نیروهای ناتو در اعتراض صرب ها در کوزوو حلقه های امنیتی تشکیل دادند | اخبار مربوط به اعتراضات

[ad_1]

داستان در حال توسعه،

سربازان چهار تالار شهر را برای بازداشت صرب هایی که به روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی نژاد در شمال کوزوو معترض بودند، محاصره کردند.

نیروهای حافظ صلح ناتو در اطراف چهار تالار شهر در کوزوو حلقه‌های امنیتی ایجاد کرده‌اند تا صرب‌هایی را که در اعتراض به تصدی شهرداران آلبانیایی نژاد در منطقه‌ای با اکثریت صرب پس از انتخاباتی که آنها بایکوت کردند، تظاهرات کنند.

در Zvecan، یکی از شهرهای شمالی کوزوو، پلیس ایالتی – که تماماً از آلبانیایی‌های نژادی تشکیل شده بود، پس از اینکه تمام صرب‌ها نیروی نظامی را ترک کردند – گاز اشک‌آور را برای دفع گروهی از صرب‌ها که روز دوشنبه از سد امنیتی شکستند و سعی کردند به زور وارد کنند، استفاده کرد. شاهدان عینی گفتند که به سمت ساختمان شهرداری رفتند.

در لپوساویچ، در نزدیکی مرز با صربستان، نیروهای حافظ صلح ایالات متحده با تجهیزات ضد شورش سیم خاردار را در اطراف ساختمان شهرداری قرار دادند تا از صدها صرب خشمگین که در آن نزدیکی تجمع کرده بودند محافظت کنند.

KFOR یا نیروی کوزوو در بیانیه ای اعلام کرد: صبح امروز، ماموریت KFOR به رهبری ناتو حضور خود را در چهار شهرداری در شمال کوزوو در پی رویدادهای اخیر در این منطقه افزایش داد.

در این بیانیه آمده است: «طبق مأموریت خود، KFOR آماده است تا تمام اقدامات لازم را برای تضمین یک محیط امن به شیوه ای بی طرفانه و بی طرفانه انجام دهد.» و افزود که فرمانده KFOR در تماس نزدیک با مقامات امنیتی کوزوو و صربستان است.

نیروهای حافظ صلح همچنین برای محافظت از تالارهای شهر زوبین پوتوک و سورنا میتروویکا در برابر تهدیدات احتمالی اقدام کردند.

واکنش یک صرب کوزوو در حالی که سربازان KFOR ایالات متحده بیرون از دفتر شهرداری در شهر لپوسوویچ، کوزوو، 29 مه 2023 نگهبانی می‌دهند.
تظاهرات یک صرب کوزوو علیه شهرداران آلبانیایی در منطقه ای با اکثریت صرب در کوزوو در حالی که سربازان آمریکایی KFOR در مقابل دفتر شهرداری در لپوساویچ نگهبانی می دهند. [Valdrin Xhemaj/Reuters]

صرب‌ها که اکثریت را در شمال کوزوو تشکیل می‌دهند، هرگز اعلامیه استقلال سال 2008 از صربستان را نپذیرفتند و با گذشت بیش از 20 سال از قیام آلبانیایی‌های کوزوو علیه حاکمیت سرکوبگر صرب‌ها همچنان بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

آلبانیایی‌های قومی بیش از 90 درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند، اما صرب‌های شمالی مدت‌هاست که برای ایجاد یک انجمن از شهرداری‌های خودمختار در منطقه‌شان با میانجی‌گری اتحادیه اروپا در سال 2013 تلاش کرده‌اند.

در آوریل سال جاری، صرب‌ها از شرکت در انتخابات محلی خودداری کردند و نامزدهای آلبانیایی قومی با مشارکت 3.5 درصدی در رقابت‌های شهرداری در چهار شهرداری صرب‌نشین پیروز شدند.

صرب‌ها از دولت کوزوو می‌خواهند که شهرداران آلبانیایی قومی را از شهرداری‌ها برکنار کند و به ادارات محلی که بودجه آنها توسط بلگراد تأمین می‌شود اجازه دهد به وظایف خود بازگردند.

اسد بیگ، خبرنگار الجزیره، که از میترویکا گزارش می دهد، گفت که وضعیت “بهبود نمی یابد”.

«صرب‌های قومی در مقابل ساختمان شهرداری در زوچان جمع شده بودند. از خط ناتو گذشتند. نیروهای ناتو آنجا بودند. در مورد اینکه نیروهای ناتو باید چه کار کنند سردرگمی وجود داشت.»

زمانی که آنها می خواستند به زور وارد شوند ما همان جا بودیم، اما پلیس آنها را متوقف کرد و آنها به معترضان گاز زدند.

او گفت که نماینده ناتو در محل از یک سیاستمدار صرب خواست تا به معترضان بگوید که اوضاع را کاهش دهند، اما این مقام گفت که تظاهرکنندگان به چنین تماسی توجه نخواهند کرد و این منجر به تشدید بیشتر تنش خواهد شد.

در حالی که صرب‌های قومی برای تظاهرات در شهر لپوسوویچ، کوزوو، در 29 مه 2023 تجمع می‌کنند، سربازان KFOR خارج از دفتر شهرداری نگهبانی می‌دهند.
سربازان آمریکایی به عنوان بخشی از KFOR، یک نیروی حافظ صلح ناتو متشکل از 3800 سرباز از 27 کشور خارج از دفتر شهرداری در لپوساویچ نگهبانی می دهند. [Valdrin Xhemaj/Reuters]

روز جمعه، سه شهردار از چهار شهردار توسط پلیس به دفتر خود اسکورت شدند، پلیس با پرتاب سنگ و گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش معترضان را متفرق کرد.

بیش از دوازده صرب و پنج پلیس کوزوو در درگیری های آن روز مجروح شدند و نیروهای صرب در مرز با کوزوو در حالت آماده باش قرار گرفتند.

مناقصه برای از بین بردن تنش

رسانه‌های محلی روز دوشنبه گزارش دادند که دیپلمات‌های غربی از به اصطلاح کوئینتا – پنج عضو ناتو که تمرکزشان بر بالکان غربی است – شهرداران آلبانیایی تبار را برای کاهش تنش‌ها به نشستی در پریشتینا، پایتخت فراخوانده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه از دولت کوزوو خواست تا تنش ها با صربستان را کاهش دهد.

استولتنبرگ در توییتی نوشت: «پریشتینا باید تنش‌زدایی کند و گام‌های بی‌ثبات‌کننده یک‌جانبه بردارد».

آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو، پس از تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی نوشت: تاکید می کنم که شهرداران منتخب به همه شهروندان خدمات ارائه خواهند کرد.

نیروهای حافظ صلح ناتو پس از بمباران ناتو در سال 1999 در کوزوو مستقر شدند که ارتش و پلیس امنیتی صربستان را از کوزوو بیرون راند و به کارزار وحشیانه علیه شورشیان آلبانیایی نژاد پایان داد.

[ad_2]