هزینه های نظامی جهانی به رکورد 2.24 تریلیون دلار رسید | اخبار نظامی

[ad_1]

به گفته یک اندیشکده برجسته، افزایش هزینه ها منعکس کننده جنگ روسیه و اوکراین و “دنیای نامطمئن فزاینده” است.

به گفته یک اندیشکده دفاعی برجسته، مخارج نظامی جهانی در سال 2022 به بالاترین رقم تاریخ 2.24 تریلیون دلار خواهد رسید، زیرا حمله روسیه به اوکراین باعث افزایش شدید هزینه های نظامی در سراسر اروپا شد.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه در گزارش سالانه خود درباره هزینه های نظامی جهانی اعلام کرد که هزینه های جهانی برای هشتمین سال متوالی افزایش یافته است.

در اروپا 13 درصد رشد داشت که شدیدترین رشد حداقل در 30 سال اخیر است.

SIPRI گفت که بیشتر این موارد مربوط به روسیه و اوکراین است، اما سایر کشورها نیز در پاسخ به تهدیدات روسیه، هزینه‌های نظامی خود را افزایش دادند.

نان تیان، محقق ارشد برنامه SIPRI در مورد هزینه های نظامی و تولید تسلیحات، “افزایش مداوم هزینه های نظامی جهانی در سال های اخیر نشانه این است که ما در جهانی نامطمئن زندگی می کنیم.” دولت‌ها در حال افزایش قدرت نظامی خود در پاسخ به یک محیط امنیتی رو به وخامت هستند که پیش‌بینی نمی‌کنند در آینده نزدیک بهبود یابد.»

مسکو در سال 2014 به شبه جزیره کریمه اوکراین حمله کرد و آن را تصرف کرد و از شورشیان جدایی طلب در شرق این کشور قبل از آغاز تهاجم تمام عیار خود در فوریه 2022 حمایت کرد.

بر اساس گزارش SIPRI، این اقدامات در میان سایر کشورهایی که همسایه روسیه هستند یا زمانی بخشی از حوزه نفوذ اتحاد جماهیر شوروی بودند، با افزایش 36 درصدی هزینه های فنلاند و هزینه های نظامی لیتوانی 27 درصد افزایش یافته است.

در ماه آوریل، فنلاند که مرز آن با روسیه حدود 1340 کیلومتر (833 مایل) امتداد دارد، به سی و یکمین عضو ناتو تبدیل شد. سوئد نیز که بیش از 200 سال از اتحاد نظامی اجتناب کرده است نیز می خواهد به آن بپیوندد.

لورنزو اسکارازاتو، محقق برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI، گفت: «در حالی که تهاجم تمام‌مقیاس به اوکراین در فوریه 2022 قطعاً بر تصمیم‌های هزینه‌های نظامی در سال 2022 تأثیر گذاشت، نگرانی‌ها در مورد تجاوز روسیه برای مدت طولانی‌تری ایجاد شده است». بسیاری از کشورهای بلوک شرق سابق از سال 2014، یعنی سالی که روسیه کریمه را ضمیمه کرد، بیش از دو برابر هزینه های نظامی خود را افزایش داده اند.

این اندیشکده اعلام کرد که هزینه‌های نظامی اوکراین در سال 2022 بیش از 6 برابر شده و به 44 میلیارد دلار رسیده است که بالاترین افزایش هزینه‌های نظامی در یک سال یک کشور است که تاکنون در داده‌های SIPRI ثبت شده است.

به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی (GDP)، هزینه های نظامی در سال 2022 به 34 درصد افزایش یافت که از 3.2 درصد در سال قبل افزایش یافت.

بر اساس گزارش SIPRI، هزینه های نظامی روسیه در سال 2022 حدود 9.2 درصد افزایش یافت و به حدود 86.4 میلیارد دلار رسید. این معادل 4.1 درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2022 است که نسبت به 3.7 درصد در سال 2021 افزایش یافته است.

ایالات متحده همچنان بزرگترین مخارج نظامی جهان است – با افزایش 0.7 درصدی به 877 میلیارد دلار در سال 2022 – که 39 درصد از کل هزینه های نظامی جهان را تشکیل می دهد. نان تیان از SIPRI گفت که این افزایش عمدتاً به دلیل “سطح بی سابقه کمک نظامی مالی ارائه شده به اوکراین” است.

بر اساس گزارش این اندیشکده، کمک مالی نظامی آمریکا به اوکراین در سال 2022 بالغ بر 19.9 میلیارد دلار است.

چین با صرف حدود 292 میلیارد دلار در سال 2022، دومین خرج نظامی بزرگ جهان باقی مانده است. این رقم نسبت به سال 2021 4.2 درصد افزایش داشته و نشان دهنده بیست و هشتمین افزایش متوالی سالانه است.

این در حالی است که ژاپن در سال 2022 46 میلیارد دلار برای ارتش هزینه کرده است که نسبت به سال قبل 5.9 درصد افزایش داشته است. SIPRI گفت که این بالاترین سطح هزینه های نظامی ژاپن از دهه 1960 بوده است.

ژاپن و چین با 575 میلیارد دلار هزینه نظامی در آسیا و اقیانوسیه پیشتاز هستند. SIPRI گفت که هزینه های نظامی در منطقه حداقل از سال 1989 در حال افزایش بوده است.

تنش ها در شرق آسیا بر سر جزیره خودگردان تایوان که پکن آن را بخشی از قلمرو خود می داند بالا گرفته است. چین همچنین ادعای تقریباً تمام دریای چین جنوبی را دارد که یک مسیر تجارت دریایی اصلی است که کشورهایی از جمله فیلیپین، ویتنام و مالزی نیز بخشی از آن را مدعی هستند.

ژاپن و چین نیز بر سر جزایر سنکاکو یا دیائیو که در شمال شرقی تایوان قرار دارند درگیر مناقشه هستند.

توکیو همچنین با مسکو بر سر سرزمین های شمالی که در شمال شرقی هوکایدو واقع شده و در پایان جنگ جهانی دوم از اتحاد جماهیر شوروی تصرف شد، اختلاف طولانی مدتی دارد. روسیه آنها را جزایر کوریل می نامد.

[ad_2]