نخست وزیر اتیوپی مدعی پیشرفت چشمگیر در منطقه Tigray است اتیوپی

[ad_1]

نخست وزیر اتیوپی گفت که منطقه غرب دجله پس از یک هفته درگیری “آزاد شده” است ، در حالی که آژانس های سازمان ملل نسبت به وضعیت بشردوستانه وخیم که روز به روز رو به وخامت است هشدار می دهند.

ابی احمد ، نخست وزیر اتیوپی روز پنجشنبه در توییتر خود گفت: “منطقه غربی Tigray آزاد شده است.”

“ارتش اکنون در حال ارائه کمک ها و خدمات بشردوستانه است. همچنین باعث تغذیه مردم می شود. “

وقتی ارتباطات قطع شد و رسانه ها ممنوع شدند ، تأیید مستقل وضعیت درگیری غیرممکن بود.

پس از اتهام جبهه آزادیبخش مردمی تیگره (TPLF) ، که ایالت کوهستانی شمال را اداره می کند ، به حمله به بخشهایی از ایستگاههای نظامی فدرال ، ترس از درگیری مارپیچ افزایش یافته است.

محمد آدو از الجزیره در آدیس آبابا ، پایتخت گفت: “درگیری بین نیروهای زمینی در هر دو طرف هنوز ادامه دارد ، حملات هوایی انبارهای سوخت و سلاح را هدف قرار داده است که تلفات قابل توجهی را در هر دو طرف ایجاد کرده است.”

آدو گفت: “دولت گفته است تا زمانی كه به اهداف خود یعنی اطمینان از خلع سلاح TPLF ها ، محكومیت رهبری آنها و بازداشت افراد فراری ، عملیات را متوقف نخواهد كرد.”

داوطلبان برای اهدای خون به اعضای زخمی نیروی دفاع ملی اتیوپی دور هم جمع می شوند [Tiksa Negeri/Reuters]

ابی گفت که برخی از سربازان وی در شهر شرارو کشته شده اند ، در حالی که پاها و دستانشان از پشت بسته شده بود هدف گلوله قرار گرفته است.

وی گفت: “این نوع بی رحمی دلخراش است.” وی نگفت که چند جسد پیدا شده است و همچنین شواهدی ارائه نکرد.

ادعای وی قابل تأیید نبود و هیچ پاسخی فوری از طرف TPLF مشاهده نشد.

در روز پنجشنبه ، TPLF در حالی كه نیروهای فدرال را به “بی رحمانه” در بمباران Tigreans “بی رحمانه” متهم كرد ، وضعیت فوق العاده محلی را علیه آنچه “حمله به خارج” نامید اعلام كرد.

رییس جمهور Tigray ، Debretsion Gebremihail ، رئیس TPLF ، به رویترز گفت که حملات هوایی دولت طی روزهای گذشته تعداد نامشخصی از غیرنظامیان را کشته است و قول داده است که از مردم خود محافظت کند تا زمانی که مقامات فدرال متوجه شوند که “ما نمی توانیم تحت سلطه ما قرار بگیریم چاقوی آنها “

دبرکیون گفت: “راهی که من او را از نخست وزیر می بینم ، فکر نمی کنم به زودی صلح حاصل شود ، زیرا او معتقد است که می تواند ما را له کند ، او معتقد است که می تواند همه کارها را در نیروهای مسلح خود انجام دهد.”

دبرسیون گفت که نمی تواند جزئیات بیشتری در مورد حملات هوایی ارائه دهد. رویترز نتوانست ادعاهای خود در مورد تلفات غیرنظامیان را تأیید کند یا مشخص کند کدام طرف حملات را آغاز کرده است.

در همین حال ، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) روز پنجشنبه در گزارشی درباره بحران گفت ، خطوط تلفنی به منطقه همچنان خاموش است ، عملیات کمک هایی را که نمی تواند مواد غذایی ، بهداشتی و سایر وسایل اضطراری را بازیابی کند خنثی کرد.

آژانس سازمان ملل گفت: “حمل و نقل به Tigrei مجاز نیست و در نتیجه کمبود کالاهای اساسی ، آسیب پذیرترین و مهمترین افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.”

این اقدام نظامی آدیس آبابا پس از ماه ها اختلاف بین دولت فدرال و TPLF صورت گرفت ، حزبی که نزدیک به سه دهه در سیاست اتیوپی سلطه داشت تا اینکه ابی در سال 2018 به قدرت رسید.

به گفته ویلیام دیویسون ، تحلیلگر ارشد گروه بحران بین الملل ، این عملیات می تواند بیشتر تمدید شود.

وی گفت: “دستگاه امنیتی منطقه ای قدرتمند موجود در Tigre ، همراه با تاریخ مقاومت و جنگ در منطقه ، این نگرانی را ایجاد می كند كه – علی رغم مزایای دولت فدرال – در واقع شاهد درگیری طولانی مدت خواهیم بود كه می تواند هفته ها و احتمالاً ماه ها به طول انجامد.” دیویسون الجزیره.

وی گفت: “این می تواند برای Tigray ویرانگر باشد.”

سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل روز پنجشنبه گفت که حدود 11000 نفر از زمان درگیری از اتیوپی به سودان نقل مکان کرده اند و حدود 50 درصد آنها کودک هستند.

سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ، آکسل بیشاپ در یک جلسه توجیهی مجازی به خبرنگاران گفت: “آنها دارای دارایی بسیار بسیار کمی هستند ، و اگرچه بیشتر آنها در وضعیت خوبی هستند ، اما ما در مورد برخی از زخمی ها اطلاعات داریم.”

آژانس های امدادی می گویند اوضاع در Tigray وخیم شده است. حتی قبل از درگیری ، 600000 نفر در آنجا به كمك های غذایی اعتماد می كردند.

در فشار گسترده تر علیه TPLF ، روز پنجشنبه پارلمان اتیوپی 39 عضو از جمله رئیس جمهور Tigray ، Debretsion را از مصونیت از آزار و شکنجه محروم کرد. تو

یک گروه کاری تازه تأسیس دولت درباره وضعیت اضطراری تیگره گفت که حدود 150 نفر از عوامل “جنایتکار” TPLF در پایتخت آدیس آبابا و جاهای دیگر به ظن برنامه ریزی برای “حملات تروریستی” دستگیر شدند.

ترس از سرکوب ببرهایی که در اطراف اتیوپی زندگی می کنند وجود دارد.

هزاران هزار نفر در اعتراض به TPLF در مناطق ارومیه ، سومالی و آفر راهپیمایی کردند ، رسانه های محلی گزارش دادند در تلاشند با حمایت دولت ، در جنگ تبلیغاتی بر سر تیگره پیروز شوند.



[ad_2]