نامزد اصلی ریاست جمهوری گواتمالا قبل از رقابت رد صلاحیت شد | اخبار انتخابات

[ad_1]

کارلوس پیندا، تاجر محافظه‌کار، یک ماه قبل از شروع رأی‌گیری، آخرین درخواست خود برای ادامه مبارزات انتخاباتی خود را از دست داد.

دادگاه قانون اساسی گواتمالا با صدور حکمی به مبارزات انتخاباتی کارلوس پیندا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تنها یک ماه مانده به آغاز رای گیری پایان داد.

پیندا، یک تاجر محافظه‌کار که طرفداران زیادی در رسانه‌های اجتماعی دارد، پس از اینکه یک قاضی یک هفته پیش به دلیل عدم رعایت قوانین انتخابات کشور، پیشنهاد خود را متوقف کرد، به بالاترین دادگاه کشور شکایت می‌کند.

اما روز جمعه، دادگاه قانون اساسی تصمیم دادگاه بدوی را تأیید کرد، که مشخص کرد پیندا در جمع آوری امضا از نمایندگان حزب و ارائه صورت های مالی لازم آنطور که در فرآیند نامزدی لازم بود، کوتاهی کرده است.

این تصمیم واکنش خشم آلود پیندا را برانگیخت که اخیراً به عنوان نامزد پیشتاز در یک نظرسنجی انتخاباتی ظاهر شد.

پیندا در پستی در شبکه های اجتماعی نوشت: «فساد پیروز شد، گواتمالا شکست خورد.

وی در دیگری گفت که دادگاه قانون اساسی با حکم خود “تقلب انتخاباتی” را تایید کرده است: “ما بدون دموکراسی مانده ایم!!”

مردی که بر فراز جمعیت تکیه داده است، دستش را دراز می کند تا با حامیان اطرافش دست بدهد.
حامیان به کارلوس پیندا پس از خروج از دادگاه قانون اساسی گواتمالا تبریک می گویند. [File: Moises Castillo/AP Photo]

پیندا سومین نامزدی است که تاکنون از رقابت های ریاست جمهوری رد صلاحیت شده است و دور اول رای گیری برای 25 ژوئن برنامه ریزی شده است.

رد صلاحیت او به دنبال رد صلاحیت همکار محافظه کار روبرتو آرسو در روز پنجشنبه صورت گرفت.

در اوایل سال جاری، یک نامزد بومی چپ‌گرا، تلما کابررا، نیز پس از عدم واجد شرایط بودن رقیب وی، مقام سابق حقوق بشر، جردن روداس، از رقابت کنار گذاشته شد.

روداس ظاهراً نامه‌ای مبنی بر اینکه هیچ پرونده قضایی معلقی علیه او وجود ندارد ارائه نکرده است، و این باعث شد که دادگاه تصمیم بگیرد که کل فهرست او – از جمله کابررا – نمی‌تواند برای انتخابات ثبت‌نام کند.

منتقدان این رد صلاحیت ها را با انگیزه های سیاسی، با هدف حذف نامزدهایی که برای تشکیلات دولتی نامطلوب تلقی می شوند، محکوم کردند.

خوان پاپیه، سرپرست معاونت قاره آمریکا در دیده بان حقوق بشر، در توییتر، تصمیم روز جمعه را محکوم کرد و آن را «ابزارسازی آشکار سیستم قضایی برای تضمین نتیجه «انتخاباتی» خواند.

رئیس جمهور گواتمالا، الخاندرو جاماتی، به اولین گزارش سالانه دومین دوره چهار ساله دادستان کل، کنسولو پوراس، در شهر گواتمالا، چهارشنبه، 17 مه گوش می دهد.
دولت آلخاندرو جاماته رئیس جمهور گواتمالا به سرکوب صداهای منتقد در این کشور از جمله اعضای رسانه متهم شده است. [File: Moises Castillo/AP Photo]

دولت آلخاندرو جاماتی، رئیس‌جمهور مستعفی، قبلاً به سرکوب مخالفان در گواتمالا متهم شده است.

در اوایل ماه جاری، ElPeriodico، یک کانال خبری تحقیقی 27 ساله، گفت که پس از «تشدید آزار و اذیت» علیه کارکنانش، «مجبور» به پایان دادن به پخش روزانه خود پایان دهد. موسس آن، خوزه روبن زامورا، قبلا به اتهام پولشویی و اخاذی دستگیر شده بود.

و در دوران جماعتی، حدود 30 کارشناس حقوقی و مقامات مبارزه با فساد – از جمله قضات و وکلا – پس از آغاز تحقیقات دولت وی علیه آنها از کشور گریختند.

بسیاری از این چهره ها با کمیسیون بین المللی علیه مصونیت از مجازات در گواتمالا (CICIG) که اکنون تعطیل شده است، یک سازمان مستقل تحت حمایت سازمان ملل متحد برای ریشه کنی فساد در این کشور، ارتباط دارند.

Giammattei واجد شرایط انتخاب مجدد در رقابت های ژوئن نیست، اما حزب محافظه کار وی Vamos نامزدی دارد: مانوئل کوند. با این حال، هیچ حزب سیاسی در گواتمالا موفق به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری متوالی نشده است.

روز چهارشنبه، چند روز قبل از رد صلاحیت، پیندا در نظرسنجی رتبه بندی نامزدهای ریاست جمهوری در صدر قرار گرفت. او با حمایت ۲۲ درصدی رای دهندگان پیشتاز است. ساندرا تورس، بانوی اول سابق، با 20 درصد آرا، زوری ریوس – دختر افرین ریوس مونت، رئیس جمهور سابق، که متهم به نسل کشی بود- و دیپلمات ادموند مولت، در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

انتظار می رود حدود 30 حزب سیاسی با هم رقابت کنند. پیندا نماینده Prosperidad Ciudadana – یا حزب “Civic Prosperity” بود.

[ad_2]