لهستان برای کمک به کشاورزان خود واردات مواد غذایی از اوکراین را به حالت تعلیق درآورد | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

دولت لهستان اعلام کرده است که به طور موقت واردات غلات و سایر مواد غذایی از اوکراین را ممنوع می کند زیرا تلاش می کند به خشم فزاینده کشاورزان لهستانی پاسخ دهد که می گویند مبالغ هنگفتی از غلات اوکراینی در بازار را از دست می دهند.

رهبر حزب حاکم لهستان، یاروسلاو کاچینسکی، گفت که روستاهای لهستان با “لحظه ای بحرانی” مواجه است و در حالی که لهستان از اوکراین حمایت می کند، مجبور است برای محافظت از کشاورزان خود اقدام کند.

کاچینسکی روز شنبه در کنگره حزب در شرق لهستان گفت: «امروز دولت در مورد مقرراتی تصمیم گرفت که واردات غلات و همچنین ده‌ها نوع غذای دیگر را به لهستان ممنوع می‌کند.

دولت اعلام کرده است که ممنوعیت واردات تا 30 ژوئن ادامه خواهد داشت. این فرمان همچنین شامل ممنوعیت واردات شکر، تخم مرغ، گوشت، شیر و سایر محصولات لبنی و میوه و سبزیجات است.

وزارت سیاست کشاورزی و غذای اوکراین گفت از تصمیم همکاران لهستانی خود متأسف است.

در این بیانیه آمده است: “کشاورزان لهستانی با شرایط سختی روبرو هستند، اما ما تاکید می کنیم که کشاورزان اوکراینی با سخت ترین شرایط روبرو هستند.”

این وزارتخانه پیشنهاد کرد که دو طرف در روزهای آینده به توافق جدیدی برسند که رضایت هر دو طرف را جلب کند.

کشاورزان در کشورهای همسایه نیز از غلات اوکراینی شکایت کرده‌اند که در کشورهایشان سیل می‌آید و باعث ایجاد اشباع شده است که باعث کاهش قیمت‌ها شده است – و ضررهای سنگینی را متحمل می‌شوند.

اعتراض کشاورزان رومانیایی
اعتراض کشاورزان رومانیایی در مقابل دفاتر کمیسیون اروپا به دلیل قیمت غلات پس از هجوم غلات ارزان اوکراینی در بخارست. [File: Inquam Photos/George Calin via Reuters]

رابرت تلوس، وزیر کشاورزی لهستان، این هفته به همتایان خود از بلغارستان، جمهوری چک، رومانی، اسلواکی و مجارستان گفت: افزایش واردات محصولات کشاورزی از اوکراین باعث ایجاد شوک های جدی به بازارهای کشورهای ما، آسیب های عمده به تولیدکنندگان و ناآرامی های اجتماعی می شود. همه اعضای اتحادیه اروپا هستند و او گفت که این اتحادیه باید اقدام فوری در این مورد انجام دهد.

تلوس گفت: “ما نمی توانیم شرایطی را بپذیریم که تمام بار رسیدگی به واردات افزایش یافته عمدتاً بر دوش کشاورزان کشورهای ما باشد.”

این وضعیت نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین است. پس از آنکه روسیه مسیرهای سنتی صادراتی دریایی را مسدود کرد، اتحادیه اروپا تعرفه های گمرکی غلات اوکراینی را برای تسهیل حمل و نقل آن به آفریقا و خاورمیانه افزایش داد.

از آن زمان، غلات به لهستان سرازیر شده است، اما بیشتر آن به خاورمیانه و شمال آفریقا سفر نکرده است، همانطور که در طرح اتحادیه اروپا پیش بینی شده است.

دولت لهستان تلاش کرد اتحادیه اروپا را مسئول این وضعیت بداند. اما برخی اتحادیه‌ها و سیاستمداران مخالف، شرکت‌های مرتبط با دولت را متهم کرده‌اند که با خرید غلات ارزان و بی‌کیفیت اوکراینی و سپس فروش آن به کارخانه‌های نان و ماکارونی به عنوان محصولات باکیفیت لهستان، این مشکل را ایجاد کرده‌اند.

رهبر کشاورزان معترض و رئیس گروه AgroUnia، Michał Kołodziejczak، زیان کشاورزان را تا 10 میلیارد زلوتی (2.3 میلیارد دلار) تخمین زد.

خشم فزاینده کشاورزان در آستانه انتخابات اواخر سال جاری رخ می دهد و برای حزب محافظه کار حاکم Prawo i Sprawiedliwość که برای سومین دوره مبارزه می کند، دردسر ایجاد می کند. نظرسنجی ها نشان می دهد که این حزب محبوب ترین حزب در کشور است، اما ممکن است در مجلس بعدی اکثریت را به دست نیاورد.

این حزب با چالش خاصی از سوی یک حزب راست افراطی به نام کنفدراسیون مواجه است که دیدگاه های آزادی خواهانه و ناسیونالیستی را ترکیب می کند و شامل برخی از اعضایی است که گمان می رود با روسیه همدردی کنند. این حزب در برخی نظرسنجی ها سومین حزب محبوب شده است.

کاچینسکی روز شنبه از سایر اقداماتی که برای کمک به کشاورزان طراحی شده است، از جمله حفظ یارانه کودها خبر داد.

[ad_2]