دیپلمات های روسیه در امنیت هستند.

مصر

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه ای اعلام کرد که مصر نسبت به درگیری های جاری در سودان ابراز نگرانی جدی کرده و از همه طرف ها خواسته تا خویشتن داری کنند.

عربستان سعودی

دولت عربستان سعودی اعلام کرد که به شدت نگران تشدید تنش ها و درگیری های شدید در سودان است. او از جناح های متخاصم خواست “گفتگو را به جای درگیری انتخاب کنند.”

ملل متحد

فولکر پرتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در سودان، وقوع درگیری ها در این کشور را “به شدت محکوم کرد” و خواستار پایان “فوری” خشونت شد.

در بیانیه ای آمده است: «پرتس از هر دو طرف برای توقف فوری درگیری ها برای تضمین امنیت مردم سودان درخواست کرد».

اتحادیه اروپا

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از همه قدرت‌های درگیر خواست تا فورا به خشونت‌ها در سودان پایان دهند و در توئیتی اعلام کرد که همه کارکنان اتحادیه اروپا در این کشور در امنیت و امنیت هستند.



[ad_2]