پادشاه سعودی جهان را به اتخاذ “موضع قاطع” در برابر ایران فرا می خواند عربستان سعودی

[ad_1]

تنش ها در منطقه پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای بین المللی درباره ایران در سال 2018 افزایش یافته است.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ، پادشاه عربستان سعودی روز پنجشنبه از جهان خواست در موضع قاطعی برای پاسخگویی به تلاش های ایران برای توسعه برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک در سخنرانی سالانه خود به نهاد ارشد مشاور دولت اقدام کند.

“پادشاهی بر خطرات پروژه منطقه ای ایران ، مداخله در کشورهای دیگر ، ترویج تروریسم ، شعله های فرقه گرایی تأکید می کند و خواستار موضع قاطع جامعه جهانی علیه ایران است ، که مدیریت شدید تلاش های خود برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی و برنامه خود را برای موشکهای بالستیک توسعه دهد “.

این اولین اظهارات علنی حاکم 84 ساله پس از سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر از طریق لینک ویدیویی بود ، جایی که وی همچنین ایران را هدف قرار داد و “توسعه طلبی” خود را محکوم کرد. ایران با اکثریت مسلمان و شیعه نشین عربستان سعودی عاشق چندین جنگ نیابتی در منطقه از جمله یمن است ، جایی که ائتلاف به رهبری عربستان بیش از 5 سال است با جنبش هوتو مرتبط با تهران می جنگد.

هیچ واکنش فوری از ایران به اظهارات شاه مشاهده نشد. تهران اظهارات پادشاه در سازمان ملل را “ادعاهای بی اساس” توصیف کرد و تسلیح گروه های خاورمیانه را انکار کرد.

خبرگزاری دولتی SPA پس از نیمه شب متن كامل سخنرانی پادشاه را منتشر كرد و تلویزیون دولتی تصاویری از آنچه كه به نظر می رسید پادشاه است را پخش كرد و اعضای كاخ را از طریق پیوند ویدیویی از قصر وی در نئوم خطاب كرد.

اعضای شورای شوروی سعودی در اولین جلسه خود در ریاض در تاریخ 11 نوامبر شرکت کردند [Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via Reuters]

از زمانی که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، ایالات متحده را از توافق هسته ای برجسته با قدرت های جهانی در سال 2018 خارج کرد و تحریم های شدید اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد ، تنش در منطقه افزایش یافته است.

روابط ترامپ با محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی (MBS) یک بافر در برابر انتقادات بین المللی از حقوق ریاض ناشی از ترور جمال هاشوگی روزنامه نگار سعودی ، نقش ریاض در جنگ یمن و بازداشت فعالان زن است.

روابط سعودی و آمریکایی

اما جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، در کارزار انتخاباتی خود قول داده است که روابط خود را با پادشاهی ، صادر کننده عمده نفت و خریدار سلاح و تجهیزات نظامی ایالات متحده ، مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

عربستان سعودی با اشتیاق از کارزار ترامپ برای “حداکثر فشار” بر ایران حمایت کرده است. اما بایدن گفت که او به پیمان هسته ای سال 2015 میان قدرت های جهانی و تهران باز خواهد گشت ، معامله ای که در زمان بیدن معاون رئیس دولت باراک اوباما انجام شد.

در یمن ، جایی که جنگ ده ها هزار کشته و یک بحران انسانی به وجود آورد ، ملک سلمان گفت که پادشاهی به تلاش های سازمان ملل برای دستیابی به توافق سیاسی ادامه می دهد.

وی همچنین آنچه ادعا کرد هدف “هدفمند و روشمند” جنبش حوثی ها علیه غیرنظامیان در عربستان سعودی توسط هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های بالستیک است ، محکوم کرد.

پادشاه گفت ، ریاض در تلاش است تا ثبات منابع جهانی نفت را به خدمت تولید کنندگان و مصرف کنندگان ، علی رغم تأثیر COVID-19 در بازارهای نفت ، تأمین کند.

وی بار دیگر بر حمایت دیرینه خود از راه حل دو كشور درگیری اسرائیل و فلسطین تأكید كرد ، اما به توافق نامه های امضا شده توسط آمریكا ، بحرین و سودان برای عادی سازی روابط با اسرائیل اشاره نكرد.

ریاض بی سر و صدا با معاملات با امارات و بحرین موافقت کرد ، اگرچه با تأیید آنها موافقت نکرد و نشان داد که آماده نیست به تنهایی اقدام کند.

پادشاه چند روز قبل از اجلاس جی 20 ، که عربستان سعودی امسال به طور عملی میزبان آن است ، صحبت کرد. دیده بان حقوق بشر از رهبران حاضر در این رویداد خواست تا ریاض را تحت فشار قرار دهند تا همه کسانی که به طور غیرقانونی دستگیر شده اند را آزاد کند و آنها را در مورد سوuses استفاده های گذشته ، از جمله ترور هاشوگی پاسخگو باشد.

MBS دستور قتل را انکار کرد ، اما در سال 2019 اعتراف کرد که این اتفاق در ساعت او رخ داده است. Hatice Cengiz ، نامزد هاشوگی ماه گذشته با طرح ادعای برنامه ریزی MBS و مقامات سعودی برای قتل هولناک ، پرونده ای را در ایالات متحده تشکیل داد. ریاض در این قتل هشت نفر را بین هفت تا 20 سال زندانی کرده است.



[ad_2]