نویسنده محبوب زیمبابوه از اعتراضات ضد دولتی تبرئه شد | اخبار

[ad_1]

در سال 2022، Tsitsi Dangarembga به قصد تحریک خشونت عمومی پس از سازماندهی اعتراضات ضد دولتی مجرم شناخته شد.

سیتسی دانگارمبگا، فیلمساز و نویسنده سرشناس زیمبابوه ای از سوی دادگاه عالی این کشور از سازماندهی یک اعتراض ضد دولتی در سال 2020 تبرئه شد و به همین دلیل ابتدا به شش ماه حبس تعلیقی و جریمه نقدی محکوم شد.

وکیل او، هریسون انکومو، پس از تبرئه او در روز دوشنبه گفت: “می توانم تایید کنم که او تبرئه شده است.” ما به عنوان وکلای او سپاسگزاریم زیرا او از ابتدا مرتکب جرمی نشده است.»

در سال 2022، Dangarembga توسط دادگاه بدوی به دلیل شرکت در یک گردهمایی عمومی به قصد تحریک خشونت عمومی در حالی که پروتکل های COVID-19 را نقض می کرد، مجرم شناخته شد. او در کنار دوست و معترض همکارش جولی بارنز محاکمه شد که او نیز مجرم شناخته شد.

این به دنبال اعتراضی در ژوئیه 2020 در انتقاد از تلاش های دولت برای مقابله با فساد و اقتصاد در حال مبارزه بود. سپس ده ها فعال سیاسی دستگیر شدند.

انکومو گفت که قضات دادگاه عالی فوراً دلایل تبرئه را بیان نکردند.

دانگارمبگا 64 ساله از منتقدان سرسخت دولت رئیس جمهور امرسون منانگاگوا است. او سال‌ها علیه فساد مبارزه کرده و برای اصلاحات فشار آورده است و در طول این روند حفظ کرده است که زیمبابوه‌ها حق دارند تظاهرات کنند.

با همه معترضان با ملایمت برخورد نشد. دادگاه های زیمبابوه در آستانه انتخابات سراسری امسال موجی از احکام سنگین را علیه فعالان سیاسی صادر کردند. فعالان و چهره های مخالف نیز می گویند که پلیس مخالفان را سرکوب کرده است.

ژاکوب نگاریوهومه، رهبر مخالفان، که همزمان با دانگرمبگا به دلیل سازماندهی تظاهرات بازداشت شد، هفته گذشته به اتهام تحریک خشونت به چهار سال زندان محکوم شد.

اولین رمان دانگارمبگا، ایالات عصبی، در سال 1989 برنده بخش آفریقایی جایزه نویسندگان مشترک المنافع شد. او اولین زن سیاه پوست زیمبابوه ای بود که رمانی به زبان انگلیسی منتشر کرد. کتاب این تن غمگین او نامزد جایزه بوکر 2020 شد.

[ad_2]