نشت پنتاگون: این چیزی است که باید بدانید | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

مجموعه‌ای از اسناد که ادعا می‌کنند حاوی اطلاعات بسیار محرمانه پنتاگون مرتبط با جنگ در اوکراین و جمع‌آوری اطلاعات از متحدان نزدیک ایالات متحده است، در هفته‌های اخیر در فضای مجازی منتشر شده است.

از آنجایی که رسانه ها در ایالات متحده به طور فزاینده ای در مورد این افشای ظاهری گزارش می دهند، مقامات در واکنش خود خط مشی دقیقی را رعایت می کنند و کریس میگر، سخنگوی پنتاگون می گوید که عکس های فاش شده «به نظر می رسد اسنادی مشابه اسناد ارائه شده به رهبران ارشد نظامی را نشان می دهد، اما تاکید کرد. که مقامات وزارت دفاع هنوز در حال ارزیابی صحت آنها هستند.

چندین مقام همچنین هشدار دادند که حداقل برخی از اسناد جعلی به نظر می‌رسد و این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد که می‌توانند به کمپین‌های اطلاعات نادرست دامن بزنند. میگر روز دوشنبه گفت که این اسناد می تواند “خطر بسیار جدی برای امنیت ملی” باشد.

در حالی که جزئیات بیشتر همچنان در حال آشکار شدن است، واضح است که وضعیت دولت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است، زیرا این دولت به دنبال مهار و ارزیابی دامنه هرگونه نقض اطلاعات و در عین حال نگران کننده متحدان است.

در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

اسناد برای اولین بار در کجا ظاهر شد؟

به گفته وب‌سایت تحقیقاتی Bellingcat، به نظر می‌رسد این اسناد برای اولین بار در عکس‌های منتشر شده در Discord، یک پلتفرم رسانه اجتماعی آنلاین محبوب بین گیمرها، ظاهر شده‌اند.

این عکس ها اسناد مچاله شده ای را نشان می دهد که روی مجلات و سایر وسایل خانه قرار گرفته اند. کارمندان سابقی که این عکس‌ها را بررسی کردند به نیویورک تایمز گفتند که به نظر می‌رسد این عکس‌ها تا شده و احتمالاً از یک مکان امن در جیب گرفته شده‌اند.

Bellingcat بیشتر این نشت را به یک سرور Discord که اکنون از بین رفته است ردیابی کرد. تحقیقات آنها نشان می‌دهد که این اسناد قبلاً در ماه مارس در رسانه‌های اجتماعی ظاهر شده بود، زمانی که تاریخ برخی از آنها مشخص شده بود. وب‌سایت تحقیقی منبع باز همچنین گفت که شواهدی دیده است که برخی از اسناد در ژانویه در دیسکورد پست شده بودند.

این اسناد دارای علامت‌های طبقه‌بندی‌شده، با برخی از برچسب‌های “فوق محرمانه”، بالاترین سطح طبقه‌بندی هستند و به نظر می‌رسد که اسلایدهای توجیهی تهیه‌شده توسط رئیس ستاد ارتش ایالات متحده است.

برخی از آنها همچنین دارای علامت NOFORN یا “در دسترس اتباع خارجی نیست” هستند، به این معنی که نمی توان آنها را با آژانس های اطلاعاتی خارجی، از جمله Five Eyes، مجموعه سازمان های جاسوسی در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند به اشتراک گذاشت. به نیویورک تایمز

به گفته Bellingcat، تصاویر اسناد از Discord به تابلوی تصویر آنلاین 4chan منتشر شد و سپس در پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی ظاهر شد.

چه کسی ممکن است اسناد را افشا کند؟

وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیقاتی را در مورد این حادثه آغاز کرده است، اما در میان گمانه زنی های فراوان، هیچ اطلاعات رسمی در مورد درز احتمالی منتشر نشده است.

طبقه بندی NOFORN و گستردگی جغرافیایی اطلاعات موجود در اسناد باعث شد برخی گمان کنند که اطلاعات افشا شده آمریکایی است، اگرچه دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که مقامات این احتمال را رد نکرده اند که این اسناد برای پنهان کردن منشاء آنها تغییر داده شده است.

یکی از مقامات به رویترز گفت که بازرسان در حال بررسی چهار یا پنج نظریه هستند، از یک مقام ناراضی گرفته تا یک تهدید داخلی که فعالانه به دنبال تضعیف منافع امنیت ملی ایالات متحده است.

همچنین مشخص نیست این اسناد چگونه به دست شخصی که آنها را توزیع کرده است، رسیده است.

آیا اسناد واقعی هستند؟

پنتاگون روز یکشنبه گفت که حداقل برخی از اسناد “به نظر می رسد حاوی مطالب حساس و بسیار محرمانه هستند”، اما وزارت دفاع از ادعاهای قوی در مورد صحت اسناد چشم پوشی کرد، در حالی که بارها تاکید کرد که حداقل برخی از آنها دستکاری شده اند.

اگرچه مقامات ایالات متحده در مورد اینکه چه قطعاتی ممکن است تغییر کرده باشد، سخت صحبت کرده اند، یکی از اسناد نشان می دهد که برآوردها از کشته شدن نظامیان روسیه در اوکراین به طور قابل توجهی کمتر از ارقام تایید شده توسط ایالات متحده است. به نظر می رسد تعداد سربازان کشته شده اوکراینی بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

روز دوشنبه، میاگر پنتاگون به خبرنگاران گفت که “مراحلی برای بررسی دقیق تر چگونگی انتشار این نوع اطلاعات و به چه کسی وجود دارد.”

او گفت: «افشای مواد محرمانه حساس می‌تواند پیامدهای بسیار زیادی نه تنها برای امنیت ملی ما داشته باشد، بلکه می‌تواند منجر به تلفات جانی شود.»

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که مقامات آمریکایی “در این موضوع با متحدان و شرکای خود در سطح بالایی درگیر هستند”.

در همین حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده اعتراف کرد که دولت مطمئن نیست که آیا اسناد بیشتری در روزهای آینده ارائه خواهد شد یا خیر. در این مرحله، او دوشنبه گفت: «ما نمی‌دانیم چه کسی پشت این ماجراست. ما نمی دانیم انگیزه چیست.”

به نظر می رسد اسناد چه چیزی را نشان می دهد و کدام کشورها درگیر آن هستند؟

هدف از این اسناد افشای طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله اطلاعات بالقوه حساس در مورد جنگ در اوکراین است. آنها همچنین نشان می دهند که ایالات متحده متحدان خود از جمله کره جنوبی و اسرائیل را شنود می کرده است.

اوکراین – اگر صحت این فاش‌ها ثابت شود، نشان می‌دهد که ایالات متحده مکالمات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با مقامات دفاعی و نظامی را با استفاده از اطلاعات سیگنال زیر نظر داشته است.

آنها همچنین ضعف های آشکاری را در سیستم های دفاع هوایی اوکراین و اندازه گردان های نظامی آشکار می کنند.

روسیه – اسناد همچنین نشان می دهد که ایالات متحده به ارتش روسیه و گروه واگنر، یک سازمان مزدور، بسیار بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد، نفوذ کرده است.

این اسناد همچنین به جزئیات برنامه ریزی داخلی GRU، آژانس اطلاعات نظامی روسیه اشاره دارد. بسیاری از این اطلاعات در مورد تحرکات نیروهای روسیه از طریق منابع انسانی جمع آوری شده است که ممکن است اکنون در معرض خطر باشد.

امارات متحده عربی – به نظر می رسد یک سند نشان می دهد که جاسوسان ایالات متحده افسران اطلاعاتی روسیه را در حال لاف زدن در مورد متقاعد کردن امارات نفت خیز برای “همکاری علیه آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا” دستگیر کردند.

دولت امارات روز دوشنبه ادعای تعمیق روابط امارات با اطلاعات روسیه را رد کرد و آن را “کلا نادرست” خواند.

مصر – سندی فاش شده که نشان می دهد مصر قصد دارد موشک و مهمات به روسیه بدهد. روزنامه 17 فوریه مدعی شد که گفتگوهای بین رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی و مقامات ارشد نظامی مصر را خلاصه می کند.

کره جنوبی – به نظر می رسد سند دیگری جزئیات گفتگوهای داخلی ادعایی بین دستیاران ارشد یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی را ارائه می دهد که نشان می دهد ایالات متحده سئول را تحت فشار قرار داده است تا به ایالات متحده کمک کند تا گلوله های توپخانه ای را که می تواند در اوکراین ارسال شود، تامین کند.

این همچنین نشان می‌دهد که ایالات متحده از متحد خود جاسوسی کرده است، اگرچه مقامات کره جنوبی روز سه‌شنبه گفتند که جزئیات موجود در این سند “کاذب” و “تغییر شده” است.

اسرائيل – سندی که به نظر می رسد یک به روز رسانی اطلاعاتی سیا در 1 مارس باشد، نشان می دهد که موساد، آژانس اطلاعاتی اسرائیل، کارمندان خود را تشویق کرده است تا در اعتراضات علیه برنامه های دولتشان برای تضعیف استقلال قوه قضاییه شرکت کنند. اسرائیل نقش موساد در اعتراضات ضد دولتی را رد کرده است.

[ad_2]