یک سازمان بشردوستانه می گوید دو کارگر در منطقه آمهارا اتیوپی به ضرب گلوله کشته شدند | ابی احمد نیوز

[ad_1]

کارگران خدمات امداد کاتولیک در جریان ناآرامی‌ها بر سر تصمیم دولت برای انحلال نیروهای امنیتی منطقه کشته شدند.

این موسسه خیریه گفت که دو کارمند خدمات امداد کاتولیک (CRS) در منطقه آمهارا اتیوپی در بحبوحه ناآرامی های مدنی ناشی از تصمیم دولت فدرال برای انحلال نیروهای ویژه منطقه کشته شده اند.

CRS روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، چول تونگیک، یک مدیر امنیتی و آماره کیندیا، راننده، روز یکشنبه هنگام بازگشت از آمهارا به پایتخت آدیس آبابا “به ضرب گلوله کشته شدند”.

کیم پوزنیاک، مدیر ارتباطات CRS گفت که این حادثه در شهر کوبو رخ داده است، جایی که ساکنان آن روز یکشنبه از تیراندازی سنگین توپخانه ای بین ارتش فدرال و نیروهای منطقه آمهارا خبر دادند، اما نگفت که آیا تیراندازی با ناآرامی ها مرتبط است یا خیر.

CRS در بیانیه ای گفت: «جزئیات قتل هنوز مشخص نیست.

به گفته ساکنان، اعتراضات و تیراندازی در چند شهر آمهارا در آخر هفته فراگرفت و در برخی نقاط تا دوشنبه ادامه یافت. این ناآرامی ها پس از آن رخ داد که دولت اعلام کرد قصد دارد نیروهای امنیتی ایالت های فدرال را که به گفته آن تهدیدی برای امنیت کشور است، منحل کند و “یک ارتش متمرکز قوی ایجاد کند”.

زمیده زودیه، نماینده CRS در اتیوپی گفت: «اندازه گیری عمق شوک و اندوه ما سخت است و ما از این خشونت بی معنی خشمگین هستیم. CRS یک آژانس بشردوستانه است که به آسیب پذیرترین افراد در اتیوپی خدمت می کند.

دولت منطقه ای آمهارا روز دوشنبه اعلام کرد که تظاهرات در گوندار را ممنوع کرده است، جایی که برخی از بزرگترین تظاهرات ها در آنجا برگزار شد، محدودیت هایی را برای حرکت وسایل نقلیه سه چرخ در آنجا اعمال کرد و دستور داد میله ها تا ساعت 9 شب بسته شوند.

در جاهای دیگر در آمهارا، تظاهرکنندگان جاده ها را مسدود کردند و لاستیک ها را در خیابان ها سوزاندند و بخش اعظم منطقه، دومین منطقه بزرگ اتیوپی را فلج کردند. در پاسخ، دولت منع آمد و شد و خدمات اینترنت را در چندین منطقه به حالت تعلیق درآورد.

سیاستمداران و فعالان آمهارا این دستور دولتی را محکوم کردند که به نیروهای ویژه از هر یک از 11 منطقه اتیوپی – که از درجاتی از خودمختاری برخوردار هستند – باید در پلیس یا ارتش فدرال ادغام شوند.

آنها می گویند که انحلال نیروهای ویژه آمهارا منطقه را در برابر حملات مناطق همسایه، از جمله تیگری، که رهبران آن در ماه نوامبر با دولت فدرال برای پایان دادن به جنگ دو ساله ای که ده ها هزار کشته برجای گذاشت، با آتش بس موافقت کردند، آسیب پذیر می کند.

نیروهای آمهارا در کنار ارتش فدرال در این درگیری جنگیدند.

بسیاری از آمهاراها احساس می‌کنند که به دلیل ناکامی دولت فدرال در جلوگیری از گسترش جنگ به منطقه آنها در سال 2021 و ناکامی آن در توقف حملات افراد مسلح به آمهاراهای قومی در ارومیا، بزرگترین منطقه اتیوپی، مورد خیانت قرار گرفته‌اند. آنها می گویند در صورت شکسته شدن نیروهای منطقه ای آنها بی دفاع خواهند ماند.

ابی احمد نخست وزیر می گوید که ادغام نیروهای ویژه منطقه ای برای تضمین وحدت ملی در کشوری با سابقه طولانی درگیری های بین قومی ضروری است.

وی گفت: با افرادی که عمداً نقش مخرب دارند، اقدامات اجرایی مناسب انجام خواهد شد.

قانون اساسی اتیوپی به ایالت های فدرال این حق را می دهد که نیروهای پلیس را برای حفظ نظم و قانون اداره کنند. با این حال، چندین کشور نیز نیروهای امنیتی منطقه ای قدرتمندی ساخته اند.

[ad_2]