گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا از کلمبیا اخراج شد اخبار

[ad_1]

خوان گوایدو می گوید چند ساعت پس از ورود او را بیرون کردند. بوگوتا می گوید که “به طور نامنظم” وارد شده است.

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا گفت که او ساعاتی پس از ورود به بوگوتا برای دیدار با شرکت کنندگان در یک کنفرانس بین المللی برای گفتگو در مورد بحران سیاسی کشورش از کلمبیا اخراج شد.

گوایدو در ویدئویی که در توییتر منتشر کرد، گفت که روز دوشنبه وارد کلمبیا شد تا از آزار و اذیت دولت ونزوئلا بگریزد، اما اکنون احساس می‌کند که توسط نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در کلمبیا تحت آزار و اذیت قرار گرفته است.

گوایدو در این ویدئو از داخل هواپیما گفت: متأسفانه آزار و اذیت دیکتاتوری امروز در کلمبیا گسترش یافته است. او افزود که با یک پرواز تجاری به ایالات متحده سفر می کند و روز چهارشنبه بیشتر خواهد گفت.

وزارت امور خارجه کلمبیا اواخر روز دوشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که گوایدو “به طور نامنظم” در این کشور است، بنابراین مقامات مهاجرت او را تا فرودگاه بین المللی همراهی کردند تا یک هواپیما به ایالات متحده بگیرند.

آلوارو لیوا، وزیر امور خارجه، پیشتر گفته بود که سفر گوایدو ممکن است با موانعی روبرو شود زیرا «او وارد شد. [the country] به روشی نامناسب، و در کلمبیا از قانون پیروی می کنیم.”

گوایدو اوایل روز دوشنبه و پیش از کنفرانسی که توسط گوستاوو پترو رئیس جمهور کلمبیا با هدف از سرگیری مذاکرات برای پایان دادن به بن بست سیاسی طولانی ونزوئلا ترتیب داده شده بود، ورود خود را اعلام کرد.

پترو به عنوان میانجی بین دولت ونزوئلا و مخالفان عمل می کند زیرا تلاش می کند مذاکرات بین دو کشور را که در سال 2021 در مکزیکوسیتی آغاز شد اما در نوامبر به بن بست رسید، متوقف کند.

کنفرانس بین المللی

انتظار می رود مقامات حدود 20 کشور از جمله ایالات متحده در کنفرانس روز سه شنبه شرکت کنند. نه گوایدو و نه مادورو رسما برای شرکت در این مراسم دعوت نشده اند.

گوایدو در بیانیه‌ای با اشاره به ونزوئلایی‌هایی که از بحران اقتصادی کشورشان فرار کرده‌اند، گفت: من به تازگی وارد کلمبیا شده‌ام، همان‌طور که میلیون‌ها ونزوئلایی قبل از من – با پای پیاده.

وی گفت: “امیدوارم این نشست بتواند تضمین کند که رژیم مادورو به میز مذاکره در مکزیک بازگردد و یک جدول زمانی معتبر برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه به عنوان راه حلی برای مناقشه مورد توافق قرار گیرد.”

گوایدو که در سال 2019 توسط بیش از 50 کشور غربی و متحدان آنها به عنوان رهبر بالفعل ونزوئلا به رسمیت شناخته شد، امیدوار بود با مقامات شرکت کننده در کنفرانس ملاقات کند.

او همچنین خواستار اعتراض در میدان بولیوار بوگوتا، در فاصله کوتاهی از کاخ محل برگزاری کنفرانس شد.

او با لغو تحریم های پیشنهادی رئیس جمهور کلمبیا علیه ونزوئلا مخالفت کرد.

اپوزیسیون تقسیم شده ونزوئلا در ژانویه به انحلال “دولت موقت” خود رای داد و جایگزین گوایدو به عنوان رئیس کنگره موازی متشکل از قانونگذاران مخالف شد.

در زمان اسلاف پترو، رئیس جمهور راست گرای ایوان دوکه، کلمبیا حامی اصلی منطقه ای گوایدو بود و روابط دیپلماتیک خود را با دولت مادورو قطع کرد.

پترو چپ‌گرا این تصمیم را تغییر داد و در عوض رهبری فرآیندی را به عهده گرفت که هدف آن پایان دادن به بحران سیاسی ونزوئلا از طریق مذاکره بود.

[ad_2]